CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Prop d’un centenar de persones participen en el viatge reivindicatiu entre Tarragona i Móra la Nova convocat per la PDF en defensa d’un millor servei ferroviari a les comarques tarragonines

Diumenge, 18 octubre, 2009

Prop d'un centenar de persones, provinents del Baix Gaià, Tarragona i Reus, van participar aquest dissabte 17 d'octubre en el viatge reivindicatiu convocat per la Plataforma en Defensa del Ferrocarril del Camp de Tarragona.


Els manifestants van anar pujant al Catalunya Exprés que passa per Tarragona poc després de les 10 h. del matí i en diverses estacions del trajecte anaven baixant del tren i desplegant les dues pancartes que portaven, així fins arribar a l'estació de Móra la Nova. A l'andana es va realitzar una concentració, un representant de la PDF va prendre la paraula per explicar les seves reivindicacions i es va portar a terme un esmorzar popular fins a l'hora d'agafar el tren de tornada.

Amb aquesta acció es volia denunciar l'estat lamentable de les estacions i infraestructures de la línia Tarragona-Móra-Riba-roja, i les retallades de serveis i personal, així com reivindicar un ferrocarril, social, públic, segur i de qualitat.

Entre els participants (usuaris/es i treballadors/es) hi havia ferroviaris del SFF-CGT de Tarragona i militants de les federacions de Tarragona i Reus de la CGT.

Més info al bloc de la La Plataforma per la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat del Camp de Tarragona (PDF):

http://pdf-camp.blogspot.com/

>>> A continuació un seguit de notícies sobre l'acció publicades a diversos mitjans informatius:

- PDF.Camp denuncia que el Pacte Nacional no solventarà el problema del ferrocarril al Camp

Un centenar de persones, entre ciutadans i representants polítics, han participat de l'acte d'aquest dissabte.

Guillem RS / Redacció delCamp.cat / 17 d'octubre de 2009

La Plataforma per la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat del Camp de Tarragona (PDF) ha criticat un cop més aquest dissabte al migdia a Móra la Nova el "mal estat, la falta de serveis bàsics i de personal" a les estacions ferroviàries del Priorat i la Ribera d'Ebre. Un dels seu màxims representants, Joan Ramon Ferrandis, ha dit que la millora del servei passa per la triplicació dels trens de Mitjana Distància fins a Flix (Ribera d'Ebre) i Montblanc i la duplicació dels trens de Tortosa. Al mateix temps, Ferrandis ha afirmat que la PDF defensa la reobertura immediata de la línia Reus-Roda de Barà i la connexió eficient de les comarques de Tarragona amb l'aeroport i l'estació del TGV.

Ferrandis ha dit també que és una "llàstima" que al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre, tot i les necessitats que tenen en infraestructures ferroviàries, són les que menys beneficis tindran del nou Pla d'Infraestructures presentat aquest divendres.

A banda d'aquestes, la PDF reclama també l'obertura d'un "debat públic rigorós i transparent" sobre el futur del ferrocarril, que analitzi la seva situació actual i proposi solucions a les necessitats reals de la societat.

Segons la PDF, els governs europeus han tendit a cedir davant els grans interessos privats portant a terme polítiques de traspàs de la gestió dels serveis públics cap al mercat privat. La subordinació del sector públic als criteris de la gestió privada comporta una reducció de costos que incideix directament sobre la qualitat del servei ferroviari.

En aquest acte també hi ha participat representants d'Iniciativa per Catalunya del Camp de Tarragona, que aquest matí han fet arribar als mitjans de comunicació dues notes de premsa. En la primera s'explicava que el grup ecosocialista participava en la manifestació que havia convocat PDF.Camp, i en la segona, on es valorava "positivament" el nou Pacte Nacional d'Infraestructures. Segons la nota de premsa, el Pacte "representa de forma inequívoca una aposta pel tren i pel transport públic" alhora que "permet l’equilibri territorial i és ecologista". El manifest que PDF.Camp ha presentat en aquesta marxa deixava de manifest la falta d'inversió, també amb el nou Pacte Nacional, en la xarxa de ferrocarril del Camp de Tarragona.

www.delcamp.cat/index.php?command=show_news&news_id=3305

- La PDF reclama més serveis a les estacions del Priorat i la Ribera d’Ebre

La Plataforma demana que es tripliquin els trens fins a Flix i Montblanc i que n'hi hagi el doble fins a Tortosa

Georgina Giné / Reus Digital / 17 d'octubre de 2009

La Plataforma per la Defensa d'un ferrocarril públic de qualitat (PDF) s’ha manifestat aquest dissabte al matí, juntament amb una setantena de persones, per denunciar l’estat de deteriorament de la majoria d’estacions del Priorat i la Ribera d’Ebre, i reclamar una millora en la línia de ferrocarril Reus – Riba-roja.

Els manifestants han arribat a l'estació de Móra la Nova amb els crits de "més regionals i menys AVE" i "més inversió i menys privatització". Seguidament, Juan Ramon Ferrandis, portaveu de la Plataforma, ha llegit el manifest on s’ha denunciat la disminució de serveis de la línia i l’estat d’abandonament en què es troben algunes estacions.

