juny 262014
 

La Fiscalia de València s'incoa diligències penals davant la denúncia presentada per CGT per les greus irregularitats en despeses que, en el cas de Sanitat, ascendeixen a 1.748,7 milions d'euros

La Fiscalia Provincial de València ha decidit incoar diligències d'Investigació Penal davant la denúncia que va presentar la Confederació General del Treball per les greus irregularitats en la gestió del Consell detectades per la Sindicatura de Comptes en les despeses realitzades sense consignació pressupostària i prescindint absolutament del procediment de contractació pública.

Les irregularitats afecten diverses conselleries però és la de Sanitat la que ha acumulat més factures de despeses generades al marge totalment de la Llei. La totalitat de les factures ascendeixen a l'astronòmica xifra de 1.864,3 milions d'euros, segons l'informe de la Sindicatura de Comptes de 2012.

El sindicat CGT va decidir posar en mans de la Fiscalia i del Tribunal de Comptes la negligent forma de gestionar que ha provocat una greu pèrdua a la Hisenda Pública, materialitzat en efectuar el pagament d'aquestes factures "amagades" durant anys, mitjançant el Mecanisme extraordinari de pagaments establert per l'Estat.

aquest pagament, segons una resposta parlamentària del conseller d'Hisenda i Administració Pública, es va realitzar sense cap informe exprés de la Intervenció General de la Generalitat, el que va ser posat en coneixement igualment de la Fiscalia i del Tribunal de Comptes.

La Fiscalia ja ha decidit obrir diligències per investigar si en la gestió de diverses conselleries s'ha pogut delinquir.

durant anys, almenys des 2008, data des de la qual el sindicat ha analitzat els informes de la Sindicatura, aquesta ha estat advertint de les greus irregularitats, consistents en guardar al calaix les factures generades per despeses que no podien realitzar-se per manca de pressupost, ia més "contractant" prescindint absolutament del procediment legal de contractació, en virtut del qual gran part d'aquestes contractacions s'haurien d'haver sotmès a licitació pública.

Tal com han gestionat les conselleries, i de manera especial la Conselleria de Sanitat, aquestes factures corresponen a prestacions que s'han adjudicat a dit pels gestors, el que ha furtat el procediment de concurrència pública, pensat sobretot per obtenir un millor preu en la contractació pública. El perjudici causat a la Hisenda Pública tenint en compte que es tracta d'una despesa de gairebé 2.000 milions d'euros, pot ser de dimensions descomunals, la qual cosa haurà de dilucidar-se al procediment per responsabilitat comptable davant del Tribunal de Comptes, i en el procés penal corresponent, a l'efecte de depurar responsabilitats i exigir la devolució del que ens han robat, i que els saquejadors del que és públic compleixin les penes que els corresponguin.

La Sindicatura constata igualment que només consten expedients de rescabalament tramitats per la Conselleria de Sanitat, pero no del resto de conselleries.

Referent a això diu la Sindicatura: "De la Conselleria de Sanitat destaca l'expedient iniciat per la directora gerent de l'AVS el 7 de setembre de 2012 per import de 1.748,7 milions d'euros, a favor de les empreses que s'han adherit al mecanisme extraordinari de pagaments, indicant que els serveis, lliuraments o prestacions es van realitzar de conformitat. En la mateixa data l'òrgan acorda, a més, l'obertura d'expedient informatiu per a la incoació de l'expedient de determinació de responsabilitats de les persones que hagin intervingut en la gestió i autorització de les obligacions abans esmentades. A la data de redacció d'aquest informe no constava la justificació documental sobre l'evolució o resolució d'aquest expedient de depuració de responsabilitats ".

El sindicat entén que hi ha una greu irresponsabilitat en el fet que les conselleries no hagin instat el procediment per a exigir responsabilitats com és la seva obligació, el que demostra una passivitat absoluta que podria entendre com una prevaricació per omissió dels gestors responsables.

CGT entén igualment que pot haver-se comès dos delictes de prevaricació administrativa i de malversació de fons públics, ja que s'ha estat actuant "sabent" de les greus il·legalitats, doncs així s'estava advertint per la Sindicatura any rere any.

Però aquestes no són les úniques irregularitats detectades.

Les denúncies es refereixen també al fet d'haver estat comprant productes farmacèutics i sanitaris a dit considerant-los contractes menors, quan s'haurien d'haver convocat a licitació pública, donades les elevades quanties. I això, ha estat advertit igualment per la Sindicatura tots els anys en els seus informes.

I una altra greu irregularitat és la que afecta l'ampliació del contracte signat en 2006 de gestió del departament Horta-Manises, amb efectes de 1 de maig de 2012, a fi d'assignar al concessionari la gestió de l'assistència integral de la població de la zona de Mislata, incrementant el preu del contracte per 2012 en la quantitat de 18 milions d'euros. També s'assigna al concessionari la gestió i ús de determinats centres, entre ells l'Hospital Militar de la Defensa de Mislata.

Es transcriu a continuació íntegrament el que diu la Sindicatura referent a això:

"S'indica en aquesta Resolució que" ha estat objecte de dictamen del Consell Jurídic Consultiu i fiscalització prèvia per part de la Intervenció Delegada, constant conformitat del contractista ". La fiscalització realitzada ha posat de manifest que per a interpretar adequadament aquesta manifestació cal fer constar la següent informació:

- Respecto al dictamen del Consell Jurídic Consultiu, que resulta preceptiu per la normativa de contractació aplicable, article 59.3 del TRLCAP aprovat mitjançant Reial Decret Llei 2/2000, de 16 de juny, figurant en l'expedient un de data 15 de juliol de 2010 que és de disconformitat sobre la proposta de modificació del contracte.

- I pel que fa a la fiscalització prèvia per part de la Intervenció Delegada datada el 21 de març de 2012, que és de conformitat a la proposta de modificació amb l'observació que es determini la procedència de sol·licitar un nou informe al Consell Jurídic Consultiu. Amb anterioritat a aquest informe, i respecte a la proposta inicial de la modificació, va ser emès un per la Viceintervenció General per a l'Administració Sanitària, en data 17 de juny de 2010, que va ser de disconformitat per la manca de crèdit suficient i adequat.

- Segons informe de l'Advocacia General de la Generalitat de 24 de febrer de 2012, resultaria necessària una nova remissió de l'expedient a l'òrgan consultiu, però no consta que s'hagi complert amb aquest tràmit. El director general de l'AVS va comunicar que la població de la zona de Mislata està sent efectivament atesa en el nou hospital de Manises des del 1 de maig de 2010.

La fiscalització realitzada ha posat de manifest la comptabilització de dues factures en el compte 409 mitjançant expedient de rescabalament per a la seva inclusió en "mecano", per imports de 17,7 milions d'euros i 26,9 milions d'euros per l'ampliació de la població assistida durant els exercicis 2010 i 2011,
respectivament, confirmant que el servei d'assistència s'ha prestat de forma efectiva en aquests anys abans d'aprovar-i formalitzar la modificació contractual, que va tenir lloc el 2012. "

font cgt.org.es

Ho sento, el formulari de comentaris està tancat en aquest moment.