CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Categoria: Documentació i estudis

Documentació i estudis

23-F, tornem a prendre el carrer. Unim lluites

EL 23-F TORNEM A PRENDRE ELS CARRERS

Davant les retallades socials, davant la creixent repressió, davant els retrocessos en les condicions laborals, davant les polítiques que fomenten l’espoli de la majoria de la població a favor dels interessos d’uns pocs, la CGT de Catalunya defensa ara encara amb més força la necessitat de la mobilització permanent. I aquesta mobilització la farem amb convocatòries pròpies però també en crides dels moviments socials, organitzacions sindicals, plataformes i espais que lluitin per canviar aquest sistema econòmic, social i polític i a favor d’una societat més justa, igualitària i lliure.

Llegir més »
Documentació i estudis

Vaga Indefinida a CTC Externalización S.L., subcontracta de logística a Aceros para la Construcción S.A. de l’Arboç del Penedès

Vaga Indefinida a CTC Externalización S.L.

Els treballadors i treballadores de CTC Externalitzación SL subcontracta de logística en Aceros para la Construcción S.A. de l’Arboç del Penedès
convoquen VAGA INDEFINIDA.

El tràmit legal s’ha cursat en el dia d’avui per començar la mateixa dimarts dia 19 de febrer
.

Llegir més »
Documentació i estudis

Ernest Folch: “Tenien raó”

Els van dir de tot. En el millor dels casos, que no sabien què volien i que no feien propostes. En el pitjor, que eren bruts, mal educats i uns dropos fills de papà. Hi va haver una campanya molt ben orquestrada per la claca dels règims existents per fer-los passar per irresponsables, símptoma d’una joventut esgarriada. Aquells joves que van sorprendre el món en aquell històric 15-M no van desencadenar el mateix entusiasme de portes endins, on es va intentar ridiculitzar-los sense cap èxit, com finalment s’ha vist.

Llegir més »
Documentació i estudis

CGT Ensenyament: Anàlisi proposta de nou sistema de dedicació docent del professorat a la UAB

Companya, company,

Com possiblement ja saps, el Rector i el seu equip han presentat, amb l’excusa del Reial Decret-Llei de Wert, un nou model de dedicació docent que afecta en principi al personal pdi funcionari però que té conseqüències mediates per al professorat contractat. El model en qüestió no és neutral. T’adjuntem una anàlisi dels principals paràmetres. Tingues en compte, però, que l’adaptació que ha fet el Rector del Reial decret-llei en qüestió és totalment ad-hoc:

1.- Enlloc no diu el decret que el reconeixement de la càrrega docent per a preparar les classes hagi de desaparèixer i que no sigui reconegut. Tanmateix el Rector és el que proposa fer amb el seu model.

2.- Enlloc no diu el decret que s’hagi de reduir el reconeixement de la càrrega docent per hores de tutorització. Tanmateix el Rector és el que proposa fer amb el seu model.

3- Enlloc no diu el decret que s’hagi de reduir la càrrega docent reconeguda per grup de docència impartida. Tanmateix el Rector és el que proposa fer amb el seu model.

Llegir més »
Documentació i estudis

Sector social, crisi, poder i capitalisme: un marc general d’entesa per al moment actual

Sector social, crisi, poder i capitalisme: un marc general d’entesa per al moment actual.

Introducció.

En aquest article reprenem algunes anàlisis sobre el moment històric actual i els relacionem amb determinats conceptes sobre el poder, les seves tècniques, càlculs i formes d’influència en la vida de les persones. El propòsit és tractar de proporcionar un marc d’entesa, general, ampli, estratègic, que ens permeti situar-nos en el context actual de crisi global, i valorar com aquest context general afecta i afectarà en particular al sector social. A partir d’aquesta valoració, esbossarem algunes possibles vies per a la construcció de alternatives.

Llegir més »
Documentació i estudis

El nombre de desocupats a Catalunya arriba a 885.100 persones, gairebé 110.000 més en un any

DADES A CATALUNYA

Un total de 45.000 persones que viuen a Catalunya han perdut la seva feina durant el quart trimestre del 2012, fixant la taxa d’atur en el 23,9%. Aquesta taxa suposa trencar el màxim històric assolit el primer trimestre de 1985 amb un 22,8% de taxa d’atur. Així, i segons l’última Enquesta de Població Activa (EPA) publicada aquest dijous per l’INE, el nombre de desocupats a Catalunya queda fixat en 885.100 persones, gairebé 110.000 mésque en el mateix període de 2011.

