Pirelli vol acomiadar 280 dels 800 treballadors de la planta de Manresa
El fabricant de pneumàtics Pirelli va confirmar aquest dilluns 14 de juliol que, finalment, descartava la construcció d'una nova fàbrica prop de l'actual, a Manresa. Ahir dia 15 però, la mala notícia per als treballadors es va agreujar encara més, quan la companyia va sorprendre els sindicats en anunciar que vol reduir un terç de la capacitat productiva i eliminar 280 dels més de 800 llocs de treball de la històrica factoria del Bages, on és des de fa vuit dècades.
L'actual crisi econòmica ha acabat refredant la possibilitat que Pirelli construeixi una nova factoria al Bages, que anunciava des de fa dos anys, i això ha anat acompanyat de la desagradable sorpresa que la multinacional es planteja una important retallada de plantilla, més d'un terç dels més de 800 treballadors, però sense concretar gaire quin és el seu pla industrial per a la factoria. Davant d'això, els sindicats presents a l'empresa reclamen a la companyia italiana més inversions a Catalunya i un pla industrial que no es basi només en la reducció dels costos laborals, a més de criticar que l'empresa parli de pèrdues quan en el registre mercantil estan presentant beneficis.
La Secció Sindical de CGT a Pirelli, davant l'anunci de la Multinacional Pirelli de reestructurar la seva factoria de Manresa en 250 obrers i 30 empleats menys i ja que s'ha demanat la col·laboració dels Sindicats en aquest procés, manifesta que la CGT s'oposa frontalment a una sortida d'aquests companys per mitjà de mesures traumàtiques i que en tot cas s'ha d'obrir un procés de sortides pactades amb els treballadors. Paralelament s'hauria d'obrir un procés de recol·locació de la gent que no es pot adherir a un procés de prejubilació.
Tot aquest procés ha d'anar acompanyat d'un Pla Industrial que garenteixi el futur dels companys no afectats per la reestructuració i les necessàries inversions en maquinària i tecnologia, a fi que en un futur proper ens trobem amb la mateixa situació o pitjor.
Una mica d'història
Al desembre del 2006 la multinacional Italiana Pirelli va anunciar la intenció de construir una nova factoria a Manresa, per a substituir les instal·lacions actuals. S'havien de donar tres condicions:
- MODERACIÓ SALARIAL: Es va signar un conveni (per part de CCOO-UGT) amb una revisió salarial per sota de l'IPC i mes dies de treball, per a reduir el cost horari.
- REQUALIFICACIÓ DE TERRENYS: L'Ajuntament de Manresa va donar totes les facilitats.
- TERRENYS NOUS: L'Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada, proper a Manresa, li dóna els terrenys gratis i li construeïx la nau a un preu tancat i segons l'alcalde molt atractiu.
A tot això s'ha arribat després d'un procés d'any i mig.
A 31 de desembre del 2008 el projecte havia d'estar en marxa, si no era així el conveni perdia vigor, es retornava l'esforç econòmic als treballadors, i s'hauria de negociar un conveni nou.
Es produïxen contactes durant tot el procés a tots els nivells polítics, en els que el Comitè té molt poc pes (per no dir cap), ho gestionen CCOO-UGT a la seva manera i vist això CGT no es queda quieta, però la nostra força de pressió en el món polític és menor, en la part final s'uneix USOC i entre els dos avancem mes.
L'Empresa es va comprometre a donar la resposta definitiva abans de l'estiu, ja que en aquestes dates ja tindria clar si el projecte es podria concretar. Davant la falta de notícies, i el malestar creixent a la fàbrica per les contínues remors, la falta d'accions per part de les administracions centrals i de la Generalitat, i sobretot pel silenci públic de l'Empresa es van accelerar els esdeveniments:
- 17 de Juny. Vaga de 24 hores amb concentració a la Plaça Sant Jaume de Barcelona. Demanant la implicació de les administracions.
