CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Precarietat en el servei Atendo de Renfe i Adif a Barcelona i resta de Catalunya

Dijous, 14 octubre, 2010

Renfe i Adif van crear el 2007 el servei Atendo per a assistir i ajudar a tots els viatgers amb qualsevol tipus de discapacitat física, sensorial o psicològica que tinguessin problemes de mobilitat a l'hora de viatjar amb tren. (Persones de Mobilitat Reducidad, PMR). Aquesta ajuda es pot sol·licitar en el moment de la compra del bitllet, a través d'un número d'atenció telefònica o presentant-se 30 minuts abans de la sortida del tren en aquelles estacions amb servei permanent.

A Catalunya hi ha 8 estacions amb assistència permanent: Barcelona Sants, Barcelona França, Barcelona Plaça de Catalunya (Rodalies), Girona, Lleida, Tarrragona, Camp de Tarragona i L'Aldea-Amposta i 6 estacions amb servei puntual: Figueres, Port Bou, Flaçà, Torredembarra, Reus i Tortosa en les quals es presta el servei sol·licitant-lo almenys amb 12 hores d'antelació a la sortida del tren.

El servei Atendo ho explota l'empresa V-2 Complements Auxiliars, Grup Alentis, pertanyent al Grup Ceosa (Corporació empresarial de l'ONCE) i està subvencionat amb diners públics. No obstant això a pesar de l'extraordinària valoració que té el servei entre els seus usuaris (8,8 punts sobre 10), del nombre creixent d'ajudes que es presten i de la professionalitat dels seus treballadors, aquests estan instal·lats en la precarietat laboral.

L'empresa V2 serveis auxiliars té en ells un autèntic filó a l'hora d'augmentar el seu compte de resultats. A pesar que factura a Renfe i a Adif unes quantitats gens menyspreables, les retribucions dels treballadors no superen els 750 euros nets al mes (812 euros bruts), realitzen jornades laborals de més de 8 hores i no apliquen el conveni col·lectiu del Sector: II Conveni Col·lectiu Sectorial Estatal de Serveis Externs Auxiliars i Atenció al Client en Empreses de Serveis Ferroviaris.

Anteriorment a l'entrada d'aquesta empresa eren vàries les que s'encarregaven de realitzar aquest tipus de labors: Clece i Eulen, que si aplicaven dit conveni, però l'arribada de V2 va suposar un gravíssim pas cap a enrere pel que fa a drets laborals, tot això amb la passivitat de Renfe i Adif que es renten les mans davant l'explotació laboral que hi ha en les seves instal·lacions.

Seccions Sindicals de CGT a Renfe Operadora i ADIF Barcelona