La CGT Ensenyament declara el conseller Cambray persona non grata

Cambray persona non grataLes persones, nuclis i sindicats de la Federació d’Ensenyament de la CGT Catalunya des del principi del seu mandat ens hem oposat frontalment a les polítiques privatitzadores i neoliberals del Departament d’Educació liderat pel conseller Josep González Cambray. I, tot i que sabem que això ja ve de fa molts anys, sí que és veritat que el fem responsable i implementador principal d’aquest atac indiscriminat contra l’educació pública.

És per això que, donat que des de CGT tenim clar que aquesta gent és un perill pel bé col·lectiu de la comunitat educativa, hem decidit, per unanimitat, declarar el conseller Josep González Cambray persona non grata. I tot i que, de motius, ens en sobren, aquí en van uns quants que ens han fet fer el pas endavant:

  • el menyspreu que mostra, en públic i en privat, cap al conjunt dels treballadors de l’ensenyament públic des que va sortir a la palestra, ja com a mà dreta de l’anterior conseller, Josep Bargalló;
  • el seu tarannà gens dialogant amb el conjunt de la comunitat educativa;
  • la seva estratègia de propaganda comunicativa de marxandatge, que anteposa la informació al NODO català davant les necessitats informatives dels centres educatius;
  • la seva voluntat d’empobrir i homogeneïtzar culturalment i cognitiva el nostre alumnat;
  • les mentides constants durant les negociacions amb el comitè de vaga,
  • la ineptitud i la deficiència assolida en la gestió de la Conselleria d’Educació, i
  • les amenaces al professorat dissident que, com a Girona, Sabadell i altres indrets del territori, han aixecat la veu de la indignació contra la seva manipulació.

Per tot això i molt més, contra la malintencionada gestió de la Conselleria d’Educació liderada per ERC i en suport i solidaritat amb tot el col·lectiu d’atenció educativa que lluita per una educació pública i transformadora, declarem persona non grata el conseller Josep González Cambray. Ni un pas enrere!

Article original al web de CGT Ensenyament

Federació d’Ensenyament de la CGT CatalunyaFederació d’Ensenyament de CGT Catalunya
https://www.cgtensenyament.cat
@CGTEnsenyament

Publicado en CGT, Educació, Sindical, Social | Comentarios desactivados en La CGT Ensenyament declara el conseller Cambray persona non grata

IPC i política salarial de la UOC

Assemblea IPC votació CGT UOC 29 juny 2022

El proper dimecres 29 de juny els treballadors i treballadores de la UOC estem cridats a participar de l’assemblea que s’ha organitzat des del comitè d’empresa FUOC, per a parlar de l’IPC (Índex de Preus de Consum). Aquesta que va ser una reivindicació històrica per part nostra, avui en dia reprèn vigència amb molta més força donada l’actual pujada estrepitosa del cost de la vida.

Estem en un punt en què la revisió salarial d’acord amb l’IPC és vital. L’argumentació de l’empresa per a negar-se ni tan sols a tractar el tema IPC, cada cop que se li reclama aquesta variable, ha estat la mateixa: això està pactat així amb el comitè d’empresa, l’IPC no està contemplat a les polítiques salarials, així com l’antiguitat i altres (variables que sí contemplen altres universitats catalanes), des del 2012.

L’última vegada que es va aplicar la regularització de l’IPC va ser el 2010. Després d’això, al Conveni FUOC (2012) no es fa cap menció dins la descripció de les polítiques salarials. L’IPC actualment és tema candent, no hi ha més opcions a deixar-lo passar o deixar-lo estar o deixar-lo correr. Però no és novetat, com sembla que a vegades ens volen fer creure. En diferents ocasions des de la CGT vam treure el tema, i l’empresa sempre va argumentar «acord amb el Comitè d’empresa» i “limitació pressupostària”.

En aquests articles (Assemblea de treballadors i treballadores de la UOC [28/03/2017] i Els nostres salaris i l’Acord de Polítiques de Gestió UOC [19/06/2019]) de fa uns anys, des de CGT UOC reclamàvem l’IPC en polítiques salarials, i en aquesta nota de premsa UOC (Preacord sobre la política de personal acadèmic i de gestió [22/03/17] [login Campus] l’empresa repetia els arguments de «vinculant-la als resultats de la Universitat i garantint la sostenibilitat de la institució«.

En resum, la política salarial d’increment del’1,5% anual de la borsa salarial, que l’empresa fa servir per a promocions, noves contractacions, reajustaments puntuals, o sigui, a manera de premis individuals, no té res a veure amb la pèrdua constant any rere any del poder adquisitiu dels treballadors i treballadores de la UOC.

