CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

476.000 treballadors i treballadores de les administracions públiques de Catalunya, exclosos injustament dels permisos de conciliació que exigeix Europa

Dimarts, 29 juliol, 2025

Els permisos de conciliació obligats per la UE no arriben al personal estatutari ni funcionari per inacció del Govern, dislèxia interpretativa i falta de voluntat per part de les administracions. Aquesta vulneració de drets afecta greument la igualtat i la conciliació familiar i laboral. 

El Reial Decret Llei Llei 5/2023, en matèria de permisos de conciliació de la vida familiar i laboral, transposa principalment la Directiva (UE) 2019/1158, relativa a la conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i cuidadors, que obliga els Estats membres a garantir permisos adequats per a la cura de familiars i menors, promovent la millora en la igualtat entre homes i dones en l'àmbit laboral.

La Directiva (UE) 2019/1158 té un doble objectiu molt clar:

1. Promoure la igualtat de gènere al treball.

2. Reduir l’impacte econòmic de la cura sobre les famílies, especialment les dones.

La desigual distribució de responsabilitats real de cura entre homes i dones contribueix a la bretxa salarial de gènere i té un impacte negatiu en les trajectòries professionals de les dones.  I Europa el que va fer el 2019 és legislar per a que que els progenitors i cuidadors treballin i cuidin alhora, sense que això impliqui renúncies econòmiques o professionals desproporcionades.

Aquesta directiva obliga des del 2019 a que els Estats garanteixin les mesures necessàries perquè els treballadors amb fills fins a una determinada edat, almenys fins als vuit anys, i els cuidadors tinguin dret a:

  • Un permís parental per progenitors d'almenys 4 mesos, amb 2 mesos intransferibles i retribuïts. Aquest permís parental és per a cada progenitor de manera individual. 
  • Un permís per a cuidadors d'almenys 5 dies a l'any per a atendre convivents o familiars malalts o dependents, amb situació greu de salut, com una malaltia greu, accident recent, hospitalització, dependència reconeguda, o malaltia crònica, etc.
  • Un permís per força major per a absències urgents relacionades amb familiars. Segons Reial Decret Llei 5/2023 s'estipula en 4 dies a l’any per absències per força major, retribuïts, que es poden gaudir per hores o per dies, segons la necessitat.
  • Flexibilitat. El dret a sol·licitar adaptacions en jornada i modalitat de treball per facilitar la conciliació. Això hauria d'incloure: adaptacions en la jornada laboral (reduccions, modificacions d'horari…), teletreball, canvi de lloc o centre de treball, si és possible, altres formes d’organització laboral adaptades a la conciliació.

I a pesar d'això, el personal funcionari i estatutari pateix una greu discriminació per la no transposició del Reial Decret Llei 5/2023 al seu règim jurídic. L'administració denega els permisos amparant-se en l’argument de que "no es contempla aquesta millora en el règim jurídic de les administracions del TREBEP ni a l’Estatut Marc."

Però això no és així. No hi ha raons per no concedir aquests permisos. Els treballadors poden invocar directament el dret europeu. T’expliquem el perquè. 

Denegar-nos aquests drets i permisos vulnera diversos principis:

  • El d’igualtat i no discriminació.
  • I el d’efecte directe de les Directives Europees.
  • El de primacia del Dret de la Unió. 

Atès que Espanya no ha transposat correctament la Directiva, podem invocar directament la Directiva 2019/1158 per a exigir la concessió d'aquests permisos i drets, per primacia del Dret de la Unió i per efecte directe.

Adjuntem model de sol·licitud per poder reclamar-ho 👇

 

DNI/NIE

Adreça

Telèfon

Correu Electrònic

A l'atenció de: Nom de l'organisme o unitat administrativa

Adreça de l'organisme

Data

 

Assumpte:

Sol·licitud de permís de conciliació de la vida familiar i laboral

EXPOSO: Que soc treballador públic de [nom de l'organisme o unitat administrativa] i, conforme a la normativa vigent, tinc dret a la conciliació de la vida familiar i laboral. En aquest sentit, sol·licito el permís de [indicar el tipus de permís que necessites demanar] de conformitat amb els següents fonaments legals:

  1. Directiva (UE) 2019/1152, relativa a condicions laborals transparents i previsibles a la Unió Europea, que estableix el dret dels treballadors a disposar d’informació clara sobre les seves condicions laborals, inclosos els drets de conciliació.
  2. Directiva (UE) 2019/1158, sobre conciliació de la vida familiar i professional, que obliga els Estats membres a garantir permisos adequats per a la cura de familiars i menors, promovent la igualtat entre homes i dones en l’àmbit laboral. Aquesta directiva exigeix que els Estats garanteixin tota una sèrie de permisos: * Un permís parental d’almenys 4 mesos, amb 2 mesos intransferibles i retribuïts. * Un permís per a cuidadors d’almenys 5 dies a l'any per atendre familiars malalts o dependents. * Un permís per força major per absències urgents relacionades amb familiars. La resta de professionals gaudeixen de 4 dies a l’any retribuïts, amb possibilitat de gaudir per hores si es desitja. * El dret a sol·licitar adaptacions en la jornada i modalitat de treball, inclòs el teletreball o la ubicació, modificació horària i reducció de jornada.
  3. Llei 5/2023, que transposa parcialment la Directiva 2019/1158 i ha introduït modificacions a l'Estatut dels Treballadors, però no a l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic (TREBEP) ni a l'Estatut Marc del personal estatutari, deixant aquest col·lectiu en una situació de discriminació.
  4. Principi de primacia del Dret de la UE, reconegut pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), que estableix que, en cas de conflicte entre una norma nacional i una directiva europea d’efecte directe, ha de prevaldre aquesta última. Motiu pel qual sol.licito aplicar l'efecte directe vertical de la Directiva 2019/1158, ja que conté normes clares, precises i incondicionals que poden ser invocades directament pels ciutadans davant l'Administració Pública quan l'Estat no ha transposat correctament la normativa. La jurisprudència del TJUE ha confirmat en diverses sentències que, en casos d’omissió o transposició defectuosa d’una directiva, les seves disposicions poden aplicar-se directament. Denegar aquest dret implica que l'Administració està incomplint la normativa europea i vulnerant el principi d'igualtat de tracte entre treballadors del sector públic i privat.
  5. Sol·licitud de motivació expressa en cas de denegació. D'acord amb el principi de transparència i bona administració, l'Administració ha de justificar detalladament qualsevol negativa a concedir el permís sol·licitat, indicant els motius concrets pels quals no s'aplica l'efecte directe vertical de la Directiva 2019/1158.

Per tot l'exposat,

SOL·LICITO:

  1. Que se’m concedeixi el permís de [indicar tipus de permís] conforme a la normativa esmentada i per aplicació directa de la Directiva 2019/1158 en virtut del principi de primacia del Dret de la Unió.
  2. Que, en cas de negativa, s'emeti una resolució motivada, indicant expressament les raons jurídiques i normatives de la denegació, en compliment del principi de primacia del Dret de la UE i d'acord amb el principi de transparència i bona administració.

Esperant la seva resposta el més aviat possible, agraeixo la seva atenció i quedo a la seva disposició per a qualsevol aclariment addicional.

Atentament,

Signatura

Nom i Cognom