Un documental recollirà la socialització del cinema durant la Guerra Civil
EFE - Valencia - 05/08/2008 .- El documental Celuloide Colectivo. Cine en Guerra, dirigida per Oscar Martín i que començarà a rodar-se'n a València el pròxim 18 d'agost, ressuscita l'època en què el cinema va conviure amb la Guerra Civil espanyola i aprofundeix en les socialitzacions que van marcar la producció, distribució i exhibició de pel·lícules. El productor de la cinta, Ramiro Acero, ha avançat que el documental barrejarà petits extractes d'un total de 41 pel·lícules rodades en l'època amb entrevistes realitzades a alguns protagonistes, experts i historiadors, conduït per la veu de Susana Merino.
El director Luis García Berlanga (a la dreta), durant el rodatge de 'La vaquilla'. El cineasta participarà en el documental 'Celuloide colectivo'.- ARCHIVO EL PAÍS |
"La idea sorgeix del propi Oscar Martín. Ens va proposar reviure aquella època única, ja que el cinema en la Guerra Civil estava molt socialitzat per sindicats com la Unió General de Treballadors (UGT) o la Confederació Nacional del Treball (CNT), vam veure que hi havia una història molt important i absolutament desconeguda i decidim embarcar-nos en ella", assenyala Acero. El rodatge durarà dos mesos i començarà a València, on entrevistaran el director de Fotografia Juan Mariné, però també es rodarà a Madrid, Barcelona, Aragó i Perpinyà (França), on recolliran testimonis de personatges anònims que van ser militants d'esquerres.
Ramiro Acero ha explicat que per a la producció d'aquesta cinta han comptat amb la presència de "grans coneixedors de la història del cinema i l'època, per això es converteix en un document únic i de gran valor. Noms com Noam Chomsky, Ken Loach, Juan Luis Buñuel, Basilio Martín Patino, Luis García Berlanga o Colette Durruti, filla del desaparegut anarquista espanyol Buenaventura Durruti, són alguns dels entrevistats en aquest documental, que també compta amb la col·laboració d'Enma Cohen, que parlarà en veu de Fernando Fernán Gómez.
Ramiro Acero explica que l'espectador se situarà al començament del documental en plena Guerra Civil i coneixerà la història d'alguns personatges del món del cel·luloide, com el cas de Mariné, que va començar amb 16 anys sent ajudant de director, o Fernán Gómez, format en una escola de la CNT on compaginava la seva professió d'actor teatral. El recorregut històric arribarà fins a la desaparició dels cinemes en aquells anys i la modificació de les fórmules de producció al costat del canvi de territoris per escriure els guions cinematogràfics.
Acero, de la productora Nadie es perfecto, explica que moltes de les pel·lícules que utilitzaran al documental són inèdites, propagandístiques, altres de ficció i superproduccions amb tendències alemanyes, algunes d'elles són Alas Negras, La toma de Teruel o ¡Criminales!. El Ministeri de Cultura i l'Institut de Cinematografia de les Arts Audiovisuals (ICAA) recolzen aquest projecte, que Ramiro Acero espera que "vegi la llum el maig o juny del pròxim any".