Des de la CGT UOC reclamem una política salarial més justa i equitativa, volem un índex de regulació que ens permeti una revisió salarial anual que s’ajusti a l’encariment del cost de la vida, per compensar aquesta pèrdua constant del poder adquisitiu que tenim com classe treballadora.

Des del Comitè d’empresa FUOC s’ha convocat una assemblea virtual (youtube) pel proper dimecres 29 de juny a les 14.00 h, on la plantilla UOC ens informarem i decidirem les pases a seguir en la reclamació de l’IPC.

La secció sindical CGT UOC convidem a tota la plantilla a participar de l’assemblea perquè l’empresa se segui d’una vegada a una taula a parlar d’IPC. Participem en l’assemblea del proper dimecres 29 de juny (l’enllaç d’accés el trobareu al missatge del comitè, login UOC), i donem suport a la reclamació d’una política salarial més justa i equitativa per a tots i totes!

CGT UOCSecció Sindical CGT UOC
http://cgtcatalunya.cat/uoc/
cgtuoc@gmail.com

 

Publicado en Anarcosindicalisme, CGT UOC, Economia, Normativa laboral, Sindical, Universitats, UOC | Comentarios desactivados en IPC i política salarial de la UOC

Qui té accés a la docència pública?

Una condició ineludible per accedir a treballar com a docent als instituts i centres de formació professional és la d’estar en possessió del màster de formació del professorat.

Abans del curs 2009-2010, el requisit per poder exercir docència a secundària i cicles formatius era el de la titulació del CAP (Curs d’Aptitud/Adaptació Pedagògica) d’una durada d’un semestre i amb un cost raonable, en termes de no excloent. El canvi cap al màster va implicar un augment exponencial de la taxa de matriculació que pot tenir un cost de 8000€. Evidentment, tal i com es va denunciar en el seu moment des de molts sectors, aquest increment econòmic va comportar que només persones amb tranquil·litat econòmica o amb capacitat per endeutar-se hi poguessin accedir.

Ara ja es pot afirmar que els pronòstics negatius que es van fer en el moment que es va aplicar aquest canvi van quedar molt curts, només cal analitzar-ne les conseqüències alarmants que s’estan produint.

Tot i que el màster de formació de professorat continua sent obligatori, s’està donant una situació peculiar. El Departament d’Educació, davant la manca de docents per cobrir certes especialitats, es va veure obligat a publicar una normativa per permetre que aquelles persones que tinguessin els requisits acadèmics poguessin accedir a la borsa de treball docent sense estar en possessió del màster. Això sí, el compromís és que l’havien d’obtenir en un termini de dos anys.

El problema ve quan la proposta xoca amb la realitat. El preu dels màsters a les universitats públiques s’eleva a 2000€, una xifra que deixa clar que de públics només en tenen el nom. Cal afegir-hi un altre element, la baixíssima oferta de places no cobreix les necessitats de la demanda. D’aquesta manera, cada any, centenars d’estudiants si volen continuar en la borsa del personal docent o fer les oposicions de secundària o FP es veuen abocats a matricular-se a cursos privats que oscil·len entre set i vuit mil euros.

És una angoixant paradoxa que per accedir a la docència pública calgui fer un màster obligatori a la privada. Perquè no hi ha opció, o el fas o et fan fora de la borsa.

Màster universitari professorat 2021

(Taula amb el número de places que s’ofereixen per especialitat)

D’exemples en tenim a dotzenes. Per posar un cas particular, una companya que havia d’entrar a l’especialitat de serveis, que té una oferta pública de només 30 places cada dos anys. El criteri de selecció per entrar-hi és la nota de tall de la carrera. D’entrada, es podria pensar que és un criteri objectiu, de fet, seria així si totes partíssim de les mateixes oportunitats, que no és el cas. Les notes altes s’assoleixin per diversos motius, que van des de la capacitat i voluntat de treball, al fet de tenir una ment privilegiada, però no ens enganyem, la gran majoria que obtenen notes altes són les que provenen de famílies de classe benestant, tant a nivell econòmic com cultural.

Article sencer a: CGT Ensenyament.cat

 

Quin professorat tenim?

Davant aquesta situació és indubtable que gairebé la totalitat del professorat que tenim a les aules són blancs i blanques i d’origen de l’estat espanyol, i la gran majoria de classe benestant. En canvi, la majoria d’alumnat prové del sector majoritari de la població, que és de classe humil. Per tant, cada vegada més tenim una docència allunyada de la realitat del seu alumnat.

I la situació actual va encaminada que el professorat cada vegada més es converteixi en una classe d’elit, amb les implicacions que això pot comportar.

