Nissan presenta un nou ERO temporal a Barcelona que afectarà 1.948 treballadors
El fabricant d’automòbils Nissan ha anunciat el 21 de setembre un nou ERO temporal per a 1948 treballadors en les plantes de Barcelona i Montcada i al departament de logística dels vehicles situat al port de Barcelona. L'ERO afectarà a una mitjana de 27 dies per treballador des del dia 1 d'octubre fins el 31 de març de 2010, éssent els treballadors més afectats els de la línia de muntatge de la furgoneta Primastar amb 38 dies d'afectació i els de la línia d’ensamblatge dels models Pathfinder i Navara amb 30 dies. Al mateix temps que l'ERO, per fer-lo més digerible, Nissan anunciava l'avançament en quatre mesos de la posada en marxa de forma estable d'un segon torn el febrer de 2010.
Aquest ERO va ser anunciat per Nissan el passat mes d'agost per a 2.025 treballadors però l'empresa va retardar la seva presentació al Departament de Treball fins el 21 de setembre, afectant finalment a 1.948 treballadors.
La decisió s’emmarca en els plans de l’empresa d’adeqüar la plantilla mentre continuï baixa la càrrega de treball a causa del descens de les vendes per la paralització de la demanda. La producció prevista per a tot 2009 és de només 50.000 unitats, 2,7 vegades menys que els 135.000 vehicles que va produir la factoria de Zona Franca a Barcelona l’any 2008. Per a l'any 2010 l'empresa ha presentat unes previsions de producció de 100.000 vehicles, quasi la meitat dels quals provindrien de la congelació de la planta prevista a la ciutat de Tànger.
El pla industrial que es va signar al febrer per part de CCOO, UGT i USOC amb la Direcció de l’empresa, pla que la CGT no va signar, no incloïa cap expedient d’extinció de contractes i sí l’adjudicació de nous models, per tant aquest nou ERO temporal suposa una nova bofetada a la cara dels sindicats pactistes i una mostra del poc respecte que té l’empresa pels acords signats.
Nissan es defensa afirmant que el pla ja contemplava que hi havia un període que la càrrega de treball seria molt inferior a la producció que s’havia portat a terme en les plantes de Catalunya fins a ara i que es preveien mesures d’ajustament. Aquesta falta de treball afectarà, segons l’empresa, a la producció fins a 2012, però espera contrarestar amb l’arribada a la fi d’aquest any de la NV-200, la nova furgoneta petita, per a la fabricació de la qual la multinacional japonesa ha rebut 709 milions en ajudes de la Generalitat, dirigides a evitar majors acomiadaments.
Els sindicats consideren que si s’hagués planificat amb antelació l’inici de la fabricació de la NV200 a Barcelona no hagués estat necessari aquest ERO temporal i els 698 acomiadaments que ha portat a terme recentment Nissan. Remarquen que les intencions de Nissan són estalviar-se una nòmina amb aquest ERO contradictori amb un augment de la producció.
Des de la Secció Sindical de la CGT valoren negativament la presentació d'aquest nou expedient temporal. Els sembla vergonyós que després de la massacre que han fet amb els companys acomiadats, tinguin la cara dura de presentar un nou ajustament de plantilla temporal a costa de l'atur dels treballadors.
Aquesta secció sindical ha rebutjat la presentació d'aquest ERO, per les circumstàncies ocorregudes en l'empresa, així com les que continuen passant, tals com:
* Implantació de torns de treball clandestins, sense comunicar-los al Comitè d'Empresa i sense saber la plantilla ni personal afectat.
* Realització d'hores extraordinàries durant els caps de setmana per companys que han tingut la sort de no ser acomiadats i que creuen que mai ho seran.
* Nul·la formació i adaptació per als treballadors, després dels canvis de lloc de treball, ni per a l'aprenentatge del nou producte.
* Aplicació de relleus en les plantes davant la necessitat de millorar la càrrega productiva.
* Aplicació de ritmes de treball negatius per a la salut dels treballadors.
La Secció Sindical de la CGT fa una crida a tots els treballadors i treballadores, a la no col·laboració amb la Direcció de Nissan així com a la no realització d'hores extraordinàries.