Yes Men fix the world (Yes Men a l’atac)
Qui són els Yes Men
Andy Bichlbaum i Mike Bonanno són els Yes Men, un duo d'activistes que practiquen el que ells anomenen 'correcció d'identitat'. Fent-se passar per portaveus d'importants empreses, donant conferències i apareixent en els mitjans amb declaracions explosives, posen en evidència a les grans corporacions. La seva missió, alarmar sobre el perill que suposa que les grans corporacions dirigeixin el món.
Pretenen ser persones poderoses i portaveus d'organitzacions prominents, acceptant les invitacions rebudes en les seves pàgines web per a aparèixer en conferències i programes de televisió; després usen la seva autoritat recentment adquirida per a expressar la idea que les corporacions i organitzacions governamentals sovint actuen en maneres deshumanitzants cap al públic en general.
El seu mètode usualment és la sàtira: fent-se passar per portaveus corporatius o del govern, solen fer comentaris xocants i denigrants sobre els treballadors i consumidors, només per a descobrir que, en comptes de causar sorpresa o enuig, la seva broma és rebuda amb entusiasme o de forma indiferent per la seva audiència. Els Yes Men s’ha fet passar per portaveus d'organitzacions tals com l'OMC, McDonald's, Dow Chemical, entre altres.
Origen
Els Yes Men són alguns dels fundadors del col·lectiu artístic i activista RTMark que es va fer famós en 1993 per l'intercanvi de les caixes de veu de 300 nines Barbie i GI Joe, abans de tornar a posar-los en la botiga. En 1996 s'havia assolit afegir el joc de simulació SimCopter (més de 80.000 exemplars) dels homes besant-se, el nas i barba de Maxis. Sota el nom de Yes Men, que han observat en el lloc gwbush.com, que era una versió lleugerament modificada de la pàgina de George W. Bush Jr., llavors candidat presidencial, que va comentar sobre el cas dient que era necessari limitar la llibertat d'expressió. Continuant la "correcció d'identitat", s'utilitza el nom antic i es crea el lloc web de l'OMC gatt.org, prou prop del lloc web oficial de les seves propostes presentades per a les intervencions de conferències.
- El primer documental: The Yes Men (2003)
Direcció: Dan Ollman, Sarah Price i Chris Smith.
Durada: 80 min.
Intervenció: Andy Bichlbaum, Mike Bonanno.
Producció: Chris Smith i Sarah Price.
The Yes Men és un notable documental realitzat per Donen Ollman, Sarah Price i Chris Smith que mostra les activitats del grup de The Yes Men, una organització que intenta demostrar els abusos de les polítiques comercials globalitzades. La tàctica és simple: Intervenen com impostores en fòrums internacionals i fins i tot en programes de televisió, sostenint raonaments delirants freqüentment aprovats o tolerats pels conspicus assistents a les seves conferències. Amb un estil semblant al de Michael Moore, es colen en reunions i trobades de megaempresas o organitzacions globals disfressats de representants de l'Organització Mundial de Comerç, i exposen davant les càmeres la cobdícia, estupidesa o oberta ignorància de qui ens governen.
En el documental es veu com, per exemple, en una reunió de l’OMC proposen eliminar la migdiada a Espanya (!) i són felicitats per part dels membres. Aquesta és la lògica desplegada a The Yes Men en els escenaris més inesperats. Una severa conferència a Finlàndia on un suposait especialista en comerç anomenat Han Hardy Unruh presenta el Futur “dels tèxtils” amb un increïble AVE (Apèndix de Visualització d'Empleats), fins al projecto “ReBurger” presentat a un grup d'estudiants que amb estupor escolten com es proposa reciclar cadàvers humans per a fer hamburgueses en països del tercer món. El documental és divertit, hipnòtic i ple de suspens. Entre altres coses demostra que algú decidit i amb un bon Power Point pot demostrar qualsevol cosa.
- El segon documental: The Yes Men Fix the World (2009)
The Yes Men Fix the World
Direcció: Andy Bichlbaum - Mike Bonano
Durada: 1h.24m
“Yes men a l'atac” és un documental protagonitzat per aquest duet que, fent-se passar per portaveus d'importants empreses, donen conferències i apareixen en els mitjans amb declaracions explosives que posen en evidència a les grans corporacions. La seva missió: alarmar sobre el perill que suposa que les grans corporacions dirigeixin el món; les seves armes, intel·ligència, enginy, idealisme i, sobretot, un gran sentit de l'humor; el seu objectiu, crear un sistema millor que el que ens ha tocat viure.
El documental, que va guanyar el Premi del Públic en l'edició de 2009 del Festival de Cinema de Berlín i que va estar seleccionat a la Secció oficial de Sundance 2009, mostra l'activisme polític modern d'Andy Bichlbaum i Mike Bonanno, que no solament consisteix a lluitar per un món més just, sinó també en rodar una pel·lícula sencera amb l'objectiu de donar a conèixer els problemes del capitalisme salvatge i predicar amb l'exemple per solucionar-los. Un documental que us farà riure i també pensar, però sobre tot, teniu garantit passar una bona estona amb aquest parell d'activistes.
El documental mostra algunes de les seves 'missions' més destacables, com la que els va dur a fer-se passar per portaveus de l'empresa Dow Chemical i reconèixer en els informatius de la BBC la responsabilitat de l'empresa en la tragèdia de Bhopal -la major catàstrofe industrial de la història-, prometent indemnitzacions a les víctimes.
Distribueixen el documental, amb subtítols en castellà, a través de la xarxa P2P BitTorret per tal d’evitar els intents de censurar les imatges per part d'alguns dels protagonistes.
Enllaç on descarregar-se el documental: http://vodo.net/yesmen
Pàgina web de Yes Men
http://www.theyesmen.org/
http://theyesmenfixtheworld.com/
També a you tube posant: Yes men al ataque