Des d’aquest article volem denunciar la privatització d’uns estudis que haurien de ser públics, i exigim que el govern posi les mesures necessàries perquè la universitat privada es deixi d’enriquir a costa de la classe treballadora, i que inverteixi els recursos necessaris per pal·liar aquestes injustícies.

També denunciem que les mateixes universitat privades que s’enriqueixen envien a l’alumnat als centres públics, sense cap tipus de remuneració cap el professorat que gestiona les pràctiques dels i les estudiants ni cap a l’àmbit públic.

Així mateix, exigim una transformació d’aquesta situació, un canvi necessari cap a la igualtat i la democràcia.

Federació d’Ensenyament de la CGT CatalunyaFederació d’Ensenyament de CGT Catalunya
https://www.cgtensenyament.cat
@CGTEnsenyament

 

 

Article sencer a: CGT Ensenyament.cat

 

Publicado en CGT, Educació, Formació, Social, Universitats | Comentarios desactivados en Qui té accés a la docència pública?

VAGA d’Educació 9 Juny: Si tenim prou força, guanyarem!!

Comunicat sindical unitari

Fem un darrer esforç: aquest 9 de juny, totes a la vaga!
Aconseguir millores per al curs vinent és possible!

Aquest 9 de juny està convocada la 9a vaga unitària amb l’objectiu de revertir les retallades que fa tants anys que arrosseguem, millorar les nostres condicions laborals i aconseguir el 6% d’inversió per garantir que l’alumnat del nostre país pugui accedir a l’educació pública amb la qualitat que es mereix.

Les mobilitzacions que vam iniciar aquest mes de març han evidenciat que els gestors del Departament d’Educació estan abocant els centres educatius al col·lapse i després d’aguantar durant més de deu anys, famílies, direccions i treballadores hem dit que ja n’hi ha prou. Ens hem organitzat i ens hem unit per socialitzar les mancances que patim.

La conselleria, ara mateix, per més intents d’evasió que faci, sap que té un conflicte que cal que solucioni, i aquesta solució passar per dignificar les nostres condicions laborals, que indiscutiblement van associades a l’atenció al nostre alumnat.

Fa dos dies que tornem a estar a la taula de negociació i és evident que no haguéssim arribat fins aquí sense la nostra determinació, que és l’únic element que pot forçar el Departament a iniciar el retorn de les retallades i aturar el greuge que pateixen les nostres condicions laborals . Les organitzacions sindicals continuem fermes en les reivindicacions i esperem que el Departament d’Educació vingui amb clara voluntat d’arribar a un acord necessari.

Cal continuar fermes fins a aconseguir mesures satisfactòries, com el retorn de l’horari lectiu per a totes les etapes de cara al curs que ve. Sabem que és possible i que és una qüestió de voluntat política. I aquesta voluntat política l’hem d’aconseguir pressionant el màxim possible el que ens queda de curs. En aquest sentit, la vaga i la manifestació d’aquest 9 de juny poden ser determinants.

Companyes i companys, tot i les dificultats tenim un compromís i un deure amb la nostra feina i el nostre alumnat, ens cal fer un últim esforç! Podem aconseguir-ho!

Buidem les aules, omplim els carrers, aconseguim millores per al curs vinent!!

Tornem a la #VagaEducació

  • 17 de maig de 8 a 10h Mobilitzacions descentralitzades
  • 25 de maig tot el dia – Manifestació 11.30h Jardinets de Gràcia fins al Departament d’Educació
  • 2 de juny de 8 a 10h Mobilitzacions descentralitzades
  • 9 de juny tot el dia – Manifestació 11.30h Plaça Universitat fins a Plaça Sant Jaume



logo CGT Ensenyament

CGT Ensenyament
https://www.cgtensenyament.cat/
@CGTEnsenyament

Publicado en CGT, Sindical | Comentarios desactivados en VAGA d’Educació 9 Juny: Si tenim prou força, guanyarem!!

Prou Precarietat a la Universitat! Assemblea de PDI, universitats públiques catalanes

Prou precarietat universitat 31 maig 2022

Companyes, companys,

Preocupats i preocupades per la situació laboral que viu una bona part del professorat a les universitats catalanes, hem decidit convocar una ASSEMBLEA DEL PDI de les universitats catalanes.

Una situació de precarització laboral -absolutament cronificada- que pateix el professorat associat, les figures predoctorals i una falta de places postdoctorals ens porten a convocar aquesta assemblea. La manca de recursos destinats a l’educació superior està portant a un empitjorament de la situació laboral de totes les treballadores de les universitats i, en conseqüència, a un deteriorament de les condicions d’aprenentatge de tot l’estudiantat.

