CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Vaga de Transport Sanitari a Catalunya els dies 19, 20, 21 i 22 de juliol

Dissabte, 9 juliol, 2011

Els sindicats del sector del transport sanitari de Catalunya, CC.OO, CGT, UGT, USOC i ASAC, han convocat quatre dies de vaga entre el 19 i el 22 de juliol, contra les retallades al sector i en protesta per l’incompliment del conveni col·lectiu per part de la patronal ACEA.

El mes de maig de 2010 la Generalitat va emetre una Ordre on retallava en un 3’21% els pressupostos destinats a les empreses que treballen pel Departament de Salut, i s’aconsellava la retallada salarial del 5% als funcionaris. La Patronal ACEA i moltes altres empreses que presten serveis pel Catsalut, van decidir traslladar aquesta despesa als salaris dels treballadors, tot i no ser funcionaris.

Els Sindicats majoritaris al sector de la Sanitat van acordar presentar una demanda conjunta contra aquesta mesura il·legal. Finalment, i a les portes d'una convocatòria de vaga, la Patronal, la Direcció General de Relacions Laborals i els sindicats CCOO, UGT i USO van arribar a un preacord que es va sotmetre a votació per part dels treballadors del sector, en el que s’acceptava la retallada del 2’5% del salari com una mesura transitòria fins el juny del 2011 i la congelació de l’IPC els anys 2012 i 2013. La plantilla va acceptar aquest esforç després d’una dura negociació, ja que si bé l'aplicació del decret que instava a la reducció d'un 5% de la massa salarial no els era d'aplicació sobre la base de la llei, la Generalitat els va sol·licitar un acte de responsabilitat davant d'una situació econòmica greu.

L’acord signat el 2010 i vigent fins juny 2011 va suposar un esforç dels treballadors amb una rebaixa de sou del 2.5% (un sacrifici motivat per la rebaixa del 5% aplicat als funcionaris) amb el compromís de recuperar aquest percentatge a la finalització del mateix.

Els treballadors han complert el compromís, però arribats a juliol de 2011 la patronal (ACEA) ha anunciat que incomplirà el seu i no recuperarà la massa salarial a partir d’aquest mes. En concret, ACEA va comunicar als sindicats:
“que les circumstàncies actuals podrien possibilitar l’incompliment del que es preveu a la disposició transitòria primera, és a dir, la recuperació del descompte del 2,5%, ni previsiblement de les pujades del mes febrer dels anys 2012 i 2013, en què estava previst que es revisessin el valors amb l’IPC estatal real de cadascun d’aquests anys, ni l’avançament de l’1% a compte en els moments prèviament acordats”.

Per aquest motiu, l’assemblea de treballadors del sector ha anunciat mobilitzacions i la convocatòria de vaga pels dies 19 a 22 de juliol. A més, CatSalut ha anunciat una reducció del 6% del temps de treball mesura que suposarà acomiadaments en el sector.

La situació actual de retallades arribarà significativament a tot Catalunya a partir d'aquest mes de juliol de 2011, i afectarà serveis públics tan sensibles com el del transport sanitari. Això desmenteix les paraules del conseller de Sanitat Boi Ruiz, que fa pocs dies assegurava que la retallada sanitària mai afectaria els serveis d'urgències.

El SEM (Sistema d'Emergències Mèdiques), que presta els serveis del transport sanitari d’urgències (amb recursos d'ambulàncies distribuïts al nostre territori), aplicarà una reducció horària a alguns dels seus vehicles de suport vital bàsic que presten aquest servei, amb un total d’una reducció de la cobertura de 935 hores diàries. Això suposa una reducció del 6% anual però, com que l'aplicació és retroactiva, es converteix en un 12% o 14% computable a partir del mes juliol. Aquesta reducció provocarà una important afectació tant en els serveis com en el nombre de treballadors i treballadores que es veuran afectats laboralment: 215 treballadors i treballadores en el servei no urgent i 270 treballadors i treballadores en l’urgent.

Aquesta situació és especialment greu, ja que la Conselleria també ha aprovat suprimir el servei que presten alguns CAP d'urgències, que indiquen, a través de rètols, que poden trucar al telèfon del 112 (ambulàncies SEM) per ser atesos, aquelles persones que necessitin un transport per traslladar-se a un centre es veuran afectades per l’augment en el temps de resposta de l’ambulància, que podria ser elevat, posant en risc la seva salut.

La retallada també afecta el transport sanitari no urgent, on a partir d'ara es reduiran, de manera significativa, els transports per a serveis de rehabilitació, hemodiàlisi, centres de dia, radioteràpies, altes hospitalàries i trasllats interhospitalaris.

El detall per lots i hores diàries dels vehicles afectats per aquestes mesures en la cobertura assistencial és el següent:

Lot 1. Alt Pirineu, 5 comarques afectades, amb una reducció de 30 hores.

Lot 2. Terres de Lleida, 6 comarques afectades, amb una reducció de 63 hores.

Lot 3. Tarragona, 6 comarques afectades, amb una reducció de 78 hores.

Lot 4. Terres de l’ Ebre, 4 comarques afectades, amb una reducció de 58 hores.

Lot 5. Girona, 8 comarques afectades, amb una reducció de 96 hores.

Lot 6. Catalunya Central, 5 comarques afectades, amb una reducció de 89 hores.

Lot 7. Alt Penedès i Garraf, 3 comarques afectades, amb una reducció de 32 hores.

Lot 8. Vallès Occidental, sector de Sabadell, amb una reducció de 64 hores.

Lot 9. Vallès Occidental, sector de Terrassa, Rubí i St. Cugat, amb una reducció de 24 hores.

Lot 10. Vallès Oriental, sector de Granollers i St. Celoni, amb una reducció de 40 hores.

Lot 11. Maresme, amb una reducció de 55 hores.

Lot 12. Baix Llobregat, centre nord, amb una reducció de 33 hores.

Lot 13. Baix Llobregat, delta litoral, amb una reducció de 39 hores.

Lot 14. Metropolitana sud, amb una reducció de 41 hores.

Lot 15. Metropolitana nord, amb una reducció de 16 hores.

Lot únic. Barcelona, amb una retallada de 78 hores.

Això suposa una retallada de 47 vehicles de 12 hores.

Ens trobem doncs davant d'un deteriorament real de la qualitat assistencial, que repercutirà directament en els ciutadans i ciutadanes que necessitin aquests serveis, i no tinguin la possibilitat de poder sufragar el cost d'un servei privat de transport sanitari, de la mateixa manera que això posa en risc els llocs de feina dels treballadors i treballadores que en aquests moments estan prestant aquest servei.