La plantilla de Nissan en lluita contra un ERO que afectaria a 450 treballadors
Nissan va anunciar el 8 de gener un pla de baixes voluntàries per a reduir la plantilla de la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona com pas previ alternatiu a un expedient de regulació d'ocupació que pot afectar a 450 empleats a partir d'abril. La plantilla de la fàbrica de la Zona Franca i del centre de Montcada i Reixac supera les 5.000 persones sobre una plantilla global del grup a Espanya de 6.900 empleats.
La companyia va comunicar als sindicats l'obertura d'un període d'un mes, com un fet consumat, perquè els treballadors acceptessin una oferta d'indemnització que preveu un mínim de 8.000 i un màxim de 60.000 per empleat, pla de baixes incentivades al que podrien acollir-se tots els empleats directes i semidirectes dels centres de treball industrials de Barcelona amb unes quantitats variables, en funció de criteris d'antiguitat i categoria professional.
S'inicien les mobilitzacions
Davant dels plans de l'empresa els sindicats presents a Nissan (CCOO, UGT, CGT i USOC) van mostrar la seva oposició i van iniciar un procés de mobilitzacions per fer front a l'ERO, que es va iniciar el 23 de gener amb concentracions i aturades d'una hora per torn.
El 30 de gener va tenir lloc la primera aturada que afectava a la producció de la fàbrica, amb tres hores de vaga (una per cada torn) i concentracions de la plantilla a la porta de la fàbrica de la Zona Franca per procedir a continuació a tallar el trànsit a la Ronda Litoral, concentracions i talls de circulació en les que van participar 1500 treballadors en la del torn de matí i 1000 a la del torn de tarda. Els treballadors del torn de nit es van manifestar per l'interior del polígon industrial.
El 6 de febrer hi va haver una nova jornada de protesta amb aturades d'una hora per torn i talls de circulació a la Ronda Litoral, malgrat l'ampli dispositiu policial present, provocant importants retencions de trànsit. Per al 16 de febrer el Comitè d'Empresa va convocar una assemblea general de treballadors per decidir si es convocaven jornades de vaga de 24 hores, però abans, el 12 de febrer, la dirección de Nissan Motor Ibérica i els sindicats es van reunir amb la mediació de la Generalitat per intentar trobar alternatives a l'ERO, marcant-se un plaç de negociacions fins el 22 de febrer, en el qual els sindicats es comprometien a no realitzar mobilitzacions. El 9 de febrer s'havia acabat el termini per a inscriure's en el pla de baixes voluntàries, cosa que només havien fet 111 treballadors.
La plantilla de Nissan anuncia quatre dies de vaga
La plantilla de Nissan Motor Ibèrica a Barcelona va aprovar el 16 de febrer en assemblea la convocatòria de quatre dies de vaga per si fracassaven les negociacions amb la direcció per evitar la presentació de l'ERO.
En una votació a mà alçada, les vagues de 24 hores es van fixar per als dies 27 de febrer i 5, 12 i 26 de març, encara que l’assemblea també va donar el vistiplau perquè el comitè d’empresa, en què estan representats CCOO, USOC, UGT i CGT, esgotés la via del diàleg amb la direcció de la companyia fins el 22 de febrer.
800 treballadors van participar en l’assemblea, que va durar unes dues hores i es va celebrar a la Fira de Mostres de Cornellà (Baix Llobregat). Els portaveus dels sindicats van explicar a la plantilla la situació en què estan les negociacions amb la direcció de Nissan.
Per a CGT, aquest conflicte solament pot acabar de tres formes.
La primera, és que no hagi presentació de l'ERO, perquè s'hagin pres les mesures alternatives que suposin l'eliminació de l'excedent de plantilla. La segona, si es presenta l'ERO, mobilitzant-nos de manera més contundent, i en les negociacions, solament cap la possibilitat d'acord, amb la retirada de l'Expedient. I per a finalitzar, si no hi ha acord de retirada, haurà de ser la Inspecció de Treball, qui resolgui la situació. I aquest serà el moment (en el cas que pretenguin acomiadar a un sol company), el moment en el qual hem de mostrar de la forma més rotunda possible, la nostra lluita, el nostre suport i la nostra solidaritat que permetin que no s'executi la resolució.
Aquestes són les formes possibles per a la finalització del conflicte, des d'un primer moment des de la CGT tenim clar que no anem a acceptar l'aplicació d'un ERO. CGT no pactarà l'acomiadament forçós de cap treballador, com ja hem dit en diverses ocasions i com direm al final. La solució està en les mans de tots, per la nostra banda la lluita i la solidaritat, si tenim tot el suport, segur que algun es replanteja el seu interès en com ha d'acabar el conflicte.
Els sindicats hem estat oberts a la negociació de mesures alternatives que evitessin l'adopció d'una mesura tan traumàtica per a la plantilla de Nissan. Mesures alternatives com un pla de baixes voluntàries, recol·locacions en altres productes, aplicació de mesures de flexibilitat contemplades en conveni col·lectiu i un pla de prejubilacions. La Direcció de Nissan ha mostrat una postura intransigent i sense disposició al diàleg, rebutjant la negociació de qualsevol mesura que no fos el pla de baixes voluntàries que va ser engegat el passat 7 de gener.
Tot i incrementar beneficis, Nissan pretèn acomiadar el 10 % de la plantilla
Nissan està evidenciant una clara irresponsabilitat social amb els treballadors/es de la seva empresa, evitant la recerca de solucions viables per al conjunt de la plantilla. La mala gestió de l'empresa ha provocat una situació organitzativa que posa en risc els volums d'ocupació en l'empresa i la pitjor gestió de l'excedent previst està generant un seriós conflicte amb els treballadors/es. Una empresa que en les mateixes dates que anuncia un ERO, publica els volums de vendes i beneficis del tercer trimestre fiscal, l'últim de l'any natural, amb uns resultats rècord. Benefici net consolidat de 247 milions de dòlars, un 26,6% més que en el mateix període de 2006. Uns ingressos de 26.133 milions de dòlars, un 18,2% més que en el mateix període de 2006 i un augment de vendes d'un 4,2% en el període d'abril a desembre i un 13% en l'últim trimestre de 2006 .
Tot i aquestes xifres, Nissan decideix acomiadar de forma traumàtica a 450 persones. Aquest conflicte requereix una solució negociada amb els sindicats i la situació econòmica de l'empresa ho possibilita, és per això que els treballadors/es de Nissan no solament estem legitimats per a mobilitzar-nos en contra d'aquest expedient, sinó que tenim arguments més que suficients per a acordar les mesures alternatives que estem proposant.
Blog de la secció sindical de CGT a Nissan:
http://cgtnissan.blogspot.com/