Ja són masses anys sense cap tipus de resposta ni sense cap compromís dels equips rectorals i dels responsables governamentals de les Universitats. Així que aquest cop passem a organitzar-nos a nivell català per DIR PROU a tanta explotació, precarietat i incertesa del professorat i investigadors/es que treballen a les universitats catalanes o que han hagut de marxar a l’estranger.

Creiem, doncs, que aquesta assemblea ha de ser un punt d’inflexió per iniciar un procés de mobilització a les universitats catalanes que obligui a canvis profunds que impliquen, òbviament, inversió pública.

Tenim clar que aquesta situació de precarització i explotació laboral encaixa en el trencaclosques del projecte polític neoliberal que s’ha anat implementat al llarg dels últims 15 anys a les nostres universitats públiques. Així que això és el primer pas cap a un treball conjunt de tota la comunitat universitària en defensa de la universitat pública i en contra de la seva mercantalització.

Així, us convoquem el dimarts 31 de maig a les 18.00h a l’aula 205 de la Facultat de Geografia i Història,
Universitat de Barcelona, Montealegre 6, Barcelona

Convoquen:

CGT, COS, Doctorandes en Lluita, TransFormem UB, Plataforma d’associats UB, Assemblea de professorat reclamant UB, UniDignitat UdG, Precàries URV

Publicado en CGT, Normativa laboral, Sindical, Universitats | Comentarios desactivados en Prou Precarietat a la Universitat! Assemblea de PDI, universitats públiques catalanes

El sindicat sempre és la resposta!! Primer de Maig 2022

1r Maig 2022

Novament un 1er de maig. Arreu del planeta, milions de treballadores i treballadors tornarem a sortir al carrer per recordar als capitalistes que existim, que sabem organitzar-nos i que, quan ho fem, tenim una força imparable. Com cada any, la Confederació General del Treball (CGT) de Catalunya hi tornarem a ser. Sortirem al carrer a moltes poblacions de Catalunya. Ho farem aquest 1er de maig però, especialment, ho seguirem fent cada dia. Als carrers, als barris, a les empreses. Seguirem organitzant-nos, seguirem plantant cara a aquells que ens volen submises i submisos i que l’únic que els importa de les nostres vides és que els seguim produint beneficis.

Al llarg de tot l’any 2021 i els primers mesos del 2022 hem vist com el capitalisme promou un encariment general dels preus com a forma de fer-nos cada vegada més pobres. Mentre els salaris estan en caiguda lliure, les grans empreses segueixen forrant-se i les grans fortunes són, cada dia, encara més vergonyosament grans. Des de la CGT de Catalunya tenim molt clar que hem de plantar cara de forma contundent a aquesta nova injustícia del capitalisme avalada més o menys descaradament per les administracions. Ho farem amb totes les eines que tenim. Batallant la revalorització dels nostres salaris empresa per empresa, sector per sector. Plantant cara també als carrers contra les múltiples formes de precarietat, la cara més crua de l’explotació capitalista que es ceba especialment amb els i les joves, les dones i migrants. Amb un puny seguirem construint la resistència mentre amb l’altre seguirem plantejant alternatives a l’empobriment dels i les treballadores. Com a primera passa, reclamem una renda bàsica universal com a mesura d’urgència per frenar l’increment de la pobresa, cada vegada més freqüent al nostre país.

Fem també una crida a seguir lluitant per derogar les reformes laborals. Cadascuna amb les seves particularitats i totes elles amb mentides van consolidant retrocessos en els drets laborals de la gran majoria dels i les treballadores i una carta cada vegada més blanca per als capitalistes. La socialdemocràcia i el sindicalisme de concertació continuen fent el possible per recolzar un sistema decadent. Només la lluita, la solidaritat i la força ens porten victories.

Som conscients que les lluites sindicals són una part de les lluites per construir una societat socialment i ecològicament justa. Que confluïm, i hem de seguir-ho fent encara amb més força, amb la lluita per l’habitatge, contra el patriarcat, pels drets per a totes les persones, contra el feixisme i un llarg etcètera. Som una part més de l’alternativa necessària al capitalisme i als estats que el defensen. És per això que és imprescindible seguir enfortint l’organització sindical. Un sindicat, en definitiva, significa la unió en un pla d’igualtat de treballadores i treballadors. Significa suport mutu i solidaritat. Significa acció. Significa dignificar-nos com a persones. Significa plantar cara i dir NO a les injustícies que patim cada dia.