Segons Ferrandis, el Priorat i la Ribera d’Ebre són les comarques que menys es beneficiaran del Pla d’infraestructures presentat aquest divendres. La PDF reclama que es duguin a terme més inversions i més fortes en aquesta zona ja que el 98% dels usuaris utilitzen els ferrocarrils convencionals i "només el 2%" utlilitzen l’AVE.

En aquest sentit, la PDF demana la triplicació de trens de mitjana distància fins a Flix i Montblanc i la duplicació fins a Tortosa. A més, sol·licita la reobertura immediata de la línia Reus – Roda de Barà tant per a mercaderies com per apersones, la implementació d’una xarxa de rodalies al Camp de Tarragona i una millora de serveis als usuaris de les línies de ferrocarril convencional del Camp.

"Creiem que els usuaris no són nombrosos per la falta de servei que hi ha, però si es triplica la freqüència, els passatgers es poden quintuplicar", assenyala el portaveu de la PDF. Des de Reus fins a Riba-roja, només quatre estacions gaudeixen de personal. Aquestes són: Reus, Móra la Nova, Flix i Riba-roja. D’aquesta manera, els 26 treballadors que donaven servei a les estacions d’aquesta línia han perdut el lloc de treball i "això repercuteix al servei que es dóna als usuaris", lamenta Ferrandis.

D'altra banda, la Plataforma lluita per "aconseguir el suport de les administracions i dels grups polítics i socials per poder assolir algunes de les reivindicacions", comenta el seu portaveu. "Si tan sols aconseguíssim una de les qüestions ja valdria la pena i si aquesta es tracta de la dignificació de la línia, molt millor”, destaca Ferrandis.

Alguns usuaris han mostrat les seves queixes i han posat èmfasi en la dificultat per accedir al tren. "Si una persona vol travessar la via amb un cotxet o amb cadira de rodes és impossible", explica Josep Batiste, usuari del servei ferroviari.

Per la seva banda, Ernest París s’ha afegit al viatge reivindicatiu organitzat per la PDF i ha reconegut que "el tren que utilitza la gent diàriament no té, en absolut, els serveis i les freqüències necessàries". A més, ha afegit, que des d’ICV "es dóna suport" a la Plataforma d’usuaris del transport públic.

www.reusdigital.cat/index.php?command=show_news&news_id=9781

- Clam popular per un servei ferroviari millor

Unes 60 persones participen en un viatge en ferrocarril reivindicatiu entre Tarragona i Móra la Nova

18/10/09 - Tarragona / Móra la Nova - A. Porta - El Punt

El viatge del Catalunya Exprés que cada dissabte surt de Barcelona a les nou del matí amb destinació a Saragossa, ahir no va ser un desplaçament qualsevol. Pels volts d'un quart d'onze del matí, alguns passatgers esperaven aquest tren a l'estació de Tarragona, i entre ells, membres de la Plataforma per la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat al Camp de Tarragona (PDF.Camp), es preparaven per al viatge reivindicatiu que havien organitzat i al qual, finalment, es van afegir una seixantena de persones. L'objectiu no era cap altre que denunciar, durant el trajecte entre Tarragona i Móra la Nova, l'estat de deteriorament d'algunes de les estacions de la Ribera d'Ebre i el Priorat i, a la vegada, reclamar un millor servei ferroviari al Camp de Tarragona.

La reivindicació va sorprendre la majoria de passatgers del tren. Per a ells, era un viatge més, ja que acostumen a fer sovint el mateix recorregut, i per això, molts van estar d'acord amb la protesta, perquè viuen en primera persona algunes de les deficiències de la xarxa ferroviària. «Em sembla una bona iniciativa, sóc usuari d'aquesta línia i la majoria de vegades el tren arriba tard», va comentar Carlos Oriol, veí de Móra d'Ebre. A l'incompliment d'horaris cal afegir-hi la baixa freqüència de trens. «Hi ha vegades que no pots seure, haurien de posar-hi més vagons o trens més sovint», es queixava un dels usuaris habituals.

Triplicar serveis

Precisament, aquest era un dels punts de la reivindicació. «S'hauria de triplicar el servei de trens de mitja distància fins a Flix i Montblanc, així com de duplicar els trens que van fins a Tortosa», va explicar Joan Ramon Ferrandis, portaveu de la plataforma. Ferrandis va assegurar que, segons els estudis de la plataforma, si es milloressin els serveis, es multiplicarien els usuaris.

Però la millora també ha de tenir en compte l'estat de les estacions, que era la reivindicació més destacada d'ahir. «Que s'hagi reduït el nombre de treballadors a les estacions és una amenaça al servei», va afirmar Ferrandis, i va puntualitzar: «Hi ha estacions on no hi ha serveis de cap mena, ni sala d'espera ni informació». Ferrandis va posar com a exemple l'estació de Reus, que està tancada durant la nit, i la d'Ascó, que no presta cap servei. «Móra és la pròxima que pot caure», va manifestar. Per concloure, Ferrandis va demanar inversions proporcionals: «És paradoxal la convivència de l'opulència de l'estació del Camp de Tarragona i la precarietat de la línia convencional.»