Llegir més »
Documentació i estudis

L’IPC 2012 de Catalunya ascendeix al 3,6%, mentre que l´IPC 2012 al conjunt de l’estat espanyol es queda al 2,9%, un diferencial del 0,7% que repercuteix en les rendes salarials

L’IPC 2012 de Catalunya ascendeix al 3,6%, mentre que l’IPC 2012 al conjunt de l’estat espanyol es queda al 2,9%, fet que suposa que els convenis col·lectius a Catalunya que garanteixi pujada de l’IPC vinculat a l’IPC de l’Estat espanyol perdran un 0,7% de poder adquisitiu, fet comú a majoria de convenis sectorials i d’empresa.

Aquest fet comporta una pèrdua del 12,41% de l’increment de poder adquisitiu anual, corresponent a les revaloritzacionsde l’IPC de l’any 2012.

Llegir més »
Documentació i estudis

Memòria cooperativa de la Barceloneta, presentació de la recerca el 20 de desembre

Arrenquem de l’oblit la història de les cooperatives obreres del barri
Us convidem aquest dijous 20 de desembre a les 19h a La Casa de la Barceloneta (C/ Sant Carles, 6) a la presentació de Memòria Cooperativa de la Barceloneta, projecte de recerca sobre les antigues cooperatives obreres del barri que s’ha basat en la recuperació i enregistrament de la memòria viva i en l’exploració de l’extens fons documental i fotogràfic conservat a l’Arxiu Popular de la Barceloneta, entre d’altres arxius.

Una web posa a disposició de tothom una primera descoberta d’aquest patrimoni col·lectiu. Farem una aproximació a la història del moviment cooperatista a la Barceloneta i de les seves principals societats: La Fraternitat, El SegleXX, El Centre Cooperatiu de Pescadors, La Modèstia, La Joventut Pescadora i Nostra Senyora de Montserrat. Comptarem amb la presència d’alguns dels testimonis entrevistats i plegats farem un pas més en la reconstrucció de la memòria cooperativa del barri.

Més enllà de fer un exercici de memòria històrica, se’ns presenta una memòria del futur: la pràctica de la cooperació ens brinda una eina poderosa per afrontar un present de vides retallades i per construir un futur compartit. No oblidem tampoc que l’edifici de la Cooperativa Obrera i Popular El SegleXX no pot quedar abandonat a l’especulació i que, com La Flor de Maig o La Lleialtat Santsenca, ha de ser recuperat com a patrimoni col·lectiu del barri.

Llegir més »
Com queden algunes matèries segons l'esborrany de la LOMCE
Documentació i estudis

El disbarat de Wert: L’avantprojecte de la LOMCE aposta per menys assignatures, més concertada, més competitivitat, interins a dit…

La Contrareforma educativa proposada pel Ministre Wert i el PP (la LOMCE) suposa no solament un
important pas enrere en el Sistema Educatiu sinó l’ampliació de la Competitivitat entre Centres i alumnat,
l’ampliació dels Concerts, la privatització de serveis com la contractació d’interins, la retallada d’hores en
matèries i assignatures que fins ara eren bàsiques, la introducció de la ideologia neoconservadora del PP i
la permanència de l’adoctrinament ideològic…

Llegir més »
Documentació i estudis

El govern espanyol congela les pensions aquest any i el 2013 només pujaran les de menys de 1.000 euros

L’executiu no pagarà aquest 2012 als pensionistes la pujada de la inflació, que és del 2,9%. Totes s’incrementaran un 1% el proper any, com ja s’havia anunciat, però les més baixes ho faran un 2%

JOAN FAUS Madrid | 30/11/2012

La ministra d’Ocupació, Fátima Báñez, ha anunciat aquest divendres que les pensions de menys de 1.000 euros s’apujaran un 2% el proper any mentre que la resta ho faran només un 1%, com ja es va anunciar al setembre. Aquest 2012 les pensions no s’actualitzaran amb la inflació del novembre, que segons les dades provisionals és del 2,9%. És a dir, no pujaran més de l’1% que es va aprovar a finalsdel 2011.