Ens han acostumat que veiem les lluites com una font de problemes, riscs i patiment per a qui les fem. Però la realitat és una altra. Amb lluites hem aconseguit aturar i revertir acomiadaments. Amb vagues hem aconseguit millorar condicions de treball i imposar augments salarials. Amb assemblees hem aconseguit compartir, sentir que som multitud i sentir-nos més lliures i més dignes. I tot això ho aconseguim cada dia. Sovint amb petites accions i batalles desperdigades per multitud de centres de treball i de poblacions i barris. D’altres vegades mitjançant conflictes més grans, Cacaolat, Metro, bicing o el 112. En tos els casos, darrera hi ha hagut l’organització col·lectiva: el sindicat. Un sindicat que construïm i enfortim, cada dia, entre totes i tots.

Aquest 1er de maig és un dia més de lluita. Però també és una oportunitat per tornar a recordar d’on surt la nostra força i reivindicar-nos amb orgull. Davant l’empobriment de la majoria i l’explotació dels capitalistes, gràcies a l’organització col·lectiva estem en condicions de plantar cara. Com més enfortim el sindicat, més victòries aconseguirem.

El sindicat sempre és la resposta. Unides i organitzades guanyarem.

Seguim avançant!! Visca la classe treballadora!

CGT Catalunya

 

Publicado en Anarcosindicalisme, CGT, Sindical, Social | Comentarios desactivados en El sindicat sempre és la resposta!! Primer de Maig 2022

Comunicat sindical unitari 28 de març de 2022: Engany històric. Seguim al carrer!

Engany històric. Seguim al carrer!
[Comunicat sindical unitari, 28 de març de 2022]

El conseller fa uns dies va anunciar que el procés de mediació que vam iniciar dimarts passat acabaria amb un acord històric. Després de quatre dies asseguts al Departament de Treball, el que constatem és que el sí que és històrica és la incapacitat negociadora i el tarannà autoritari d’aquest departament, a les ordres de Josep González-Cambray. En altres paraules el procés de mediació ha estat un engany històric.

La ineptitud d’aquest conseller ha estat la clau perquè no s’hagi arribat a cap acord, i que no s’hagin atès cap de les demandes de la part sindical que tenen l’objectiu de revertir les retallades que patim des de fa més de deu anys. Alhora que ens demanen que desconvoquem la vaga, l’administració presenta propostes que no només no reverteixen aquestes retallades sinó que en presenten de noves.

Quina voluntat de negociació és aquesta que ni tan sols té en compte el dictamen del Consell Escolar de Catalunya que demana una moratòria en l’aplicació de l’ordre del calendari?

Quina voluntat de negociació pot tenir un departament que presenta un document on s’emplaça l’assumpció de certes demandes a la pròxima legislatura?

Quina voluntat de negociació pot tenir un departament que presenta un document on es demana al comitè de vaga que assumeixi l’ampliació de l’horari de permanència al centre del professorat de secundària?

El conseller Gonzàlez-Cambray ha creat i està enquistant un conflicte que ha generat un rebuig unànime per part de la comunitat educativa, mentre el president Pere Aragonès ho tolera i no fa res.

Fem una crida a cessar de forma immediata el conseller Gonzàlez-Cambray i les formes contràries al diàleg que representa. El personal dels centres educatius necessita l’entrada d’interlocució que resolgui problemes en comptes de crear-los.

Des dels sindicats posem la vaga com a eina més potent que tenim per rescatar l’educació pública dels objectius d’un Departament que la vol vendre al mercat, amb la consegüent precarització dels seus treballadors i treballadores.

Fem una crida a la vaga massiva i presència a la manifestació de demà dimarts a les 11:30 a Jardinets de Gràcia i al dimecres 30 a les manifestacions de Lleida, Girona, Tarragona, Tortosa i Barcelona.

Ja n’hi ha prou!

logos sindicats 28 mar 2022

Publicado en CGT, Educació, Sindical, Social, Vaga | Comentarios desactivados en Comunicat sindical unitari 28 de març de 2022: Engany històric. Seguim al carrer!

En defensa de l’escola catalana

Ahir, els partits del govern català i espanyol arribaren a un acord de proposició de llei a Catalunya per tal d’acontentar la magistratura pel que fa a la seva imposició del 25% de castellà a les aules. González Cambray, que no es cansa de repetir que l’aprenentatge no es pot basar en tant per cents, surt aquest cop a defensar un model lingüístic liquat on, de nou, recaurà tota responsabilitat a la gestió de cada centre.

El model públic que va imposant-se ens sembla mesquí i enverinat. Amb una autonomia de centres cada cop més diferenciada, s’està aconseguint un model de xarxa pública amb regust neoliberal. La competència entre centres públics i la greu segregació ja eren descarades abans de l’últim mat: el projecte lingüístic de centre.

