La crisi no frena l’augment d’addictes a les compres
Un estudi afirma que els consumidors compulsius creixeran en els pròxims anys encara que no hi hagi recuperació econòmica
La nova cultura de l'oci afavoreix aquesta problemàtica social
13/08/10 - El Punt - Barcelona - Laura Nicolás
En el pitjor dels escenaris econòmics, l'addició a les compres continuarà creixent. Així s'extreu dels resultats obtinguts gràcies a un model matemàtic desenvolupat per tres universitats –la de València, la del País Basc i la Politècnica de València– per predir l'evolució d'aquesta problemàtica social.
En aquests anys de crisi, no s'ha frenat l'augment de compradors. Segons les dades recollides pels autors del model matemàtic, el 2001 el percentatge d'addictes superava escassament el 10%. En l'actualitat, aquesta problemàtica social afecta el 16,77% de la població.
Les prediccions matemàtiques confirmen una tendència semblant per als pròxims anys. Segons el model matemàtic, encara que s'allargui la crisi econòmica, els addictes continuaran creixent i al 2013 podrien significar ja prop del 18% de la població. Un percentatge que se superaria lleugerament si els consumidors detectessin “una recuperació ràpida amb un creixement alt i sostingut després d'haver tocat fons”, explica Lucas Jodar, director de l'Institut de Matemàtica Multidisplicinar (IMM) de la Politècnica de València.
Un dels factors que en els últims anys està afavorint l'augment de població que consumeix de manera compulsiva és la nova cultura de l'oci, en què anar de compres s'ha convertit en una activitat més. “Abans de dissenyar el model, es va fer un estudi sociològic que ens va permetre conèixer les variables que influeixen en l'addicció a les compres”, destaca Jodar. És així com van detectar que un dels factors rellevants és que, “a causa de la influència del model americà, el consum s'ha introduït com a oci habitual”.
Una altra causa que explica l'increment progressiu de població addicta és l'existència de persones que recuperen l'equilibri emocional a través de la compra. A banda dels addictes, també es podria parlar d'una part important de població amb hàbits de compra impulsiva i una alta tendència a la compra emocional i no planificada. Els autors del model els han batejat com els sobrecompradors i, a hores d'ara, representen el 39,2% de la població. Això significa que només quatre de cada deu persones té un control alt sobre el consum. Pel director de l'IMM, “comprar és un acte socialment contagiable que s'amplifica amb la incidència de les xarxes socials”.
Jodar també afegeix que, “en comptes de fer activitats d'oci com l'esport, ara la gent va a comprar”. Juntament amb els hàbits de l'entorn –l'anomenat contagi social–, la publicitat també influeix en l'augment d'aquesta problemàtica social.
>>> Noticia extreta del diari El Punt: