CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

ConsumeHastaMorir.com és un web d’informació, reflexió i denúncia sobre la societat de consum

Dissabte, 1 agost, 2009

ConsumeHastaMorir.com és una reflexió sobre la societat de consum en la qual vivim, utilitzant un dels seus propis instruments, la publicitat, per a mostrar fins a quin punt es pot morir consumint.


El consum és, evidentment, inevitable, doncs en la societat en la qual ens trobem tenim una sèrie de necessitats que, en la seva major part, no podem satisfer sense entrar en el circuit comercial que porta funcionant segles, consistent en una adquisició de béns i serveis a canvi d'un valor comptable universal, els diners, que permet realitzar aquestes transaccions d'una manera normalitzada. Ni tan sols una vida natural de subsistència, conreant i criant el necessari per a viure, està exempta de cert nivell de dependència de l'entramat comercial.

L'inconvenient és que, en els últims temps, aquest sistema comercial, sobretot en l'anomenada societat capitalista occidental (que, per cert, és gairebé de distribució universal), es troba en una fase de desenvolupament tan gran que es converteix, molt sovint, en una obsessió per vendre i consumir i, en molts casos, amb una competència brutal entre empreses (les hi ha amb pressupostos majors que els de països sencers, tan grans com Rússia, per exemple), i un creixement desproporcionat de les diferències entre països desenvolupats (consumidors i explotadors de recursos) i els "en vies de desenvolupament" (productors i explotats).

La publicitat s'encarrega, de mostrar-nos una realitat deformada, tractant que el ciutadà consumeixi sense límits, tot tipus de productes, sense reflexionar en els possibles impactes o perjudicis que puguin causar-se a persones, al medi ambient, a altres cultures, etc; el ciutadà feliç, des de petit fins al final dels seus dies, ha de consumir tot tipus de productes; avui es ven i es consumeix absolutament de tot: viatges, vots, salut, quotes de pesca, aigua, felicitat, sexe, seguretat, inversions, esports, aventures, drets, nens (tema controvertit de les adopcions), patents sobre la naturalesa ...

Així el consum es converteix en consumisme, és a dir, en un desenfrenament per comprar béns i serveis que, en molts casos, s'acumulen sense una utilitat concreta ni de bon tros necessitat per part de l'usuari però que se'ns venen amb la finalitat d'aconseguir aquesta felicitat i confort anhelats i, com ja hem comentat, porta aparellat una deterioració dels mitjans en els quals vivim (aire que respirem, aigua que ens dóna vida, sòls contaminats), un esgotament de recursos i l'explotació de persones.

ConsumeHastaMorir utilitza la contrapublicitat com eina per a difondre aquestes problemàtiques socials i promoure un comportament més crític enfront del consum i els mitjans de comunicació.

Per anar al web de ConsumeHastaMorir:

consumehastamorir.com/

o també:

www.letra.org/spip/

Vídeo-denúncia de ConsumeHastaMorir:

www.youtube.com/watch?v=SqG4JlkuwwQ&hl=ca

Més vídeos de ConsumeHastaMorir:

video.google.es/videosearch?q=consume+hasta+morir&oe=utf-8&rls=org.mozilla:ca:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&ei=H010SraIB4TNjAfr0-mnBg&sa=X&oi=video_result_group&ct=title&resnum=4#