La iniciativa legislativa de la Direcció general de la Marina Mercant sobre tripulacions mínimes en bucs civils, és percebuda com un atac a la seguretat marítima i a les condicions laborals dels treballadors del sector
Per iniciativa de diversos treballadors del Sector, amb data 19 de novembre de 2010, es va celebrar a València una Assemblea, amb la participació de companys de diversos ports (Algesires, Barcelona, Castelló, Ceuta, València, etc), pertanyents a diverses organitzacions sindicals. El detonant de l'Assemblea ha estat el Projecte “d'Ordre pel qual es regula el procediment per a determinar la tripulació mínima de seguretat dels bucs civils espanyols”, realitzat per la Direcció general de la Marina Mercant (òrgan pertanyent al Ministeri de Foment), i que obre les portes a la possible reducció de les tripulacions mínimes dels remolcadors de port, facilitant el seu funcionament amb solo dos tripulants.
El "Projecte d'Ordre pel qual es regula el procediment per a determinar la tripulació mínima de seguretat dels bucs civils espanyols", realitzat per la Direcció general de la Marina Mercant (òrgan pertanyent al Ministeri de Foment), ha generat profuna preocupació entre els treballadors del sector marítim, i especialment entre els companys del Remolc Portuari al plantejar-se en dit projecte la possibilitat de reduir les ja escasses tripulacions actuals dels remolcadors de tràfic interior (de 3: Patró, Mecànic i Mariner) a 2, basant-se en suposades "innovacions tecnològiques". Aquesta pretensió de la patronal del sector (ANARE) no és nova, però en el passat recent va ser rebutjada justament per inviable i per les evidents conseqüències sobre la seguretat marítima i sobre la dels trabajdores, que aquesta mesura anava a propiciar.
Ara, a iniciativa de companys de diferents ports i organitzacions sindicals, hem iniciat una marxa que pretén posar fre a aquesta i altres iniciatives que per descomptat no beneficien ni als treballadors del sector ni obeïxen a l'interès general, al contrari estan al servei exclusiu de maximitzar beneficis encara a costa de la seguretat de tots. Aquesta Assemblea del dia 19 tenia com objectiu recollir en una primera instància les inquietuds del Sector i preparar una Trobada Estatal de Treballadors de Tràfic Interior, amb l'assistència del màxim de representants i la participació de totes les organitzacions sindicals d'aquest àmbit, i fins i tot d'organitzacions professionals vinculades al mateix.
Les aportacions rebudes no han fet sinó més que incrementar la inquietud davant les dinàmiques que des de la patronal i l'administració s'estan portant a terme, i confirmar la importància d'establir una dinàmica de treball àmplia, que freni les iniciatives de destrucció de les condicions de treball i seguretat dels treballadors del sector, i fins i tot promoure que s'inverteixi aquest procés. No és nova la intenció de reduir les tripulacions dels remolcadors, però mai havien arribat a la desvergonya de plasmar-lo en l'esborrany d'una nova llei, i lamentablement mai una administració marítima havia estat tan servil amb les pretensions de la patronal. Altres situacions s'han constatat com greus, destacant la política seguida per algunes empreses en alguns ports d'introduir remolcadors amb segones empreses a fi d'abaratir costos laborals, implantant condicions pitjors que els Convenis existents en aquests ports.
Aquesta Assemblea acorda convocar la Trobada Estatal de Treballadors de Tràfic Interior, a Madrid, per als dies 15 i 16 de desembre de 2010, la qual s'iniciarà a les 16h. del 15, i té previst la seva finalització a les 15h. del dijous 16. Entre els objectius d'aquesta reunió es troba la constitució d'una Plataforma en defensa del Tràfic Interior, la discussió de la realitat del sector, la proposta d'objectius i mesures per a aconseguir-los, així com compromisos de treball entre les organitzacions assistents, sense descartar possibles mobilitzacions fins a posar frens a les agressions laborals que estem sofrint.
Els assistents a l'Assemblea són conscients que solament una resposta unitària de tots els treballadors del sector podrà posar remei a la pèrdua de drets i condicions laborals, així com a la pretesa iniciativa legislativa, la qual és lesiva ens solament als interessos dels tripulants sinó que afecta fins i tot a la seguretat del servei portuari que es presta.
Des de la CGT animem a la participació activa en la trobada. Ja en el seu moment vam donar la cara per a impedir que aquesta reducció fora una realitat en els remolcadors del port de Barcelona, i també hem defensat reiteradament davant l'Administració Marítima l'absurd d'aquesta mesura i els seus perniciosos efectes. De la mateixa forma que presentem les al·legacions pertinents al projecte d'ordre i que podeu trobar al web http://www.fetyc.cgt.es/Proyecto-de-Orden-para-regular-las
Avui animats per la por generada per la crisi, les empreses que no solament no tenen perdudes sinó que mantenen els seus susbtanciosos beneficis, en el seu "afany solidari" de reduir l'atur, proposen una mesura que propiciaria la pèrdua de nombrosos llocs de treball , augmentar la càrrega de treball a la resta dels tripulants i posar en perill evident l'eficàcia del servei públic del remolc portuari que presten dites treballadores.
Enric Tarrida Martínez,
Secretari General del Sector Mar i Ports de la CGT