Llegir més »
Documentació i estudis

La nostra alternativa de ferrocarril públic i social

Document “La nostra alternativa de ferrocarril públic i social”

En el SFF‐CGT hem mantingut durant anys un projecte de defensa del ferrocarril que ha tractat de transcendir els aspectes purament sindicals, incloent en els nostres plantejaments el concepte d’un servei públic que ha d’estar a l’abast de tots i orientat al servei de la societat, i una manera de transport amb avantatges socials i mediambientals que comencen a ser reconegudes tant pel públic com per les pròpies administracions que han legislat i actuat en la seva contra.

La nostra voluntat ha estat des d’un començament treballar conjuntament amb col·lectius socials i arribar al públic amb un discurs clar, argumentat, obert i raonat, afavorint el debat i permetent que els àmbits més amplis de la societat tinguin coneixement del que des de les institucions es pretén fer amb un ferrocarril que és de tots.

El treball d’anàlisi ha estat recolzat en tot moment per un esforç per arribar al públic, i fonamentalment a la societat organitzada: usuaris, veïns, estudiants, associacions. El nostre missatge ha arribat en nombroses ocasions, i fonamentalment per mitjà de la mobilització, a una àmplia opinió pública a través dels mitjans de comunicació, a pesar del control i la forta censura imposada sobre ells pel capital i els seus governs, i sobretot a través de la nostra labor d’informació directa als usuaris del ferrocarril.

Ha estat un treball escrupulós, un esforç dilatat en el temps, i si observem amb atenció com han canviat en l’última dècada l’opinió pública, que comença a ser conscient dels avantatges del ferrocarril com manera de transport i del ferrocarril públic en particular com una cosa que li pertany i sobre el que hauria de ser consultada, o els discursos polítics i institucionals que pretenen disfressar els seus propis actes i els interessos veritables als quals serveixen, així com els canvis en les polítiques, sobretot renunciant o modificant alguns dels plans més agressius contra el ferrocarril públic, veiem que el treball realitzat no ha estat estèril. Però també hem de reconèixer que queda molt per fer.

Al juny de 2001, quan el govern començava a concretar els seus plans sobre la privatització, el SFF-CGT va publicar el seu document més complet sobre el ferrocarril, “El nostre Model de Ferrocarril. Una alternativa de transport social i segur”, un text en el qual recollíem la nostra crítica, la nostra anàlisi i, sobretot, les nostres propostes, elaborades durant anys de treball, reflexió i lluita col·lectius. Aquest document explicatiu ens va servir per a fer pública la nostra oposició a una agressió que ja era immediata: el Ministeri de Foment havia començat a elaborar models d’una futura llei del sector ferroviari en els quals plantejava sense embuts la fragmentació i la privatització, afavorits per les polítiques liberalitzadores, mercantilistes i desreguladores de la Unió Europea.

El 2010 vam veure la necessitat d’actualitzar aquest document que, si bé seguia sent vàlid en el fonamental de les nostres propostes, havia de recollir els canvis que s’havien donat en la situació, perquè havien passat vuit anys i moltes, moltíssimes coses. S’havia segregat l’empresa pública ferroviària RENFE, dividint infraestructura i transport, mitjançant l’aplicació de la Llei 39/2003, del Sector Ferroviari, i paradoxalment, per a desregular el sector s’havien publicat multitud de normes.

També les Comunitats Autònomes han establert lleis per a liberalitzar els ferrocarrils dels seus respectius àmbits. Tot això pretenent seguir el desenvolupament normatiu de la política privatizadora de la Unió Europea, que paquet a paquet ha anat traient Directives, Reglaments, normes i recomanacions, Llibres Blancs i Verds, dels quals no només ens afecten els que es refereixen específicament al ferrocarril, sinó també els relatius a Xarxes Transeuropees, energia, serveis públics, transport en general, medi ambient, etc…

Per altra banda, l’orientació en la construcció d’infraestructures dels successius governs ha seguit sempre/indefectiblement els mateixos criteris: el que no sigui carretera, que sigui alta velocitat, pretenent emmascarar com estímul al ferrocarril precisament el seu desmantellament programat.

El Pla Estratègic d’Infraestructures i Transport 2006-2020, PEIT, concretava els posicionaments del Pla d’Infraestructures de Transport 2000-2007 de l’anterior govern, sense canviar d’orientació. El Pla d’Infraestructures, Transport i Habitatge, PITVI 2012-2024, de l’actual govern, segueix incidint d’una forma més dràstica en el desmantellament del ferrocarril, amb l’eliminació de serveis i el tancament de línies, la fragmentació de les empreses públiques ferroviàries i la privatització.

