Ngadhepi reformasi kurikulum pelatihan kejuruan nyata sing direncanakake ing Catalonia kanggo ditrapake taun ngarep lan kaget ngumumake dening Departemen Pendidikan ing sawetara minggu kepungkur, komunitas pengajaran lan serikat kerja ngluncurake manifesto ing ngisor iki:
1.- Panemune para guru durung dingerteni babagan isine sing dikurangi utawa dijaga, utawa apa modifikasi sing kudu dilebokake. Kita mangu-mangu manawa penting nindakake implementasi iki, kurang transparansi ing proses kasebut, lan ora ana debat ing antarane pihak-pihak sing tanggung jawab pengembangan kurikulum, lan guru sing melu nyebarke wong liya, wis ngidini analisis ambane sing cukup kanggo mulang babagan topik topik sing cocog sing dibutuhake para siswa.
2.- La reducció d’hores lectives suposa una merma de la qualitat de la formació per a l’alumne, ja amb prous carències de coneixements, i escurça cada cop més del seu temps de preparació enfront de la que serà la seva llarga futura vida laboral i personal.
3.- Ana celah ing isi tartamtu saben profesi, sing tegese siswa teka ing perusahaan kanthi kawruh sing kurang dhasar kanggo ngembangake karir., i posa més difícil que es converteixi en un treballador qualificat amb possibilitats de progressar en el seu sector.
4.- L’increment de les hores de pràctiques a empreses planteja problemes en trobar llocs addicionals on poder fer la FCT amb garanties, en poder dur a terme la consecució d’aquestes en els terminis establerts, i propicia l’augment de les tasques burocràtiques i administratives i en dificulta les de control per part del professorat.
5.- La reforma representa una pèrdua de capacitat de maniobra dels instituts per adaptar la distribució de l’horari a la seva realitat social i organitzativa, i amb la pèrdua de les hores de lliure disposició es perd la capacitat d’innovació i de renovació periòdica dels currículums a cada moment. No veiem viable en molts casos la pretesa igualació de continguts curriculars, que l’únic que farà és restar-nos adaptabilitat i encorsetar-nos, i que, en cas d’aplicació, hauria d’anar lligat a converses i renovacions de continguts permanents, consensuats de forma democràtica pels diferents centres.
6.- No es garanteixen que les hores de professorat puguin mantenir-se en un futur, posant en joc l’equivalent en hores acadèmiques suprimides, més d’un 5%, al desnaturalitzar-lo de la feina docent que li és pròpia, per anar-lo substituint en càrrecs d’observador, de comercial, i de visitador casual de les empreses.
7.- Que la gran majoria de les empreses participants en el nou model, padha ora bakal bisa kanggo mesthekake les cekap lan sing learning ngrambah ora parsial, spesifik, lan dimaksudaké kanggo nyukupi kabutuhan urgent saben perusahaan. Kita ora ngandel yen siswa sinau padha ing perusahaan kaya ing sekolah i, dadi, no poden substituir-se unes hores per les altres.
8.- Continuaran havent disfuncions organitzatives al mantenir dos models educatius en paral·lel. No creiem que l’esforç d’equiparació de condicions hagi de recaure tan sols en la part educativa, pranala menyang peta, que en cas d’aplicació de la reforma, la part empresarial hauria d’equiparar les pràctiques duals i les de formació en centre de treball, posant de la seva part una remuneració per a les FCT i assegurant que l’alumnat en pràctiques no es converteix en mà d’obra barata.
9.- Percebem amb l’experiència que tenim amb dual, per la priorització que en fa la Generalitat de Catalunya per fomentar-la, i els processos selectius de les empreses, que aplicar els canvis de la resolució portarà també a que es produeixi una separació entre l’alumnat que opti per una modalitat i una altra, que el segregui en estudiants de primera i de segona classe, i que, dadi, es renunciï a la funció d’equiparació que hauria de fer l’escola pública.
10.- Finalment, i després de tots els punts anteriors, considerem que aquesta reforma no va encaminada en millorar el sistema de formació reglada, sinó tan sols a fomentar i facilitar la transició encoberta de la formació professional ordinària tradicional cap al model dual, plantejant ja, aquesta, altres problemàtiques que caldria abordar.
Volem deixar clar que tot això s’està fent tenint com a referència l’alternança dual, sobre la que no s’ha fet cap valoració de l’experiència portada a terme fins el moment, i no entenem perquè s’està intensificant la promoció d’un model que no té cap tipus de control ni avaluació rigorosa ni científica.
PROFESSORS I PROFESSORES, MESTRES, si voleu signar el manifest contra la reforma low-cost de l’FP, podeu entrar en el següent enllaç amb el compte XTEC:
(Cal que inicieu primer sessió amb el compte de gmail de la xtec per poder veure’l)
https://forms.gle/s69dCq14R9DJ75Eu8
Salutacions,
Secció Sindical de la Comunitat Educativa del Vallès Oriental
Sorry, wangun komentar ditutup ing wektu iki.