CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Seguiment massiu de la vaga d’autobusos de Barcelona

Dijous, 15 febrer, 2007

VILAWEB - DIMECRES, 14/02/2007 - 06:00h .- La vaga de quatre hores que els conductors d'autobusos de Barcelona han fet aquest matí, de deu a dues, ha tingut un seguiment massiu, segons el comitè d'empresa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Mig miler de treballadors s'han concentrat a la plaça de Sant Jaume per a protestar contra les 'contínues agressions' que pateixen els conductors. Malgrat l'aturada, l'empresa no ha habilitat serveis mínims.

Segons el sindicat CGT, el 2006 quaranta conductors foren agredits i aquest 2007 ja hi ha hagut tres agressions. Els sindicats reprotxen a la direcció de TMB que, des que, divendres, es va convocar la vaga, cap responsable de l'empresa no s'hagi posat en contacte amb els treballadors. Per tant, no hi ha hagut negociacions de cap mena.


Mig miler de conductors d'autobús es manifesten a Barcelona per denunciar les agressions que pateixen

BARCELONA, 14/02/2007 15:38 (EUROPA PRESS) .-
Mig miler de treballadors d'autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), convocats pel comitè d'empresa, s'han manifestat avui al centre de la capital catalana per denunciar les agressions que reben per part dels usuaris i d'altres conductors de la ciutat.

La protesta s'ha iniciat a les 11.30 hores amb una concentració a la plaça de Catalunya i ha finalitzat a la plaça Sant Jaume, davant de l'Ajuntament, on representants dels sindicats CCOO, UGT, SIT, ACTUB i CGT han entrat al consistori per sol·licitar per escrit una entrevista amb l'alcalde Jordi Hereu.

Amb xiulets a la mà i al crit de 'Ja n'hi ha prou d'agressions' i 'Contra les agressions, mobilitzacions', els manifestants han començat el recorregut de la protesta, que ha obligat la Guàrdia Urbana a tallar el trànsit al carrer Fontanella i Via Laietana, amb una pancarta central que deia 'Volem solucions, ja n'hi ha prou d'agressions'.

El president del comitè d'empresa, Salvador Correcher, ha reclamat a TMB "la màxima celeritat" per posar mesures a favor de la seguretat dels conductors i ha demanat a l'Ajuntament de Barcelona que "impulsi polítiques de millora de la circulació i les freqüències dels autobusos a la ciutat".

DEMANEN UNA MILLORA DEL SERVEI.

Correcher ha reconegut que solucions com les d'instal·lar mampares per protegir el conductor a dins dels autobusos no tenen el suport de tota la plantilla, que es troba dividida, i ha assenyalat que "la via per evitar aquestes agressions és millorar el servei d'autobús" a Barcelona.

Altres de les peticions dels manifestants són ampliar els carrils bus a la ciutat i que aquests siguin més estrets per evitar que l'autobús es vegi obligat a fer maniobres brusques i a envair l'espai d'altres carrils i que les bicis no circulin pel mateix carril que els autobusos.

Aquest representant ha denunciat que a Barcelona hi ha una agressió física setmanal a un conductor d'autobús. El 2006 els conductors d'autobusos de Barcelona van ser víctimes d'un total de 40 agressions i, des de començament d'any, n'han patit tres més, l'última de les quals el passat 6 de febrer.

L'aturada dels autobusos s'ha iniciat a les 10.00 hores i ha finalitzat a les 14.00 hores, sense que es registressin incidents. Tot i això, durant les primeres hores de l'aturada, en algunes parades hi havia passatgers que esperaven el pas del seu autobús perquè no s'havien assabentat de la vaga, malgrat que TMB havia penjat avisos en alguns punts.


Una vaga massiva i sense serveis mínims deixa 200.000 usuaris sense autobús

Matí complicat en el trànsit a Barcelona per la coincidència de dos accidents de trànsit i d'avaries a Rodalies i el metro

El Punt - 15/02/2007 -
PAULA MERCADÉ. Barcelona
Els autobusos de Barcelona van deixar de circular ahir durant 4 hores, entres les 10 del matí i les 2 del migdia. Amb aquesta aturada parcial, el comitè d'empresa d'aquest transport reivindicava més seguretat per als treballadors. La majoria dels usuaris van saber que hi havia vaga ahir mateix, quan ho van llegir als panells informatius de les parades. Com que no hi havia serveis mínims i amb un seguiment massiu, les 200.000 persones que es desplacen en aquest transport van haver d'agafar el metro o el taxi, tot i que era difícil trobar un cotxe lliure ja que la majoria eren a la plaça Espanya pel congrés 3GSM. Els problemes de mobilitat es van accentuar per tres avaries –una a Renfe i dues al metro– i els accidents de trànsit que van col·lapsar les entrades a la ciutat.