L’alta velocitat ha anat guanyant terreny (en sentit literal), s’han construït noves infraestructures, s’han aprovat moltes altres, i s’han posat en servei noves línies, mentre es tancaven les convencionals, les que la gent utilitza per a accedir a serveis, béns públics i drets. I si bé hem d’assumir que el que està fet és difícilment recuperable, també hem de tenir en compte que el desenvolupament de l’alta velocitat ha generat un patrimoni d’experiències que legitimen amb dades i realitats els nostres posicionaments i validen l’anàlisi que fèiem d’un fenomen social i ambientalment depredador.

Després de reconèixer públicament el Ministre de Foment, en compareixença davant el Senat, el malbaratament que ha suposat la construcció prioritària i indiscriminada de línies d’alta velocitat, el govern va anunciar l’aplicació del model de participació pública-privada per a emmascarar pressupostàriament les inversions públiques en més macroinfraestructures, que es lliuraran a la gestió privada, mentre es consolida la desinversió en el manteniment del ferrocarril. No es tracta de frenar el malbaratament que ens ha dut a l’actual situació, sinó de dissimular-lo i garantir els guanys privats a través d’una política de traspàs de béns públics a mans privades, alienant el que no és propietat seva, sinó tan solament tenen l’obligació de gestionar, gestió intencionadament incorrecta per a justificar la seva alienació.

Les mateixes polítiques que han liberalitzat, privatitzat, desregulat i desmantellat, s’han fet sentir en els aspectes laborals. Les plantilles de les empreses públiques s’han anat dividint gràcies a la segregació i s’han anat reduint amb la complicitat de sindicats majoritaris i sindicats gremiales al servei dels interessos empresarials.

En paral·lel al procés generalitzat de Reformes Laborals i de negociacions col·lectives a la baixa, en el ferrocarril s’han anat precarizando les condicions de treball, s’ha introduït la flexibilitat i s’han perdut drets. Una gran part dels actuals treballadors del ferrocarril depenen de subcontrates, estan al marge dels convenis col·lectius de les empreses públiques ferroviàries i sofreixen pressions que perjudiquen al servei prestat als usuaris.

El govern Zapatero, aprofitant el riu regirat de la crisi, va decidir donar un impuls sense precedents a la destrucció del ferrocarril públic i a les polítiques privatizadoras, unint el tancament de línies amb nous plans de segregació i privatització, i va plantejar una redefinició del concepte de servei públic que permet l’eliminació de nombrosos serveis.

L’actual govern Rajoy, disposat també a utilitzar la crisi contra les seves víctimes, ha decidit prescindir de l’obstacle que suposen les formalitats de les aparences democràtiques i posar-se al servei del capital sense els camuflatges d’anteriors governs, donar el pas definitiu en la destrucció de drets i de serveis públics, convertir-nos en mercaderies i expropiar aalò nque és comú per a lliurar-ho al capital, suprimir qualsevol debat públic i acabar amb qualsevol forma de resistència o oposició a l’expoli programat del que és de tots per a lliurar-se’l a qui dicten i dirigeixen les seves polítiques.

La privatització total del ferrocarril i la supressió del seu caràcter públic ja no és una amenaça, sinó un programa explícitament expressat en els seus termes més crus, retornant al fracassat model britànic que els altres estats de la UE s’han negat a implantar per les greus conseqüències que va tenir. Aquesta amenaça es concreta, fonamentalment, en el Reial decret-Llei 22/2012, de 20 de juliol, en el Projecte de Pressupostos Generals de l’Estat per a 2013 i en el Pla d’Infraestructures, Transport i Habitatge, PITVI 2012-2024.

Els canvis recents i la greu situació actual, l’amenaça imminent de privatització i les mesures que ja s’estan portant a terme contra el ferrocarril de tots, contra els usuaris, els treballadors i la comunitat en general, ens han dut a la necessitat d’actualitzar la nostra anàlisi i tornar a presentar a la societat el nostre model de ferrocarril com eina de debat i de lluita en defensa d’una manera de transport que és de tots i que ha de servir-nos a tots.

Llegir més »
Documentació i estudis

Es facilita als ciutadans un escrit per a la suspensió immediata del desnonament

Requereix al jutjat, amb fonaments jurídics, la paralització de l’execució hipotecària fins la modificació de la llei processal pel Govern o que el Tribunal de Justícia de la UE resolgui la qüestió prejudicial sobre el sistema d’execució hipotecari espanyol.

El Consell General de l’Advocacia Espanyola ha posat a disposició de tots els ciutadans afectats per execucions hipotecàries i les associacions de consumidors un escrit dirigit a l’òrgan judicial competent perquè acordi la suspensió immediata del desnonament de l’habitatge subjecte al préstec hipotecari.

L’escrit fonamenta les seves al·legacions per paralitzar el desnonament en la “s

Llegir més »
Documentació i estudis

El 30% dels catalans ja són pobres i 1 de cada 5 està en risc d’afegir-se al gruix de pobres ja existents

Més pobres, més solidaris

Les iniciatives solidàries privades augmenten davant les retallades de les administracions

Ciutadans sense recursos fan cua per recollir el sopar calent que BarcelonActua els ofereix cada dijous a la Rambla del Raval (Carmen Secanella):

Leopoldo Gallego té 57 anys i és pintor. O més aviat, era. Ara, ésun “s

Llegir més »
Documentació i estudis

147 corporacions controlen l’economia del món occidental

Mapocho Press

Un estudi de la Universitat de Zuric va revelar que un petit grup de 147 grans corporacions transnacionals, principalment financeres i miner-extractives, en la pràctica controlen l’economia global. L’estudi va ser el primer a analitzar 43.060 corporacions transnacionals i desentranyar la teranyina de la propietat entre elles, aconseguint identificar a 147 companyiesque formen una “s

Llegir més »
Documentació i estudis

Material divulgatiu per a la Vaga General del 14 de novembre 2012

Informa´t i difon:

ANEMCAPALAVAGA.CAT

Segueix els diferents perfils a les xarxes socials i ampliem comunitat:

ABOUT.ME/CGTCATALUNYA

Promou esdeveniment de la VAGA GENERAL #14N a Faceboook i convida-hi les teves amistats:

VAGA GENERAL 14 DE NOVEMBRE 2012

– Posa´t aquest perfil fins el #14N i comparteix:

Guia per a la vaga general:

Guia Vaga General 14 novembre #14N from CGT Catalunya

Cartel CGT VAGA GENERAL 14N 2012 from CGT Catalunya

Diptic CGT Vaga General 14N 2012 from CGT Catalunya

Octaveta CGT Vaga General 14N 2012 from CGT Catalunya

Difon els vídeos sobre la convocatòria de Vaga General del#14N:

Reial Decret 1483/2012 pel que s´aprova el reglament dels procediments d´acomiadament col.lectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada:

Informe sobre desigualtat, pobresa i privació:

Desigualdad, Pobreza y privación from CGT Catalunya

Llegir més »
Documentació i estudis

Informe sobre la despesa militar espanyola 2013

El Centre d’Estudis per la Pau JM Delàs presenta el seu nou informe:

“Veritats i mentides en el pressupost militar espanyol de 2013”

S’analitza el dèficit de l’Estat provinent de la compra d’armament, prestant especial atenció als Programes Especials d’Armament. De la mateixa manera que altres anys, s’analitza amb detall el pressupost militar preveuen els pressupost per a 2013. El seu autor és Pere Ortega

Pots consultar l’informe en català a http://www.centredelas.org/images/stories/informes/informe%20despesa%20militar%202013_cat.pdf

Estudi de la despesa militar 2013 estat espanyol from CGT Catalunya

Llegir més »
Documentació i estudis

UAB: Crònica sobre els fets al capítol VI sobre contractes d’obra i serveis per a tasques que són estructurals.

Adjuntem missatge d’una companya de Capítol VI que va ser acomiadada i que ara, després d’un judici contra la UAB, el jutge ha reconegut que l’acomiadament era improcedent.

D’altra banda, ja hi ha la resolució d’un altre judici, en la que també ha guanyat la treballadora acomiadada i en breu us enviarem més informació.

La UAB utilitza contractes d’obra i servei per places que són, haurien de ser, estructurals. Com a Plataforma de Capítol VI portem temps treballant perquè es visibilitzi aquesta situació, que fins ara la UAB no ha volgut reconèixer, ni accepta que aquests contractes estan fets en frau de llei. Aquesta situació ens converteix en un col·lectiu precari i molt vulnerable: i la UAB ho està utilitzant per acomiadar a les seves treballadores, amb el pretext que es finalitza el projecte en el que la treballadora estava vinculada. Però com pot finalitzar un projecte, si després hi ha una altra persona que el porta o quan s’està treballant per diferents projectes al mateix temps?

Llegir més »