Les estacions de Riudecanyes i Pradell van ser les escollides per dur a terme les petites accions de denúncia durant el viatge de tornada. Tot i que amb els escassos minuts que duraven les parades només hi havia temps de desplegar la pancarta, era una acció suficient perquè els passatgers es fixessin en l'estat de deteriorament en que es troben algunes estacions.

www.elpunt.cat/noticia/article/1-territori/13-serveis/93400-clam-popular-per-un-servei-ferroviari-millor.html

- La Plataforma per la Defensa del Ferrocarril critica la falta de serveis al Priorat i la Ribera d'Ebre

ACN - 17/10/2009 - Diari de Tarragona

Un dels seu màxims representants, Joan Ramon Ferrandis, ha dit que la millora del servei passa per la triplicació dels trens de Mitjana Distància fins a Flix (Ribera d'Ebre) i Montblanc i la duplicació dels trens de Tortosa.

La Plataforma per la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat del Camp de Tarragona (PDF) ha criticat un cop més aquest dissabte al migdia a Móra la Nova el 'mal estat, la falta de serveis bàsics i de personal' a les estacions ferroviàries del Priorat i la Ribera d'Ebre.

Al mateix temps, Ferrandis ha afirmat que la PDF defensa la reobertura immediata de la línia Reus-Roda de Barà i la connexió eficient de les comarques de Tarragona amb l'aeroport i l'estació del TGV.

Ferrandis ha dit també que és una 'llàstima' que la demarcació de Tarragona i les Terres de l'Ebre, tot i les necessitats que tenen en infraestructures ferroviàries, són les que menys beneficis tindran del nou Pla d'Infraestructures presentat aquest divendres.

A banda d'aquestes, la PDF reclama també l'obertura d'un 'debat públic rigorós i transparent' sobre el futur del ferrocarril, que analitzi la seva situació actual i proposi solucions a les necessitats reals de la societat.

L'acció d'aquest dissabte sorgeix per protestar i criticar la disminució de serveis a les estacions de la Ribera d'Ebre i el Priorat, denunciant l''estat d'abandó de les estacions i dels seus serveis en aquesta línia'.

Recordar que la PDF neix amb l'objectiu de reunir diversos grups socials, partits polítics i sindicats, aixa com també ciutadans i usuaris que de manera individual o col·lectiva vulguin contribuir a una millora substancial del servei ferroviari al Camp de Tarragona -trens, estacions, freqüències-, mantenint la titularitat pública sobre infraestructures, serveis i apostant decididament pel servei de Rodalies i Regionals enfront el TGV.

Segons Ferrandis, al nostre àmbit territorial, conviuen macroestacions com la del Camp de Tarragona –a les quals s'ha dedicat un gran volum d'inversió- amb la precarietat de la majoria d'estacions que quotidianament fem servir els ciutadans i ciutadanes: manca dels serveis més bàsics com lavabos, informació, sales d'espera, freqüències irrisòries, edificis deteriorats, insuficiència o absència de personal i fins i tot carència d’enllumenat públic.

Els exemples més destacats els trobem concentrats a la línia que va de Reus a Riba-Roja d'Ebre (Ribera d'Ebre). Tot i que s'hi ha invertit sis-cents mil euros en els darrers anys, la realitat mostra que la situació de deteriorament ha variat en realitat ben poc.

A tall d'exemple l'estació de Riba-roja d'Ebre (Ribera d'Ebre) amb personal només en torn de matí, ja no realitza tasques de circulació. Només hi ha venda de bitllets. Els caps de setmana i festius roman sense personal. A Flix (Ribera d'Ebre) només personal per les tardes i les nits de dilluns a divendres. Roman sense personal els caps de setmana, els festius i totes els matins.

Així doncs, ha conclòs Ferrandis, el Camp de Tarragona es troba en unes condicions precàries de mobilitat tot i ser la segona àrea de en nombre de desplaçaments a Catalunya. El territori no està ben comunicat i per tant mal vertebrat. Les infraestructures ferroviàries fetes i les proposades a curt termini no responen a les necessitats reals de la població.

Segons la PDF, els governs europeus han tendit a cedir davant els grans interessos privats portant a terme polítiques de traspàs de la gestió dels serveis públics cap al mercat privat. La subordinació del sector públic als criteris de la gestió privada comporta una reducció de costos que incideix directament sobre la qualitat del servei ferroviari.

Les negatives conseqüències d'aquest model de gestió són previsibles ja que hi haurà una reducció d'inversions a costa de la seguretat, un augment de les tarifes i increment del cost públic i una degradació de la qualitat del servei.

Un centenar de persones, entre ciutadans i representants polítics, han participat de l'acte d'aquest dissabte.

www.diaridetarragona.com/ebre/035536/plataforma/per/defensa/ferrocarril/critica/falta/serveis/estacions/priorat/ribera/debre