N’estem fartes de tanta demagògia, amb l’afegitó que, la nova mesura, se’ns pretén encolomar com una gran oportunitat, just l’endemà de la vaga a educació en contra del 25%. Resulta que els percentatges valen per organitzar currículums, per avaluar l’èxit i el fracàs escolars i per mesurar l’ús social de cada llengua, però -ai las!- no pas per estructurar el model d’Escola Catalana, ni per cimentar el català com a llengua normalitzada.

Que trist que és haver d’acceptar que la immersió lingüística ha estat un model de cert èxit a l’educació primària, però que s’ha quedat a mig recorregut a l’educació secundària. I ara, resulta que el català perd l’estatus d’única llengua vehicular a l’escola pública i s’equipara plenament a l’espanyol. Aquest és el pla de xoc per aconseguir revertir la tendència minvant de l’ús del català en les generacions més joves?

És evident que no es poden treure conclusions quan la llei ni tan sols està aprovada, però no cal dir que la mesura ens sembla anar en contra del que caldria. Falta de valentia, traïció al propi poble i -com a mínim- resignació (si no col·laboració) a la imposició de més castellà, agreujant així la situació de diglòssia que fa témer el pitjor dels presagis pel futur del català.

Acostumades al màrqueting del govern per vendre mesures impopulars amb discursos de camuflatge, decoració i encanteri, no podem fer res més que mirar aquesta nova mesura amb incredulitat i màxim rebuig. En lloc d’aprofitar el pacte de govern a Madrid per blindar la llengua minoritzada, s’aprofita la majoria nacionalista de casa per minar-la. El món, al revés.

Ara, més que mai, cridem a tota la comunitat educativa a sumar-se a la vaga dels propers 29 i 30 de març.

Prou traïció. Prou imposicions. Cambray dimissió. Ahir, avui, demà, l’Escola en català!

Publicado en CGT, Educació, Sindical, Social, Vaga | Comentarios desactivados en En defensa de l’escola catalana

#Vaga23M Més immersió lingüística, més inclusiva i de major qualitat

CGT EEnsenyament Vaga pel català 23 mar 2022Arran de la Sentència del Tribunal Suprem que obliga a què el 25% de les classes siguin en castellà, el model d’immersió lingüística a Catalunya s’està posant en entredit.

La posició de CGT Ensenyament respecte a la immersió lingüística és clara i contundent: la llengua vehicular de l’ensenyament ha de ser el català i el 100% de la docència de les assignatures no lingüístiques ha de fer-se en català, com s’està fent des del curs 89-90.

Les raons d’aquesta postura es basen en l’ampli consens que el model d’immersió lingüística ha generat al si de la comunitat educativa, de la societat civil i del món acadèmic en l’àmbit de la sociolingüística a nivell internacional.

És evident que l’única manera d’evitar la substitució lingüística que amenaça les llengües minoritzades com el català és un procés de normalització que té en la immersió lingüística a l’escola el seu principal puntal. També és clar que aquesta immersió és necessària tant per la seva utilitat per a l’aprenentatge del català com per ser una valuosa eina per a la cohesió social i la igualtat d’oportunitats de l’alumnat amb independència del seu origen.

El model d’immersió es va iniciar, al Principat de Catalunya, en la dècada dels 80 per iniciativa de famílies de Santa Coloma de Gramenet, que veien que l’escola en català era l’única manera d’evitar la segregació social que patien els fills i filles de les famílies immigrants que provenien d’altres territoris de l’estat no-catalanoparlants.

Aquest model es va generalitzar a tota la xarxa d’escoles i instituts públics de Catalunya amb uns resultats molt positius: la substitució lingüística al Principat de Catalunya ha estat molt menor que a altres territoris catalanoparlants, on la immersió lingüística no ha estat aplicada al conjunt d’escoles públiques, ni s’ha fet de manera tan decidida. A més a més, l’escola en català ha assolit un consens gairebé total que ha defugit fins ara de qualsevol intent de politització.

Tot i amb això, aquest model, a les primeres dècades del segle XXI, ha mostrat clares limitacions. El primer indicador el trobem en el darrer estudi sobre l’ús social del català que mostra com els últims 15 anys aquest ús ha descendit, al Principat, un 15%. Aquest fet respon directament a la insuficient inversió pública que patim els serveis públics en general i el sistema educatiu en particular. Des de les retallades de 2008, les dotacions insuficients de professorat impedeixen una reducció de les ràtios que permetin l’atenció pedagògica individualitzada i la possibilitat que els docents puguin adaptar recursos, currículum i metodologia a les diverses necessitats educatives i socials que presenta l’alumnat.

