El comitè d’empresa de Seat rebutja parar 5 dies la producció al febrer
Agència EFE. Barcelona. 3 de desembre de 2008
La Direcció de Seat ha plantejat avui al comitè d'empresa parar cinc dies al febrer la producció de les línies 1 i 2 a compte de la borsa d'hores de la plantilla, si bé els sindicats han rebutjat la mesura, al considerar que suposaria el "pas previ" a la presentació d'un expedient de regulació.
La companyia ha proposat aquestes aturades als representants sindicals en la reunió que ambdues parts han mantingut avui en la factoria de Martorell (Barcelona) per a tractar d'acordar el calendari bàsic col·lectiu de l'any 2009. Segons ha explicat a EFE el president del comitè d'empresa, Matías Carnero el que ha plantejat Seat és tancar durant cinc dies de febrer les línies de muntatge 1 i 2 a compte de la borsa d'hores dels treballadors, amb l'objectiu d'adequar la producció a la dràstica caiguda de la demanda.
Els sindicats, no obstant això, s'han negat a acceptar aquesta proposta, a l'entendre que esgotaria la flexibilitat del compte d'hores i impediria utilitzar aquesta mesura en situacions de futura necessitat. "Estem en una depressió econòmica que no té aspecte de recuperació a curt termini. El 2009 serà un any molt complicat i no podem arriscar-nos a esgotar tot el topall del compte d'hores al febrer", ha assenyalat el president del comitè. Tant Carnero com el responsable del sindicat CGT a Seat, Diego Rejón, han coincidit a destacar que l'acceptació dels cinc dies de suspensió que defensa l'empresa suposaria "el pas previ a la presentació d'un ERO en funció de les necessitats" productives de la companyia.
Davant la negativa dels sindicats a signar aquesta proposta, Seat ha presentat un acta de desacord, que tampoc ha rubricat el comitè d'empresa, perquè sigui l'administració catalana la que es pronunciï referent a això.
Treballadors i empresa, en canvi, sí que han arribat a un acord sobre els deu dies de parada industrial col·lectiva que es portaran a terme el 2009. La majoria de jornades d'inactivitat es concentraran al gener, en concret els dies 7, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 16 i 31, mentre que les línies 1, 2 i 3 també pararan el 23 de juny. D'aquesta manera, els operaris de les línies de producció no començaran a treballar després de les vacances de Nadal fins al 19 de gener, ja que el dia 17 és dissabte. La resta de treballadors s'incorporaran al treball el 7 de gener, deu dies abans que els operaris de la cadena de muntatge.