CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Vist per a sentència el judici contra els redactors de la revista Cafèambllet per denunciar la corrupció a la sanitat catalana

Dissabte, 29 setembre, 2012
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

Vist per sentència el judici contra Albano Dante i Marta Sibina

"No ens han deixat parlar, però saben que no callarem"

Jesús Rodríguez | 27.09.2012 - Setmanari Directa

La vista judicial a la sala 307 de la Ciutat de la Justícia contra els periodistes Albano Dante i Marta Sibina ha acabat sobtadament quan passaven pocs minuts de la una del migdia. La jutgessa de primera instància 37 de Barcelona ha dictaminat que els fets estaven vistos per sentència, però sense escoltar la veu dels acusats. Dues hores i mitja després d'entrar a la vista oral i d'haver escoltat la versió donada per Josep Maria Via –assessor d'Artur Mas i demandant per un suposat delicte contra el dret a l'honor–, els dos demandats han vist amb estupefacció com el tribunal desallotjava la sala sense donar-los el dret a defensar-se en primera persona.

L'advocat dels periodistes ha puntualitzat que es tractava d'un procediment habitual en aquesta mena de judicis, però malgrat aquesta explicació, Dante i Sibina han considerat “de sentit comú” que es pogués escoltar la seva veu en un litigi on se'ls està acusant presumptament d'haver mentit. Des del començament del procés, ara fa quatre mesos, ambdós han negat la màxima i han assegurat que el que es diu al vídeo penjat a la web de Cafè amb Llet –que ja han vist més de 500.000 persones– és absolutament cert i està contrastat.

“Marta i Albano som totes, lluitem contra els corruptes”

A l'exterior de l'edifici i sota l'estreta vigilància d'una trentena d'agents antiavalots de l'ARRO Barcelona dels mossos, més de 250 persones s'han manifestat al llarg del matí en suport als periodistes, desplegant una pancarta on s'hi llegia: "Marta i Albano som totes, lluitem contra els corruptes". Una suma de molt divers orígen però amb un objectiu comú: veïns i veïnes de Blanes, Lloret, Calella o Breda que hi han anat a títol individual com a víctimes de les retallades sanitàries a CAPs i hospitals, els regidors de la CUP de Reus que van destapar i denunciar les greus irregularitats de Josep Prat (president de l'ICS) a l'empresa Innova, una diputada d'ICV (el síndic Agustí Colom, proposat per aquest partit, va estirar del fil del cas Xavier Crespo) i nombroses sindicalistes de CATAC (fa dècades que són darrera la pista de la corrupció en l'àmbit sanitari català).

Totes aquestes persones han escoltat des del carrer les paraules de l'advocat José Aznar, qui ha defensat la causa de Cafè amb Llet des dels seus inicis “sense cobrar ni un sol duro”, tal i com ha volgut recordar Dante. Aznar ha mostrat la seva moderada satisfacció pel desenvolupament del judici i ha dit que si la jutgessa es centra exclusivament en els fets que es jutgen, el contingut del vídeo i els documents aportats, no tindran més remei que absoldre'ls.

Josep Maria Via marxa escortat per la porta de darrera

En contraposició a tot això, Josep Maria Via –empresari i assessor d'Artur Mas que ha demandat la revista i els seus editors– ha entrat i sortit de la Ciutat de la Justícia fortament escortat per guardaespatlles i policies, i per la porta de darrera. A la sala només hi ha accedit un sol periodista, tal i com va passar a l'anterior vista judicial, amb una destacable absència dels mitjans públics, que des del primer moment s'han negat a donar cobertura del procés malgrat haver-ne estat informats. La sentència es coneixerà les properes setmanes.

* Crònica del setmanari Directa http://www.directa.cat/noticia/no-ens-han-deixat-parlar-pero-saben-que-no-callarem


Polèmic judici a la revista que va destapar escàndols a la sanitat catalana

Dijous 27 s'ha celebrat el judici als editors de Cafèambllet, denunciats per Josep Maria Via, assessor d’Artur Mas, per haver suposadament atemptat contra el seu honor. L'advocat de l'acusació ha demanat a Via la seva versió però no als editors, que no han pogut parlar en tot el judici. La investigació de la revista destapa grans irregularitats tant de gestió com d’adjudicació de recursos al Consorci de Salut del Maresme i La Selva.

