Canvis a la normativa sobre incapacitat laboral transitòria (ILT)

baja-enfermedadCom tothom heu llegit al correu d’ahir, des de Recursos Humans s’ens va informar de la inmediata aplicació de la reforma dels complements de la prestació econòmica per incapacitat temporal (incapacitat laboral transitòria – ILT). Aixó es ve aplicant a la UOC des de l’entrada en vigor del reial decret 2/2012 (BOE), el 15 d’octubre del 2012, com adaptació a les reformes generals del govern.

Si abans la baixa per malaltia es cobria de la següent manera:

  • 1 a 3 dies de baixa, cobert 100% per l’empresa.
  • del 4º al 15º dia [60% SS, 40% l’empresa]
  • del 16º al 21º dia, [canvi d’aquestes proporcions]
  • després del 21º dia, 100% la SS.

Ara passa a cobrir-se així:

  • 1 a 3 dies de baixa, cobert 50% per l’empresa, 50% de la teva butxaca
  • del 4º al 20º dia, 75% cobert per la SS, 25% de la teva butxaca
  • després del 21º dia, 100% la SS.
  • embaràs i maternitat, així com violència masclista, cobert 100% per la SS.
  • la incapacitat temporal per contingències profesionals, cobert 100% per la SS.

Novament se’ns diu que la pressió i l’ordre directa ve de part de la FUOC, i novament ens trobem amb l’indefinició sobre el status com empresa: realment sóm empresa pública que justifiqui que s’ens apliqui aquesta normativa? O per el contrari la participació privada és superior a la de la Generalitat i no seria d’aplicació aquesta normativa?

Des de la FUOC encara no hi ha definició sobre aquest punt crucial. Sembla que per propia conveniència ho facin servir en un sentit o en l’altre depen l’ocasió. Ni tan sols de cara al comitè d’empresa FUOC s’han definit. Només es pot intuir aquesta participació pública per part de la Generalitat en la nova composició del Patronat, on ara arriba a menys del 40%. Aixó queda expresat a la nota de premsa de la UOC d’ahir 7 de febrer («2005–2012: més eficàcia organitzativa»), on diu «Ha canviat la composició de diversos òrgans de govern, com el Patronat (on la Generalitat ja no té majoria) …«.

De tot aixó deduim que el reial decret 2/2012 no és d’aplicació, perqué al seu article únic expressa (destacat en negreta meu):

«1. Al personal funcionario, estatutario y laboral al servicio de la Administración de la Generalidad, […], de las fundaciones con participación total o mayoritaria de la Generalitat y de las universidades públicas catalanas, incluidas sus entidades dependientes con participación mayoritaria, integrado dentro del régimen general de la Seguridad Social, solo se le reconocerá, mientras se encuentre en la situación de incapacidad temporal, los complementos de la prestación económica de incapacidad temporal siguientes:»

Al respecte, els delegats estem fent les consultes jurídiques pertinents amb els nostres respectius sindicats (Carlos (CGT); Francesc (CCOO)), perque considerem que aquesta mida en principi és un avasallament més dels drets dels treballadors i una aplicació més de les retallades portades a terme pel govern estatal i de la Generalitat, on pretenen sortir de la crisi principalment a costa dels nostres salaris. En aquest sentit estem al costat dels treballadors del sector públic, al que per enèsima vegada encara no s’ens defineix si apertenym o no, peró si que s’ens apliquen les mides de disminució del salari global. I a banda d’aixó, al nostre cas específic, creiem que aquesta normativa no és d’aplicació perque al dia d’avui a la nostra empresa no tenim una participació pública majoritaria, tal com demana el decret.

Esta entrada fue publicada en Uncategorized. Guarda el enlace permanente.