CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

CGT Ensenyament davant el procés de matriculació 2017-18

Dimarts, 14 febrer, 2017

Les comissions de planificació entre ajuntaments i Serveis Territorials/Consorci ja s’han reunit i aviat s’iniciarà el procés de preinscripció i matriculació. Des de la CGT creiem que cal treballar aquest procés per potenciar l’ensenyament públic i proposem quatre eixos:

1.- Reducció de ràtios: cap tancament de P3 públic, aturem la massificació i la precarietat de la secundària. La FAPAC ha iniciat una campanya per la reducció de ràtios a P3 a 20 alumnes. Donem tot el suport a aquesta iniciativa. Caldria complementar la demanda de reducció de ràtios a P3, amb les demandes a la resta de sectors educatius: 20 alumnes a Primària, 25 a ESO i 30 a Batxillerat, acompanyant l’exigència de no tancament de cap línia de P3 pública i oferint les mateixes places que el curs passat per donar opció a que es reverteixin els tancaments que es van produir llavors. És imprescindible, també, establir plans d’inversió per reduir la precarietat i la massificació que viu la secundària.

2.- Exigir un canvi de normativa de matriculació. És del tot inacceptable que els centres concertats tinguin avantatges respecte a la matriculació als públics. Els terminis per a centres públics per tancar una línia es fan o preventivament o immediatament després del procés de preinscripció, per contra, la comunicació per la retirada del finançament d’un concert s’ajorna fins a final de curs o, en molts casos, fins al setembre. Aquest desfasament provoca que en el termini entre una data i l’altra, l’escola concertada tingui la possibilitat de seguir matriculant alumnes per salvar el concert i, fins i tot, de pressionar sobre alumnes ja matriculats a la pública per a que canviïn de centre.

El finançament de les escoles privades amb diners públics era justificat per la insuficiència de les places publiques per a cobrir les necessitats d’escolarització. El que no pot ser, és que es tanquin línies públiques mentre es segueixen finançant concertades.

3.- Campanya per potenciar l’ensenyament públic. Exigir als Ajuntaments que es facin responsables de la promoció de l’ensenyament públic, del que són corresponsables. Hi ha molts mitjans per fer-ho: pancartes; cartells a posar en totes les escoles bressol públiques, centres cívics, mercats i altres dependències municipals; vídeos explicant el treball que es fa als centres públics; distribució d’informació als mitjans informatius locals i comarcals; carta a les famílies, festes reivindicant el treball de la pública...

S’ha de rebutjar l’argument que l’administració pública ha de vetllar per la promoció de totes les escoles finançades amb diner públic, és a dir també les concertades. Cada any, quan s’acosta el procés de matriculació les escoles concertades, una gran majoria al voltant del Secretariat d’escola Cristiana, ja fan campanya de promoció dels seus centres en els mitjans de comunicació. Bona part dels recursos de que disposen provenen del finançament públic que reben. No és admissible que siguin privades per a fer la propaganda que volen (que no pot fer una pública) i després també argumentin que volen ser com les altres públiques. En conseqüència, demanem que les activitats de promoció per part dels Ajuntaments siguin exclusivament de l’ensenyament públic.

En aquest sentit la CGT també contribuirà a la potenciació de l’ensenyament públic amb un cartell i un díptic per a distribuir en els centres de treball d’altres sectors productius, a través de les nostres seccions sindicals.

4.- Unir i no competir entre centres públics. Cap a una Jornada de portes obertes unida de tota la pública de cada població. Des de la implantació de la LEC –i ara també de la LOMCE- s’empeny els centres públics a competir pel “mercat” d’infants, especialment quan es preveuen tancaments de línies. Aquesta competitivitat se’ns gira contra l’escola pública, ens genera tensions i enfrontaments i ens allunya del treball col·laboratiu necessari en un servei públic.

Cal presentar a les famílies, en un mateix acte, els centres d’ensenyament públic de la localitat. La jornada hauria de ser organitzada des de l’ajuntament, un dissabte al matí per exemple. En aquesta jornada es potenciaria l’ensenyament públic i es presentaria el treball que es fa a les diferents escoles del municipi. La jornada de portes obertes de cada escola quedaria reduïda al concepte original, un dia que les famílies podrien entrar a veure el centre.

Impulsar la mobilització. Per a fer possibles aquestes o altres iniciatives de potenciació de l’ensenyament públic, ens cal avançar en l’organització i la mobilització:

- A nivell de centre, recuperant el debat imprescindible entre el professorat i amb les famílies.
- Amb les reunions de zona per tal de debatre i coordinar iniciatives
- Impulsant reunions de comunitat educativa per localitats.

Caldria combinar el treball municipi a municipi amb tota la comunitat educativa, amb mobilitzacions centrals, per exemple per respondre davant de qualsevol incompliment del Departament, com el tancament d’unitats púbiques de P3, o el creixement de barracons i la massificació, exigint un pla d’urgència d’inversions a centres de secundària.

CGT Ensenyament
http://cgtense.pangea.org/
http://www.facebook.com/CGTENSE
https://twitter.com/#!/CGTEnsenyament