- 20 de Juny. Es reuneix una representació del comitè amb Claudio Biaggioni i aquest manté que donaran resposta el 15 de Juliol. Anuncia la intenció de mantenir la seva presència a Catalunya, encara que no realitzin el projecte, però que s'havien de prendre mesures correctives per a fer rendible la factoria actual.
- 26 de Juny. Regió 7 (periòdic local) publica unes declaracions del diputat a Madrid (ERC), Joan Tardà, dient que Miguel Sebastián li ha comunicat que l'Ambaixador d'Itàlia li havia comentat que Pirelli no faria la nova factoria. El Ministeri afirma que va ser una conversa de passadís, treient importància a l'assumpte.
- CGT es reuneix amb el director industrial i entre evasives ens fa entendre que el projecte no es realitzarà, però que ell ha apostat per la permanència però no ens avança en quines condicions. I ens emplaça ha realitzar aquestes preguntes el dia 15 a qui li correspon anunciar-lo. (NO HO FEM PÚBLIC AL NO SER OFICIAL).
- Joan Herrera (IC-V) fa una visita al Comitè d'Empresa interessant-se per la situació. Confirma que a ell també li van dir allò de l'Ambaixador, però que li va donar una importància relativa, i que va creure millor no airejar-lo.
- CCOO creu que el projecte no es farà, i que reduiran les dimensions de la fabrica actual sobrant 300 llocs de treball. Estan 'treballant' sobre aquesta hipòtesi. Fan que corri per fàbrica.
- 3 de juliol. Reunió de Miguel Sebastian amb Josep Huguet, Conseller d'Innovació i Indústria. A la tarda visita fora d'agenda a l'Ajuntament de Manresa. Tots diuen que faran el possible.
- 4 juliol. El director en una xerrada amb uns companys que estaven berenant, els comenta que la fàbrica, SEGONS LI SEMBLA, no es realitzarà i que ens quedarem amb les màquines mes rendibles. S'obrirà un període voluntari de sortides pactades, i si no es cobreixen les necessitats, un expedient.
- 5 de Juliol. L'Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada fa publica l'oferta a Pirelli: terreny gratis i construcció de la nau amb un preu tancat. L'Ajuntament de Manresa li requalifica els terrenys actuals.
-7 de Juliol. CGT es reuneix amb el director per a tractar el tema de la seva xerrada. Ens la confirma, però que el no va parlar de que sobraria gent, sinó del que ell volia fer si els italians deien que no al projecte. Era el seu pla B. Insisteix que a ell li van preguntar, ens consta que la conversa va ser provocada per ell i que va comentar que sobraria gent.
- En dies posteriors es comenten altres converses d'aquest tipus, des de tots els estaments.
- 15 JULIOL. L'empresa es reuneix amb les administracions per a donar resposta al seu projecte. A la tarda es reuneix amb una representació dels Sindicats presents a la fàbrica i ens anuncia:
* La retirada de l'execució del projecte, "justificant-ho" amb el preu del petroli, el cost de les matèries primeres i la situació de la venda de pneumàtics a Europa.
* REDUCCIÓ DE LA PLANTILLA EN 250 OBRERS I 30 EMPLEATS i una baixada de producció de 1.500.000 pneumàtics per al 2009. Actualment som una plantilla d'uns 700 obrers i 200 empleats.
- Anuncien aquestes mesures i:
* En principi volen la col·laboració dels Sindicats perquè les sortides no siguin traumàtiques, volen obrir un període voluntari i després ..... ja veurem.
* Solament avancen que els de contracte de relleu no els afectarà (uns 200)
* No donen cap tipus d'explicació que concreti el pla industrial futur, que pugui garantir el treball dels que es quedin.
Tot això a tres dies de començar les vacances, i ens veiem al setembre.
Us anirem informant de tots els esdeveniments, així com de dades mes concretes ja que tota ajuda o idea que ens pugueu aportar serà ben rebuda.
Secció Sindical de CGT Pirelli
www.cgtbarcelona.org/cgtpirelli/