 
Foto: Q.P.

+ A l'esquerra, conductors de bus manifestant-se a Via Laietana de camí a la plaça Sant Jaume. A la dreta, usuaris esperant infructuosament. Foto: Q.P.

Unes vint persones esperaven ahir, passades les onze del matí, que el seu autobús s'aturés a la parada de Diagonal amb rambla de Catalunya. No en va passar cap. Pel carril reservat al transport públic només circulaven taxis amb el llum vermell: estaven ocupats. «Ja feia estona que esperava quan he llegit que hi ha vaga de conductors en aquest fullet penjat a la parada», comentava un usuari que cada matí fa servir el bus per desplaçar-se. Tot i això, continuava esperant «un taxi per anar cap a Francesc Macià».

El comitè d'empresa dels autobusos urbans havia convocat ahir una aturada parcial, de 10 del matí a 2 de la tarda, per demanar més seguretat per als conductors. La protesta la van seguir un 95% dels treballadors, segons els sindicats, i un 80%, segons Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l'empresa responsable d'oferir aquest servei. És a dir, durant 4 hores van deixar de circular per la ciutat uns 800 autobusos. A més, unes 500 treballadors dels autobusos eren a dos quarts de dotze a la plaça Catalunya reivindicant treballar amb més mesures de seguretat. Tot i que no havien demanat permís per fer cap manifestació, van anar fins a la plaça Sant Jaume. Allà, el president del comitè d'empresa, Salvador Correcher, va entregar una sol·licitud per reunir-se amb l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, i tractar els problemes que té el sector. «Espero que, com han promès, aquesta trobada sigui d'aquí a pocs dies», deia Correcher.

El Departament de Treball no va veure necessari cobrir amb serveis mínims aquesta aturada parcial ja que va considerar que hi havia transports alternatius, com ara el metro. Dimarts a la nit, però, TMB i el comitè d'empresa es van reunir per intentar establir alguns serveis. El comitè, explicava Correcher, oferia que la línia 21 que va fins a la Zona Franca continués funcionant. L'empresa, en canvi, demanava un total d'11 línies, perquè els usuaris poguessin arribar, per exemple, al Carmel i Sant Joan Despí. A última hora, però, no hi va haver acord i els 200.000 usuaris que agafen el bus entre les 10 i les 2 van haver-se de buscar-se ells mateixos les alternatives. Els problemes de mobilitat es van accentuar per una avaria de Renfe, dues incidències a les línies 2 i 3 del metro, i els accidents de trànsit que van col·lapsar les entrades a la ciutat. Responsables de TMB no sabien si ahir havien tingut més usuaris dels habituals i afegien que no havien incrementat la freqüència dels metros perquè «en aquella franja horària l'oferta supera la demanda». Els taxistes sí que van notar un increment del servei. El president de la federació catalana de taxis, David Florejachs, deia que van tenir «més feina» i que l'havien «fet més ràpidament perquè els carrils estaven més lliures».


EL PERIÓDICO DE CATALUNYA - 15/2/2007 Edición Impresa PROTESTA DELS TREBALLADORS DE TRANSPORTS METROPOLITANS

La vaga de bus deixa sense servei uns 200.000 usuaris a Barcelona

• L'aturada de quatre hores, seguida massivament, va castigar especialment els barris sense metro

• Uns 500 conductors reclamen que es millori la seguretat per evitar les agressions que pateixen

