Seat: ara toca decidir… a favor de la plantilla
El passat dijous 26 de febrer es va realitzar una Reunió del Comitè Intercentres (C.I.) convocat per la Direccióde SEAT. En aquesta reunió l'empresa va presentar les pretensions de la multinacional VW d'assignar el nou model Audi, tot terreny Q-3 a fabricar a Martorell, condicionat a una congelació salarial per a totes les plantilles del Grup SEAT durant els anys 2009 i 2010. Aquesta condició seria imprescindible perquè se'ns assigni la fabricació de 80.000 unitats d'aquest model, comportant la seguretat de 1.500 llocs de treball.
La representació de la CGT en el C.I. vam manifestar el nostre rebuig del xantatge que representa la proposta de l'empresa, recordant-los que els treballadors de SEAT ja hem donat molt durant els últims dos convenis. A més els vam dir:
- Falta la reincorporació d'un treballador afectat per l'ERO del 2005.
- Mostrem la nostra disconformitat perquè en aquesta reunió del C.I. es deuria haver constituït la Taula de Negociació del Conveni.
- Que ens informessin del resultat de les reunions que han mantingut la
Direcció de SEAT amb l'Administració i els altres Sindicats en els últims
tres mesos.
- Que l'actitud de l'empresa ens sembla irracional, ja que només busca humiliar a la plantilla, ja que la congelació salarial amb prou feines representa 7 MM € anuals, quan els ajuts del Ministeri d'Indústria poden ascendir a gairebé 300 MM d'euros que pràcticament sufragarien les inversions del nou model, pagat amb diners de tots. A més, la diferència de costos entre fer-ho a Martorell o a Bratislava pot obtenir-se amb altres mesures.
- Exigim que presentessin els nivells salarials de tota la plantilla, inclòs els directius, per a així poder quantificar amb exactitud el cost econòmic de seu proposta de congelació salarial.
- Que la crisi actual és deguda, principalment, a la contínua reducció de
salaris i llocs de treball que duen a terme totes les multinacionals i
empresaris i que aplicar aquestes mesures no soluciona la crisi sinó que
aprofundiria la mateixa.
Malgrat portar negociant tres mesos a l'esquena dels treballadors i de la CGT, també ens van apressar com als altres, a donar una resposta per a la pròxima setmana i transmetre l'acord o desacord a VW. Des de la CGT vam proposar a la resta de Sindicats una reunió per buscar una posició unitària davant de la gravetat de la proposta de l'empresa. A data d'avui, i malgrat nombrosos esforços per la nostra part, no ha estat possible mantenir l'esmentada reunió.
L'objectiu de la CGT és aconseguir l'assignació del model Audi Q3, en línia de la nostra proposta de Pla Industrial que ja vam fer en solitari el 2005, on exigim la fabricació de models Audi a Martorell, com a alternativa a l'ERO dels 660 acomiadaments.
Dilluns passat, el Ple sindical de la CGT del Grup SEAT ens vam reunir per a analitzar, debatre i acordar les nostres propostes per a la negociació:
Propostes de caràcter social:
* Les mesures d'estalvi de l'empresa han d'anar dirigides a suprimir despeses que considerem superflus en aquests moments: no participació en Campionats del Món de Turismes, abaratiment del cost de la revista Mundo SEAT, anul·lar l'esponsorització a la Xarxa Bull Air Race i altres mesures d'eliminació de malbaratament i de privilegis que tenen actualment els directius de SEAT.
* Reducció de la jornada laboral a tota la plantilla i condonació de dies de la borsa|bossa d'hores.
* Davant de la inclusió del personal de Gearbox en la proposta de SEAT, i com a forma real de garantia de l'ocupació|ús en el Grup SEAT, passar a fixos els 160 treballadors i treballadores eventuals de Gearbox del Prat.
Propostes de caràcter industrial:
* La fabricació de la caixa de canvis del Q3 a Gearbox, en coherència amb les mesures d'estalvi econòmic i mediambiental.
* Ampliació de mercats a nivell mundial de tota la gamma SEAT, per estar en situació d'igualtat amb totes les marques del grup VW.
* Ampliació de la gamma, acabar amb la limitació imposada per VW de motors ecològics en cotxes SEAT i desenvolupament de models elèctrics o de pila de hidrogen.
Només amb aquests paràmetres podríem iniciar negociacions sobre la proposta de l'empresa d'una congelació salarial. Però deixant clares dues condicions:
Que de cap manera no pot afectar les categories més baixes, que són
els qui estan patint les mesures aplicades pels successius ERO.
Que l'esmentada mesura ha de ser recuperada en taules salarials al final de l'acord.
Tots som conscients del moment econòmic que vivim. Tanmateix, les
dades econòmiques del Grup VW parlen d'un augment de beneficis del 15,4% en l'any 2008, dada important que els Sindicats hem de tenir molt present en aquesta negociació.
Per això la CGT a SEAT estem disposats a treballar conjuntament amb els altres Sindicats, acordant els punts que puguem portar unitàriament, en la recerca d'una solució que elimini el xantatge de l'empresa.
La CGT estem convençuts de què si els tres Sindicats tenim una
postura unitària i ferma en línia amb les propostes que hem exposat, a l'empresa SEAT i a la multinacional VW no li quedarà més remei que acordar uns termes positius per a la plantilla.
I naturalment la firma de qualsevol acord haurà de ser ratificada en
consulta a tota la plantilla afectada.
Seccions Sindicals CGT Seat
9 de març de 2009
www.cgtbarcelona.org/cgtseatmartorell/documents/fulls_informatius/090309CGT.pdf