Aquestes retallades han estat acompanyades per una manca de voluntat política a l’hora d’adaptar el sistema educatiu a la nova realitat social que existeix a Catalunya, en la qual l’origen de la majoria de la immigració prové de països extracomunitaris, molts d’ells amb llengües no-romàniques. La immersió lingüística i cultural dels fills i filles d’aquestes famílies necessiten escoles i professorat amb recursos suficients que els permeti l’aprenentatge del català i la inclusió en la societat d’acollida.

Aquesta acollida però, es troba amb dos impediments clau. En primer lloc el sistema de la doble xarxa, pública i concertada: les escoles concertades no reben el mateix percentatge d’alumnes nouvinguts que les escoles públiques, creant així una segregació que es visualitza en escoles i instituts ghetto on la inclusió no s’hi pot produir, ja que es concentren, en determinats centres públics dels barris més desfavorits socioeconòmicament, la majoria d’alumnes nouvinguts.

L’altre impediment és el que posa el mateix Departament d’Educació a l’hora de proveir la dotació d’aules d’acollida. Segons la seva pròpia normativa, la ràtio de les aules d’acollida hauria de ser d’un màxim de 12 alumnes nouvinguts; i alhora, posa un límit d’un màxim de dues dotacions d’aula d’acollida, també als centres d’alta i màxima complexitat . Amb aquests criteris de confecció de plantilles no és possible organitzar les aules d’acollida de tal manera que l’alumnat nouvingut pugui ser atès amb ràtios funcionals i acabi el període (24 mesos) amb un nivell bàsic de català, sinó tot el contrari. Fet que repercuteix directament en les possibilitats reals d’assolir l’èxit escolar d’aquest alumnat i indirectament perjudica la normalització lingüística del català.

Des de CGT no volem fer-li el joc ni al Departament d’Educació ni a la plataforma Som Escola:

  • és hipòcrita que el Conseller Cambray vulgui enarbolar la bandera de la immersió lingüística, quan el Departament d’Educació no ha posat els recursos necessaris perquè aquesta sigui completa i eficaç;
  • és molt perillós que es vulgui convertir la immersió lingüística en l’enèsima arma de confrontació política al voltant de la qüestió nacional i la independència de Catalunya. El català no pertany a cap bàndol polític i en cap moment ha de ser un element de confrontació, sinó que ha de ser un punt de trobada i de cohesió social per a totes les persones que viuen i treballen a Catalunya.

No volem anar de la mà de fundacions privades com la Fundació Bofill o la Pere Tarrés ni d’escoles concertades i privades que participen a la plataforma Som Escola.

Reiterem que una de les principals causes que la immersió lingüística no hagi estat tot l’efectiva que necessita la societat catalana és la segregació escolar que es produeix pel model semiprivat de la xarxa educativa de Catalunya.

En aquesta situació d’emergència lingüística, s’hi afegeix la judicialització que per part dels tribunals espanyols s’està aplicant a tot allò relatiu al català i a Catalunya. Des de CGT cridem a la desobediència per part del Departament d’Educació, de les direccions dels centres públics i del professorat a l’hora d’aplicar la sentència que obliga a fer el 25% de classes en castellà. Exigim que el Departament protegeixi les direccions que es declaren insubmises (a data d’avui ja són 3 centres els qui s’hi han declarat).

De la mateixa manera que instem el Departament d’Educació a aplicar la immersió lingüística més i millor, exigim als partits polítics espanyolistes i als tribunals espanyols que deixin d’utilitzar el català i l’escola catalana per als seus interessos partidistes.

Amb tot, cal recordar que aquesta sentència que ara ens ocupa es basa legalment en la ja derogada LOMCE, per tant, en el moment en què es publiqui la LOMLOE, la sentència deixarà de tenir vigència. Així mateix volem insistir que es tracta d’una sentència que no respon a la voluntat de la majoria de les famílies catalanes, des de 2005 només 80 famílies han demanat l’escolarització en castellà, el que representa una ínfima part del conjunt de famílies que sí veuen en la immersió lingüística la manera de garantir la igualtat d’oportunitats de l’alumnat.

Ja n’hi ha prou de posar problemes on no n’hi ha i de deixar de banda els problemes reals de l’educació pública!

Volem més i millor immersió lingüística! Volem més inversió en educació! Volem ensenyar en català! Volem ensenyar en igualtat d’oportunitats!

#ElCatalàÉsDeTothom!!
#EscolaPúblicaEnCatalà!

