CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Acord “in extremis” a Nissan per evitar l’acomiadament de 450 treballadors

Dimecres, 27 febrer, 2008

MIQUEL A. LUQUE. Barcelona. Dissabte 23 de febrer

La direcció de Nissan i el comitè d'empresa van arribar ahir in extremis a un preacord per evitar la presentació d'un expedient de regulació d'ocupació (ERO) que suposava l'acomiadament de 450 treballadors de la planta de la Zona Franca de Barcelona. L'entesa es va establir en l'última reunió amb la mediació del director general de Relacions Laborals del Departament de Treball, Salvador Álvarez. Dilluns, però, s'haurà de plasmar per escrit per signar-lo dimarts a la Generalitat. La prolongació del pla de baixes i mesures de flexibilitat a l'alça i a la baixa són els eixos per minimitzar l'impacte de l'excedent de plantilla.


El preacord es basa en tres línies. La primera és prolongar fins a finals d'aquest any el pla de baixa incentivades voluntàries, al qual fins ara s'han acollit 111 treballadors. A més, el pacte inclou dues mesures de flexibilitat, a l'alça i a la baixa. En primer lloc, per absorbir els increments de producció relacionats amb la fabricació de la furgoneta X83, –que es comercialitza sota les marques de Trafic, Vivaro i Primastar– els empleats treballaran de manera voluntària durant els cinc últims dies de vacances a l'agost. Els voluntaris rebran el plus addicional dels dissabtes, de 90 euros i un dia de festa per cada dia treballat.

Per fer front als descensos de producció relacionats amb la línia del tot terreny Pathfinder i el pick up Navara, que eliminarà un torn a l'abril, Nissan i el comitè han decidit que es pararà la producció durant cinc dies. Es tracta d'ampliar una mesura recollida al conveni col·lectiu, que fins ara només preveia una aturada de deu dies. El pacte també preveu l'augment del ritme de producció en les línies de tot terreny, en què es passarà de les 326 unitats diàries a 370 i de la furgoneta X-83, de 390 a 420 unitats al dia.

Aquest acord es va assolir in extremis després de deu dies de negociacions. Dimarts, l'acord semblava llunyà després que el comitè rebutgés la proposta de l'empresa a la qual van acusar de «xantatgista». Nissan havia posat sobre la taula la necessitat d'enviar a casa la plantilla de la línia del Pathfinder i del Navara un màxim de 17 dies, els deu que fixa l'actual conveni i set més. Per contra, en l'altra línia de muntatge, la de la furgoneta X-83, ha proposat vuit dies addicionals de treball, a més de les deu jornades establertes per conveni.

La campanya electoral, de fons

L'acord entre l'empresa i els sindicats va coincidir amb l'inici de la campanya electoral. Fonts sindicals van apuntar ahir que la proximitat de les eleccions de l'Estat ha estat clau perquè la Generalitat hagi pressionat Nissan en un primer moment perquè ampliï el període de negociacions deu dies i per assolir l'entesa. Aquestes fonts van recordar que seria problemàtic pel tripartit tenir sense resoldre un conflicte laboral com el de Nissan, que podria ser utilitzat com a arma electoral.

El descens d'un 7,3% del volum previst per aquest any va ser el motiu pel qual Nissan va decidir a principi de gener que era necessari retirar el tercer torn del tot terreny Pathfinder i del pick up Navara. Això representava un excedent de 450 treballadors que es veurien afectats per un expedient de regulació d'ocupació que s'aplicaria a l'abril. Els sindicats van convocar diverses aturades productives i van tallar la ronda Litoral com a protesta per aquesta decisió. L'empresa va posar en marxa el pla de baixes incentivades que es va acabar el 8 de febrer. Les negociacions, però, es van prolongar fins ahir.