Cafèambllet és una revista gratuïta que fa dos anys que es dedica a investigar i destapar les irregularitats en la gestió i l’adjudicació de contractes públics per pert del Consorci de Salut del Maresme i La Selva. Han demostrat, per exemple, com Ramon Bagó, president de Serhs i conseller del Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC), del que depèn el Consorci de Salut del Maresme i La Selva, aprofitava suposadament la seva posició directiva al CSC per adjudicar contractes a la seva pròpia empresa, Serhs. També van fer públic, amb coordinació amb El País, l’”informe Crespo”, una auditoria de la Sindicatura de Comptes sobre el Consorci de Salut del Maresme i La Selva, arxivada misteriosament el 2006, en el que es demostren pagaments no justificats per part de l’exalcalde de Lloret de Mar, Xavier Crespo, o centenars de milers d’euros pagats pel Consorci sense que n’existeixi una justificació.

Arrel de les seves investigacions van publicar diferents vídeos, un d’ells titulat “El robatori més gran de la història de Catalunya”, en el que explicaven els descobriments de les seves investigacions. La resposta de la Generalitat, a qui van adreçar altres vídeos amb preguntes pel president Mas, va arribar en forma de demanda. Josep Maria Via, assessor del president i membre del consell assessor del CSC, com Bagó, va interposar una demanda per un suposat atemptat al seu honor pel que reclama 20.000 euros a CafèambLlet. De ser declarats culpables els editors, l’import de la multa seria inassumible per la petita publicació.

Però aquest no és l’únic intent des de les administracions per fer callar CafèambLlet. Fa uns mesos, la direcció del Consorci de Salut del Maresme i La Selva va prohibir els exemplars gratuïts de la revista a les sales d’espera i cafeteries dels seus hospitals, retirant-les de l’abast públic així que són repartides. També van rebre amenaces de ser demandats per Xavier Crespo, diputat de CiU, i fa pocs dies Youtube va prohibir la reproducció a tot l’estat del vídeo de l’”informe Crespo” perquè un usuari va avisar que contenia continguts “difamadors”

S’ha convocat una concentració de suport a la llibertat d'expressió dijous a dos quarts de deu del matí a la Ciutat de la Justícia de Barcelona, on els editors seran jutjats, que ha reunit entre un i dos centenars de persones [a la imatge]. Els Iaioflautes i la CUP han donat suport a la concentració ja que l’agrupació local de Reus de l aformació política ha col·laborat a destapar altres escàndols a la sanitat catalana, com el cas d’Innova, el hòlding sanitari reusenc, pel que Josep Prat va haver de dimitir com a president de l’Institut Català de la Salut. A la roda de premsa que han ofert abans d'entrar a seu judicial, els editors han assegurat que la denúncia no té base sòlida i que no vénen a demanar perdó, sinó a "ratificar-se" en tot el que el vídeo diu. De fet, han assegurat que "el tornaríem a fer igual" ja que després de la publicació del mateix s'han destapat més casos de corrupteles a la sanitat, com els de Crespo, Prat i Bagó. Han acabat la roda de premsa denunciant la persecució contra la seva revista als hospitals públics i amb la frase, corejada pels assistents "No pararem, no callarem".

Al judici, s'han sentit les declaracions de Via, un periodista de El País, el fiscal i els advocats de Via i Cafèambllet. El lletrat de Via ha demanat la multa de 20.000 euros i que els editors paguin les costes del judici, després d'afirmar que no eren periodistes. Finalment, el fiscal ha demanat una indemnització no superior a 5.000 euros. La defensa n'ha demanat l'absolució. A la sortida del judici els editors de Cafèambllet estaven molt molt molestos perquè no els han deixat declarar, tot i que Via si que ho ha fet. Han cridat "dictadura" i han considerat el judici una farsa perquè no han pogut donar la seva opinió. La gent congregada se'ls ha unit amb crits de "la ciutat de la injustícia" i "llibertat d'expressió".

* Crònica del setmanari El Triangle http://www.eltriangle.eu/cat/notices/2012/09/jutgen_la_revista_que_va_destapar_escandols_a_la_sanitat_catalana_31735.php

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print
  • Etiquetes

  • Dins la mateixa secció