Seat: Després del xantatge del Q3, l’ERO “Quattro”
L'empresa ha presentat un nou ERO per a tot l'any 2010, l'ERO “Quattro”. Després de 14 mesos d'ERO a SEAT, la Direcció pretén que se li accepti un expedient per a tot l'any pròxim, sense clarificar les previsions de producció, ni la Ronda de Planificació, ni el calendari de 2010. Demanen 14 dies per a L1, 24 dies per a L2 i 13 dies per a L3, a més de suspensió de 1.100 contractes diaris des del 4 de gener fins al 23 de desembre, excloent les vacances.
Aquest expedient afecta a la mà d'obra directa i indirectes entrelligades a la producció. En una reunió en la qual els altres sindicats es van limitar pràcticament a preguntar si les condicions del nou ERO seran similars a les anteriors, la CGT hem situat el següent:
- L'empresa està utilitzant els ERO per a aplicar una flexibilitat laboral que no té per conveni, aplicant mes a mes una arbitrarietat evident en els dies de producció.
- Exigim que abans de presentar un ERO per a tot l'any, s'informi i negociï amb el Comitè Intercentres sobri les previsions de producció de l'any (l'empresa només informa que es faran 326.578 cotxes, sense especificar models, línies, dies de fabricació…)
- No podem acceptar que es pretengui un calendari amb 224 dies quan la producció està per sota de la capacitat instal·lada. El calendari ha de ser de 214 dies de producció per a facilitar la conciliació de la vida laboral amb la familiar.
- Menys encara podem acceptar un ERO quan tots els sindicats estem plantejant negociar conveni i en aquesta negociació S'HA D'ACONSEGUIR UNA REDUCCIÓ DE JORNADA, SENSE REDUCCIÓ DE SALARI, que modificaria el sentit d'aquest ERO.
- Hem insistit que l'ERO 2005 no s'ha tancat; queda Alberto García Enrici en el carrer i a més s'ha acomiadat (no renovat) a un company procedent d'aquell ERO. En això hem coincidit amb un altre sindicat a plantejar a SEAT que sigui renovat el seu contracte i hem exigit la readmissió immediata d'Alberto.
- També hem coincidit amb altre sindicat que les RDE han de ser paralitzades i, en tot cas, generar un acord en el qual qualsevol canvi en el procés no sigui a força d'augments de ritmes de treball, com s'ha fet en els últims anys, i els sindicats tinguem dret a vetar aquestes mesures, si afecten a la salut i als ritmes de treball.
Ens hem autoconvocat per a la primera reunió del Període de Consultes dilluns que ve dia 23 . Mentre, la CGT estudiarà detingudament la informació lliurada per l'empresa per a poder dur a l'Administració i a la plantilla tot allò que ajudi a defensar-nos davant l'ERO.
D'entrada podem avançar algunes reflexions:
- L'empresa pretén aplicar un ERO amb més persones en atur (1100), quan les previsions parlen d'un increment d'un 10% de producció (de 300.000 a 326.578). Amb els propis números de SEAT, fabricar 50.492 cotxes menys, afectaria a 903 persones i no a les 1.100 que sol·licita.
- L'empresa no ha donat informació sobre l'estat de la borsa d'hores, ni sobre l'atur consumit per cada treballador/a. Aquesta és la primera informació que els anem a exigir.
- És evident la pretensió de l'empresa d'una nova volta de rosca, reduint la mà d'obra necessària i fent més cotxes, pel que la CGT estudiarem més que mai una oposició raonada i documentada a aquest ERO Quattro.
- És preocupant que per aquest nou ERO, milers de treballadors/es d'empreses auxiliars es veuran afectats, en molts casos amb acomiadaments basats en aquest expedient.
EL CONVENI NO ES NEGOCIA EN LA PREMSA!!
L'empresa segueix amb la seva política de crear incertesa i dubtes entre la plantilla. Els mateixos plantejaments encara que amb diferents dirigents; segueixen amb declaracions que surten en els mitjans de comunicació només per a confondre, plantejant pèrdues i situacions negatives just abans de negociacions importants com conveni i ERO.
Des de la CGT portem anys insistint que és al Comitè Intercentres a qui correspon tractar i ser coneixedor d'aquests temes. Treure'l en la premsa serveix, només i exclusivament, per a desacreditar encara més a la marca SEAT. Esperem amb impaciència la reunió sol·licitada per aquest sindicat amb el President per a tractar tots aquests temes i molts altres que porten encallats excessiu temps, com el nostre Conveni Col·lectiu.
En aquest tema és important ressaltar que, amb el tristament famós referèndum de la congelació salarial ja es va demostrar l'aixecada de camisa i la falta de respecte per part de l'empresa i dels que van donar l'acord de congelació. La manipulació de la informació va arribar a tal extrem que dies abans del referèndum tot eren pèrdues. La plantilla va votar sense una informació veraç i amb l'espasa en el coll amenaçant a través de la premsa amb acomiadaments. A l'endemà per art de magia l'empresa va anunciar BENEFICIS sense tallar-se un pèl.
A més cal tenir en compte que pertanyem al grup VW que en aquests últims anys de pèrdua de drets dels treballadors està mantenint espectaculars beneficis i situant-se com líder mundial. En els comptes de l'enginyeria financera que té la multinacional hauria de quedar més que clar els royalties i sobrepreus que paguem com SEAT a la resta del grup, beneficis aquests que van directament cap a Alemanya. Així, no és d'estranyar que els companys de VW aconsegueixin un conveni amb un augment salarial del 4,2% a part de diverses pagues extres i tinguin una jornada entre 28 i 32 hores setmanals. Si a això afegim que VW veta a la marca SEAT l'entrada en tots els mercats emergents, veiem clara la política que ens aplica el Grup com marca de segon nivell i treballadors de les colònies.
PLENS DEL COMITÈ D'EMPRESA
Els dies 2 i 16 d'aquest mes s'han celebrat sengles Plens del Comitè d'Empresa. En aquestos Plenes hem tractat de posar-nos d'acord sobre com abordar el problema més important per a la plantilla de producció; les anomenades RDE. Des de la CGT fa més de 3 anys que ho denunciem, i encara que tard, la constància ha donat els seus fruits. Finalment es va arribar a l'acord unànime d'elaborar un comunicat unitari a la plantilla on es recull la paralització de les RDE amb una petició a la plantilla perquè ens feu coneixedors dels llocs on s'estiguin aplicant i actuem els 3 sindicats, paralitzant aquestes accions. A més es remetrà nota a l'empresa per a buscar una regulació en l'aplicació d'aquest nou Sistema de Producció SEAT.
Per a CGT aquesta actuació unitària és el camí correcte per a poder canalitzar la sagnia d'ocupació que està suposant l'augment dels ritmes de treball, causa per la qual som la fàbrica amb major productivitat del Grup. En el ple del dia 16 de novembre vam parlar també de la negociació de conveni, arribant a l'acord de remetre nota com Comitè a l'empresa exigint la constitució de la Taula Negociadora de Conveni. Esperem una resposta positiva de la Presidència per a iniciar una negociació que duu aparcada, i congelada, 323 dies. Portem un any amb el conveni denunciat i sense negociar el pròxim. La plantilla de SEAT ha demostrat ja amb escreix el seu esforç i sacrifici al llarg d'aquests anys, ENS MEREIXEM UN BON CONVENI JA!! i en línia de l'aconseguit pels nostres companys d'Alemanya.
Seccions Sindicals CGT Grup Seat