El Sector Mar i Ports de CGT celebra el 2 i 3 de març el seu Congrés Estatal a València
El Sector Mar i Ports de CGT celebra els dies 2 i 3 de març el seu Congrés Estatal a la ciutat de València
El Congrés es desenvoluparà en el local de CGT a València (Av. del Cid, 154).
L'Estat espanyol té prop de 8000 quilòmetres de costa i el 74% del comerç es realitza amb el transport marítim, però en canvi la pèrdua de flota mercant i pesquera ha estat una constant, i les polítiques dels successius governs estan condemnant a la pràctica desaparició dels professionals marítims al nostre país. Avui la Marina Mercant és font de treball precari, amb baixos salaris, fregant el semiesclavisme, com a pagament a un treball dur, penós i arriscat.
La pèrdua de flota pesquera és també una constant. Per a exemple, dels 13.331 bucs pesquers existents l'any 2006, l'any 2015 quedaven 9.409, un 29,4% menys, després de decennis d'anar reduint flota.
Respecte a Bucs Mercants, hem passat dels 182 del 2005 a 132, amb una pèrdua de flota del 28%. Lògicament aquesta realitat ha tingut una repercussió greu en l'ocupació, de 70.700 cotitzadors en el Règim Especial del Mar (REM) existents l'any 2007, 10 anys més tard comptem solament amb 60.000. En el REM es troben englobades les persones treballadores del mar, portuaris, activitat extractiva, piscifactories, empreses auxiliars, duanes, consignataris i personal administratiu d'aquestes empreses.
Els intents de laminar les condicions de treball en els serveis portuaris tenen la seva última i més greu manifestació, amb la liberalització per Reial Decret de l'Estiba, en un procés que en cas de sortir-se amb èxit solament beneficiarà a multinacionals, fons de risc i afins.
Temps enrere, la Plataforma en defensa del Tràfic Interior, de la qual CGT forma part, ja va fer front a una agressió semblant sobre els serveis del Remolc Portuari. I en els remolcadors de Barcelona, CGT va evitar, plantant cara a les intencions de les empreses, l'eliminació d'un tripulant per buc (actualment van 3), i posteriorment l'intent d'imposar un augment abusiu i fora de llei de la jornada de treball.
El creixement de CGT en el sector ha estat molt important en els últims anys, representant un model sindical coherent, honest, respectuós amb la voluntat de les persones treballadores i en defensa dels seus interessos, en contraposició al sindicalisme oficial. CGT és representatiu en el Tràfic Interior de Ports, i en Marina Mercant, i ostenta majories absolutes en àmbits com a Salvament Marítim i en algunes navilieres.
Però no és suficient si volem canviar el rumb de la realitat de la gent de mar al nostre país.
Serà per tant durant els dies 2 i 3 de març, quan el Sector Mar i Ports de CGT té previst dur a terme diversos actes que pretenen analitzar alguns dels problemes apressants que té el sector.
Des de l'actual conflicte de l'Estiba, fins al drama humà que estem vivint en el Mediterrani amb les persones que busquen refugi a Europa, passant per l'anàlisi de la situació legal dels treballadors del sector, el problema de l'amiant en els bucs, i l'exposició del treball que realitzen els professionals del Salvament Marítim, són algunes dels temes que anem a tractar. Amb la creació de taules de treball dels diferents temes, obertes a la participació, intentarem obtenir línies de treball per canviar aquestes realitats.
També acordarem les nostres línies d'actuació sindical de futur i triarem al nou equip responsable de gestionar els acords presos, segurs que d'aquest congrés sortirà una CGT Mar i Ports, més reforçada, més eficaç i més útil a les persones treballadores.
Enric Tarrida – Secretari General de CGT Mar i Ports
A continuació us adjuntem el Calendari d'Actes previstos per al Congrés del Sector Mar i Ports. Els mateix poden sofrir modificacions en virtut de les necessitats i el discórrer de l'acte, sent possible que tinguem alguna intervenció més, pendent de confirmar. Com veieu el dia 2 és una jornada de portes obertes on intentarem aproximar-nos a la realitat del sector i a algunes de les problematicas més apressants.
