Oposicions 2018: Un sistema d’accés i unes oposicions plenes d’irregularitats
Com a CGT Ensenyament tornem a denunciar que l’actual sistema d’accés a la funció pública és injust, arbitrari, selectiu i memorístic. És un sistema que no valora la funció docent ni l’experiència, ja que preval la capacitat memorística de l’aspirant. A l’actual convocatòria aquest fet es veu agreujat per un sistema d’accés en què l’experiència del docent queda reduïda a la mínima expressió. (Vegeu Esquerda "Oposicions. Estabilitat o acomiadaments. Nosaltres decidim")
Malauradament, el desenvolupament de les oposicions d’enguany ens dona la raó, ha estat del tot injust, hi ha hagut un munt d’incidències no només en el disseny de les proves, que es van plantejar com a eliminatòries, sinó en la mateixa convocatòria, amb manca de temps i en la data del curs en què es convocaven. (Vegeu Esquerda "Oposicions 17-18. Incertesa, poc temps i menyspreu als serveis prestats")
Un altre problema ha estat la manca de concrecions i dubtes sobre què es demanava, referent al desenvolupament i execució de les proves, sobretot a la 1a part de la prova 1. Així com uns temaris del tot obsolets, que ni tan sols s’adapten a la realitat educativa actual.
A tot això cal afegir l’avaluació dels aspirants, que ha tornat a estar plena d’irregularitats. A més, quan les opositores han volgut reclamar s’han trobat en una indefensió total. L’actual sistema impossibilita qualsevol tipus de reclamació amb resultats efectius, tant a efectes de canvi de notes com de revisió de les proves, per tal de valorar-les i millorar la feina feta.
Aquestes oposicions han estat un clar exemple de què l’actual sistema genera sobrecàrrega d’esforç i ansietat per als aspirants, afecta a la mateixa tasca docent i la selecció d’aquests és arbitrària i opaca.
DES DE CGT PROPOSEM UN SISTEMA D’ACCÉS PER MÈRITS
És viable l’accés per mèrits? No només és viable sinó que queda recollit a l’EBEP, (Estatut Bàsic de l’Empleat Públic: article 61.6). A més, la nostra tasca educativa és fàcilment avaluable observant i valorant la nostra feina diària, i és el millor indicador possible per constatar la capacitat dels i de les aspirants. En qualsevol cas només aconseguirem que canviï el sistema d’accés amb la mobilització de totes les interines i el màxim suport de la resta de docents.
Actualment s’estan produint mobilitzacions arreu de l’estat com la VAGA a Andalusia, la denúncia per part d’interines a les Illes Balears, i d’altres moviments i lluites.
Els pròxims anys es preveu un accés massiu a la funció pública, que pot donar-se per la via d’aquestes oposicions totalment injustes o per la de l’estabilització amb criteris equitatius i transparents.
Només la mobilització del col·lectiu d’interines i el suport de tot el professorat aconseguirà canviar aquest sistema d’accés injust i arbitrari, no podem esperar que sigui el Departament d’Ensenyament qui modifiqui aquest sistema i doni prioritat a l’experiència sense la nostra pressió, la nostra força, i la nostra lluita. Si nosaltres ens aturem, el sistema deixa de funcionar.
LES QUE HI SÓN S’HI QUEDEN! ENTRE TOTES TOT!
CGT Ensenyament
http://cgtense.pangea.org/
http://www.facebook.com/CGTENSE
https://twitter.com/CGTEnsenyament