 Foto:  DANNY CAMINAL
Foto: DANNY CAMINAL

MÉS INFORMACIÓ

JORDI SUBIRANA
BARCELONA

Uns 200.000 ciutadans es van veure afectats ahir per l'aturada de quatre hores dels autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) a la capital catalana i també a altres ciutats de l'àrea metropolitana. Els treballadors van seguir massivament una convocatòria en què van reclamar el final de les agressions als xòfers dels autobusos públics.
Entre el 80% i el 100% de la flota d'autobusos va deixar ahir de circular entre les deu del matí i les dues del migdia. Durant la primera hora, el seguiment va ser desigual. La convocatòria va agafar diversos conductors a la meitat d'una línia i gairebé tots van optar per acabar la ruta abans de tornar a la cotxera. Però cap al migdia no es veia circular cap autobús pel centre de Barcelona.
Com que la vaga no es va fer en hora punta, la Generalitat no va decretar serveis mínims, cosa que va motivar la protesta de nombrosos usuaris, que també es van queixar de falta d'informació. Molts van agafar el metro, encara que l'increment no es va notar gaire, segons TMB.
La falta de servei va repercutir sobretot als barris i les zones on no arriba el metro, com la Zona Franca, el Carmel, la part alta de Gràcia i alguns punts del Prat, Sant Joan Despí i Sant Just. El servei es va normalitzar a les 14.30 hores.

USUARIS SORPRESOS
Mentre desenes d'usuaris indignats i sorpresos esperaven en va el bus a diferents parades del centre i a d'altres barris, més de 500 conductors de bus es van concentrar a la plaça de Catalunya, on van iniciar una manifestació que va acabar a la plaça de Sant Jaume, per protestar contra la quarantena d'atacs --36, segons l'empresa TMB-- que van patir l'any passat per part de passatgers i de conductors d'altres vehicles. Segons els sindicats, la direcció no comptabilitza com a agressió els insults, les amenaces i les vexacions.
Durant el recorregut, els empleats van reclamar que es millori la seguretat dels conductors --col.locant mampares--, la freqüència de pas i la circulació. Moltes agressions tenen l'origen en els endarreriments i sobretot en discussions de trànsit. Segons el delegat d'autobusos del sindicat CGT, Juan Manuel Estévez, "Barcelona no és una ciutat preparada per circular amb autobus". Hi ha carrils bus, per exemple, més petits que els vehicles, i en alguns punts és impossible girar sense envair l'altre carril, va dir.
Fonts de TMB van assegurar que en els últims cinc anys els carrils bus han augmentat un 40% a la ciutat fins a arribar als 106 km, i l'increment d'un 24% de la flota ha permès augmentar la freqüència de pas. La intenció de l'empresa és seguir millorant la seguretat, encara que sense prendre "mesures excepcionals". Segons els sindicats, les proves per col.locar mampares van amb molt retard.


DIARI AVUI - 15/02/2007 - TRANSPORTS | PROTESTA laboral

La vaga de conductors deixa Barcelona sense bus al matí

Els xòfers d'autobús es manifesten per exigir més seguretat dins i fora dels vehicles La protesta afecta uns 200.000 usuaris Molts viatgers desconeixien la convocatòria i es queixen de falta d'informació

Mar Ferrando

La vaga de conductors per reclamar més seguretat a la feina va deixar ahir la ciutat de Barcelona buida d'autobusos entre les deu del matí i les dues del migdia. La protesta va afectar uns 200.000 usuaris i va ser seguida pel 100% dels treballadors segons els sindicats convocants -el 80% segons Transports Metropolitans de Barcelona.

A mig matí uns 500 conductors es van manifestar al centre de la ciutat per demanar més seguretat dins i fora dels autobusos. Cada any es registren unes 40 agressions a conductors; des de principis del 2007, segons el president del comitè d'empresa, Salvador Correcher, la tendència es manté, amb una agressió a la setmana.

Els sindicats justificaven la vaga com una manera d'intentar "accelerar els processos en matèria de seguretat, explicar el problema als usuaris i que les administracions s'impliquin en la millora del transport i les infraestructures". En l'actualitat, TMB ha col·locat en sis autobusos un sistema de càmeres de seguretat interns i també està provant dos models de mampares per protegir els conductors. Són sistemes en període de proves que caldrà avaluar.

A més de les agressions, els sindicats es queixen de la falta de millores per a la circulació als carrers per evitar col·lisions i enfrontaments amb altres conductors. Així, demanen que s'ampliïn els carrils bus i subratllen la dificultat de passar per carrers estrets i drets, entre altres.