Calendari d'Actes del Congrés del Sector Mar i Ports
- Dia 2 de Març. Jornada formativa de portes Obertes. Navegant pels teus drets
10h00m. Inauguració del Congrés. Obertura i presentació del mateix per Enric Tarrida, actual Secretari General del Sector Mar i Ports.
A fi de regular el desenvolupament de l'acte escollirem una taula formada per un President, un Secretari de Paraules, i un Secretari d'Actes.
10h 30m. Tema; “Els Drets de les persones treballadores en el sector Marítim Portuari” “Un acostament a la nostra realitat legal i laboral”. Ponent: Miguel Angel Garrido, advocat del Sector Mar i Ports de CGT, i del Gabinet Jurídic Confederal de CGT. Amb aquesta ponència, el nostre company pretén fer un acostament al nostre marc legal i laboral, intentant oferir-nos eines, des del punt de vista jurídic, per defensar el nostre drets i desenvolupar la nostra activitat quotidiana. Miguel Angel, entre moltes altres coses, ha portat multitud de judicis relacionats amb el sector, i compta ja amb una llarga experiència en el nostre àmbit.
12h 30m. Descans.
13h 00m. Tema; L'Amiant en vaixells: el que el tripulant ha de saber. Amiant: descripció i característiques. Tipus d'amiant, danys a la salut, identificació de l'amiant. Accions a doptar davant el dubte, avaluació ambiental d'amiant. Coneixements i detalls a tractar amb el tècnic, interpretació de resultats de l'avaluació d'amiant en bucs, legislació aplicable. En aquesta ocasió el ponent és Eugenio Charry Rey, tripulant de la flota de Salvament Marítim amb una dilatada experiència en la mar i concretament en aquesta àmbit. Destaquem que Eugenio és Delegat de Prevenció de la Flota de Sasemar, Tècnic Superior en Prevenció de Riscos Laborals i Capità de la Marina Mercant.
14h00m. Interrupció per menjar.
16h00m. Represa de la Jornada. El company Pablo López, rescatador de Salvament Marítim, ens exposarà de manera suscinta el treball que realitzen per salvaguardar la vida humana en la mar.
16h30m. “La immigració per mar, una tragèdia permesa”. Ponent a confirmar. Debat i conclusions.
17h30m. Creació de les diferents Taules de Treball d'àmbit sectorial. Les persones assistents a la trobada s'agruparan per sectors per analitzar la situació concreta de cada àmbit. Entre els que formen cada Taula es triarà un President i un Secretari d'Actes. A priori les taules que es crearan són les d'Autoritats Portuàries, Estiba, Marina Mercant, Tràfic Interior i Salvament Marítim, sense prejudici que es puguin obrir unes altres, si el Ple ho valora convenient.
18h30m. Posada en comú dels treballs realitzats. Debat i elaboració de les conclusions.
20h30m. Fi de la jornada, unes paraules d'Ismael Furió, Secretari General de la Federació Local de València de CGT, ens amfitrió del nostre congrés.
21h00m. Sopar de fraternitat en la Pesseta, local situat en els Poblats Maritims, prop de la Casa del Mar.
- Dia 3 de març. Congrés de CGT Mar i Ports. Solament afiliats
10h00m Inici de la jornada. Presentació de l'acte per part de José Manuel Muñoz Póliz, Secretari General de la CGT.
10h 30m. Elecció de la taula del Congrés formada per un President, un Secretari de Paraules, i un Secretari d'Actes.
10h 45m. Informe de Gestió del SP actual, revisió de comptes. Votació i aprovació si escau.
11h 00m. Exposició dels Estatuts del Sector Federal de Mar i Ports de la FETYC-CGT. Debat, votació, i si escau aprovació dels mateixos. S'estén acta del mateix.
11h 30m. Descans.
12h 00m Presentació Ponència d'Organització i Acció Sindical en el Sector Mar i Ports. 'Navegant pels nostres Drets, és hora d'avançar'. Debat, refundició i aprovació si escau.
13h 30m. Elecció dels càrrecs de gestió del nou Secretariat Permanent del Sector Federal de CGT Mar i Ports. Presentació de candidatures i votació.
14h 30m. Clausura del Congrés per part del nou Secretariat Permanent.
Enllaç al programa del Congrés:
http://920.13c.myftpupload.com/i-congreso-sector-mar-y-puertos-cgt/
http://www.cgtsectormar.org