desembre 272013
 
aquest divendres 20 de desembre, el Govern ha anunciat una nova reforma laboral amb mesures destructives per a l'estabilitat i la qualitat de l'ocupació, algunes de les quals han estat ja plasmades en un nou reial decret. Altres de les mesures encara no es coneixen en detall, però l'informat fins al moment sobre elles mostra clarament la seva naturalesa regressiva. Les exposarem a continuació:

1) Foment de la feina a temps parcial en contra de la contractació a temps complet.

Els treballadors i treballadores a temps parcial podran fer hores complementàries fins a un 90% de la jornada pactada en el seu contracte. és a dir, que amb un contracte a temps parcial de 20 hores, l'empleat pot arribar a treballar 38 hores setmanals, a el poder afegir- 18 hores complementàries. fins ara, les hores complementàries només podien arribar al 60% de la jornada. Amb aquesta nova mesura es facilita més encara l'encobriment de les hores extraordinàries.

El contracte indefinit de suport als emprenedors, que fins ara només podia ser a temps complet, podrà realitzar-se també a temps parcial.

Per seguir fomentant el treball a temps parcial, s'augmenta el dret de les treballadores a acollir-se a una reducció de jornada per maternitat fins que el nen tingui 12 anys, quatre més que ara.

Donats els reduïts salaris que caracteritzen la majoria de treballs a Espanya, l'aposta per la contractació a temps parcial de Govern resulta nefasta per als treballadors i treballadores, doncs ara la persona mileurista (que guanyava el seu minso salari per treballar 40 hores setmanals) corre el risc de reduir el seu sou a la meitat gràcies a la llibertat per optar per contractes de jornada reduïda que ha atorgat el Govern als empresaris. així, s'aposta per un escenari com l'alemany, on, com reconeix la pròpia Administració de Merkel, un extens percentatge de població treballa i viu en la pobresa alhora, doncs els seus miserables salaris no li donen per menjar.

2) reducció de 42 1 4 dels models de contracte vigents.

El Govern ha decidit reduir els més 42 models de contractació que existeixen ara mateix a quatre: indefinit, temporal, en pràctiques i de formació i aprenentatge. Aquesta mesura encara no s'ha implementat i no es coneixen els detalls, però, tenint en compte els antecedents de l'Ministeri de Treball i el mateix sentit comú, el projecte sembla un frontal atac contra la contractació indefinida i una aposta per la precarietat laboral.

els 42 models de contracte vigents fins ara pretenien recollir les particularitats de cada tipus de relació laboral, reduint la possibilitat d'imposar contractes temporals a supòsits limitats (encara que insuficientment) i obligar l'empresari a contractar indefinidament si no reunia els requisits per optar per algun tipus de contracte temporal. igualment, graduaven les indemnitzacions per acomiadament depenent de les característiques de la relació contractual.

el Govern, a l'condensar aquestes desenes de contractes en un genèric contracte "temporal" les característiques concretes encara no coneixem, sembla voler crear un calaix de sastre en el qual abastar el major nombre de relacions laborals possibles, donant la màxima llibertat a l'empresari per triar aquesta modalitat de treball precari en perjudici de la contractació indefinida, així com eliminant les diferències indemnitzatòries entre contractes temporals per, amb tota certesa, imposar una indemnització encara més minsa o directament eliminar-la.

A sobre, el Govern també permetrà la realització de contractes per a la formació i l'aprenentatge sense necessitat de fer-ho dins d'un títol de Formació Professional o certificat professionalitat. és a dir, aquesta modalitat de contracte especialment precària, i la justificació era teòricament formar en la pràctica laboral a l'estudiant de FP mentre realitza els seus cursos, ara pot imposar-se a qualsevol jove, encara que no estigui cursant uns estudis relacionats amb el treball que executa. D'aquesta manera, cau la màscara de l'contracte per a la formació i l'aprenentatge, quedant clar que el seu únic fi és fomentar l'explotació.

3) Augment de el poder de les mútues per retirar els subsidis per incapacitat en cas de baixa laboral.

La ministra de Treball ha comunicat que les mútues faran un seguiment de les baixes laborals des del primer dia i demanaran l'alta quan ho entenguin procedent, encara que el servei públic de salut haurà de decidir en última instància. Segons aquesta reforma, el servei públic de salut disposarà d'un període de 5 dies per decidir si dóna el vistiplau o no a la sol·licitud d'alta de les mútues, i si no respon s'entendrà que el treballador ha superat la incapacitat temporal i ha de ser donat d'alta.

Evidentment, resulta molt difícil que en tan escàs període el servei públic de salut pugui estudiar les ingents sol·licituds que les mútues, desitjoses de lliurar-se de l'pagament de prestacions, li enviaran. Gràcies a aquesta incapacitat per respondre als casos i analitzar-los convenientment, les mútues podran forçar centenars d'altes injustificades, gràcies a una mesura a la qual no pot trobar-se cap sentit lògic més enllà que el d'aconseguir augmentar les altes de treballadors i treballadores malaltes i reduir el pagament de prestacions per incapacitat.

CGT Regió de Múrcia

Anar a l'inici

Ho sento, el formulari de comentaris està tancat en aquest moment.