 
Gent sorpresa

La vaga va agafar per sorpresa una gran part dels usuaris, malgrat les notes informatives que TMB va penjar dimecres dins els autobusos i ahir en algunes marquesines. Amb tot, eren molts els que ahir esperaven debades a les parades entre les deu i les dues. Només calia preguntar si sabien que hi havia vaga perquè la gent exclamés "Ja deia jo que trigava massa" o "Doncs me'n vaig a agafar el metro".

Alguns usuaris exigien conèixer el perquè de la vaga i s'irritaven per la falta d'informació: "I no hi ha serveis mínims?", exclamava una noia en una parada de la plaça Catalunya. A pocs metres d'allà, els conductors començaven a desfilar en manifestació cap a la plaça Sant Jaume.


La Vanguardia - 14/02/2007 - Laboral
Entre las 10.00 y las 14.00 horas no han circulado los buses

Termina la huelga de autobuses en Barcelona con un seguimiento masivo

Los usuarios se han quejado de falta de información durante la protesta
Los trabajadores han reivindicado más seguridad para evitar agresiones

Sílvia Colomé Un grupo de usuarios espera a las once de la mañana la llegada de un autobús en la avenida Diagonal
Sílvia Colomé Dos mujeres esperan impacientes la llegada de algún autobús durante la huelga
Sílvia Colomé Una parada de la plaza de Catalunya con usuarios y sin autobuses a las once de la mañana
Sílvia Colomé Un cartel informativo anunciaba la huelga en algunas paradas

14/02/2007| Actualizada a las 14:01h
Barcelona. (Redacción y agencias).- La huelga de autobuses des esta mañana en Barcelona finalizó con un seguimiento masivo. Según los sindicatos, el 100% de los trabajadores se sumó a la protesta, mientras que la empresa Transports Metropolitants de Barcelona estima que lo hicieron un 80%. Entre las 10.00 y las 14.00 horas, la mayoría de buses dejaron de circular para protestar por las agresiones que sufren algunos conductores. Los trabajadores protagonizaron una concentración en la plaza de Sant Jaume.

Durante la mañana, bastantes usuarios acudieron a las paradas y esperaron la llegada de algún autobús, pero en muchos casos en vano. Algunos ciudadanos se quejaron de la falta de información sobre la huelga. "He cogido el autobús a las nueve de la mañana y no he tenido problemas, no sabía que a las diez me encontraría con esto", comentó Lola Baena, mientras esperaba en una parada. "Tendré que coger un taxi", afirmó el usuario Gabriel Muñoz, antes de añadir que "esta huelga está bien a medias, porque fastidia a los usuarios".

Sin servicios mínimos
Las cuatro horas de huelga se realizaron sin servicios mínimos. Trabajadores y empresa no llegaron a un acuerdo para garantizar siquiera que circulase algún vehículo en zonas no comunicadas con otro transporte alternativo público como son la Zona Franca, El Carmel o el barrio de Sant Cosme de El Prat. Los únicos que circularon fueron los autobuses turísticos, los «aerobuses» -que conectan la ciudad con el aeropuerto de El Prat- y algunos urbanos que se dirigían a cocheras.

Cuarenta agresiones en 2006
El paro y la concentración de protesta, a la que asistieron un millar de conductores (350 según la Guardia urbana), fueron convocados por los cinco sindicatos presentes en el comité de empresa (CGT, UGT, CCOO, Actub y el Sindicato Independiente de Transporte (SIT). Bajo el lema "Queremos soluciones, basta de agresiones" y gritos como "Menos agresiones, más soluciones" o "Somos conductores, no boxeadores", los manifestantes se dirigieron a través de la Vía Laietana hasta la Plaza de Sant Jaume, donde entregaron en el Ayuntamiento una solicitud para reunirse con el alcalde, Jordi Hereu, y exponerle sus reivindicaciones.

Salvador Correcher, presidente del comité de empresa, reclamó a las administraciones que pongan en marcha medidas para prevenir las agresiones que sufren los conductores de autobús mientras desempeñan su trabajo, del orden de una por semana.

En 2006, unos cuarenta empleados de los autobuses, la mayoría conductores, fueron agredidos por pasajeros o conductores de vehículos privados con los que habían tenido algún altercado en la vía pública.