Publicado en CGT, Cultura, Educació, Social, Vaga | Comentarios desactivados en #Vaga23M Més immersió lingüística, més inclusiva i de major qualitat

Valoració dels primers 3 dies de vaga. No volem les molles, volem el pa sencer

Vaga Educació 17 març 2022

Aquests tres dies de vaga han estat emocionants. Els centres educatius s’han organitzat de manera espectacular, s’han fet assemblees de centres i s’han coordinat els barris i les zones. Les docents s’han esmerçat de valent fent infografies, vídeos, cançons i articles per fer arribar a la societat els problemes reals de l’educació pública i per reclamar la reversió de les retallades que fa més de deu anys que reclamem. També per demanar la marxa enrere en les diferents mesures que han volgut imposar. I ho hem aconseguit, hem aconseguit canviar el relat que aquest deplorable conseller ha intentat esbiaixar a cop de titulars i màrqueting, amb l’ajuda dels mitjans de comunicació del govern i els seus acòlits a les xarxes socials.

Aquests dies, mentre omplíem els carrers amb indignació i alegria a la vegada, hem viscut una batalla mediàtica on el senyor Cambray ha utilitzat tècniques pròpies de la màfia, com l’anunci – el primer dia de vaga – que apujava els sous de les direccions amb un intent miserable d’apaivagar el seu alçament i dividir les treballadores de l’ensenyament. O l’ús de la propaganda més destralera quan el segon dia de vaga, després de fugir a correcuita del saló de l’ensenyament, deia en roda de premsa i amb cara desencaixada que abaixava les ràtios, quan en realitat el que passa és que hi ha una baixada de la natalitat i hi haurà menys criatures a EI3,. O també el tercer dia quan publicitava canvis irrisoris en el currículum, menys hores de gestió autònoma i marxa enrere en la vergonyosa qualificació que suposava el concepte “en procés d’assoliment”.

Sembla doncs que el partit trontolla i que la força amb què hem sortit al carrer ha fet que el govern comenci a tirar molles per apaivagar els ànims i fer callar les docents. Però alerta!, aquestes molles són plenes de fongs. Cap de les mesures estètiques anunciades satisfà el vertader reclam de la comunitat educativa: una educació 100% pública, democràtica i amb els recursos suficients i els conceptes adequats perquè sigui de qualitat.

El divendres, després dels tres dies de vaga, el govern anunciava una reunió la setmana vinent amb el conseller i el comitè de vaga. El comitè ha acceptat, tot i el reclam del cessament de Cambray i la petició d’asseure’s amb el president Pere Aragonès, amb l’esperança gairebé perduda que, aquest conseller en vies d’extinció, porti propostes reals de millora.

Des de CGT ho dubtem molt i fem una crida a mantenir-nos fortes en la negociació i en no acceptar qualsevol mesura, perquè ja no volem les molles, volem el pa sencer. Aquest govern ha posat les escoles al límit i ara ja no hi ha marxa enrere.

Per això és molt important seguir amb les mobilitzacions. Ja s’estan organitzant assemblees i accions per la setmana vinent i hem de continuar amb aquesta empenta i determinació. Parlem amb les companyes i companys del nostre centre, continuem inundant les xarxes de raons, fem xarxa amb tota la comunitat educativa i fem arribar al món sencer els veritables plans d’aquest govern: privatitzar i segregar. Destapem els interessos que hi ha en el canvi de calendari, que és privatitzar el temps escolar de la tarda per donar beneficis a les empreses, els directius de les quals són també directius de la infame Fundació Bofill, que fa estudis sobre segregació per revestir d’arguments progressistes el vertader propòsit d’enriquir-se a costa d’impostos i de misèria conreada.

Aquests tres dies d’eufòria ens han demostrat que som molt poderoses, que quan estem juntes podem canviar la realitat, que les vagues sí que serveixen i que, tot i que suposen un sacrifici monetari i un esgotament físic important, valen molt la pena perquè hem deixat de ser una illa, hem socialitzat la ràbia i hem aconseguit capgirar el discurs i progressos en l’actitud del govern. I el més rellevant, hem donat exemple al nostre alumnat, perquè lluitant també estem educant.

Sentim un orgull immens del nostre col·lectiu, finalment hem despertat d’un malson que durava anys. Ara hem de seguir amb la mateixa força per aconseguir el pa sencer i fins i tot el pastís que seria: una educació 100% pública, inclusiva, democràtica, feminista, laica, transformadora, en català, amb recursos i de tots i totes. 

CGT Ensenyament


Publicado en CGT, Educació, Política, Sindical, Social, Vaga | Comentarios desactivados en Valoració dels primers 3 dies de vaga. No volem les molles, volem el pa sencer