CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Manifest de les treballadores del 112: Per un servei d’emergències públic i de qualitat

Dimarts, 22 juny, 2021

Les treballadores del 112 organitzen actes de protesta en la jornada de vaga de la revetlla de Sant Joan

Tot i els serveis mínims del 100% imposats per la Generalitat i Ferrovial, que suposen una vulneració total del dret de vaga i impedeixen de facto el seu exercici, es portaran a terme les mobilitzacions previstes. Per altra banda, els serveis jurídics de la CGT, sindicat convocant de la jornada de vaga, estan estudiant denunciar aquests serveis mínims.

Aquest dimecres 23 de juny, mentre els companys del centre de Zona Franca es concentraran a les 10.00h davant del Departament d’Interior a Barcelona, a les 16:30h les treballadores centre del 112 de Reus es concentraran davant de l’edifici per tal de dur a terme un acte reivindicatiu en contra la gestió del servei i les condicions laborals.

Durant els actes es farà la lectura del manifest on es detallen els motius que els han empès a convocar vaga per la revetlla de Sant Joan.

Manifest de les treballadores del 112

Per un servei d’emergències públic i de qualitat
#salvarvidesnoésunnegoci

Les treballadores del 112 de Catalunya estem en peu de guerra davant la situació en la que es troba el sistema d'atenció i gestió de trucades d'emergència i les nostres condicions laborals. El fet que una empresa privada es faci càrrec d'un servei públic i essencial, comporta que aquest sigui gestionat amb l'objectiu prioritari d'obtenir rèdit econòmic, per davant de la qualitat, l'eficiència i la immediatesa. Dit d'una altra manera, les entitats licitadores intentaran complir amb les exigències marcades per l'empresa pública contractant, CAT 112, però sempre buscant la manera d'extreure'n la màxima rendibilitat a base de reduir costos. Lògicament, aquest modus operandi va en detriment del bon funcionament del servei i dels condicions laborals de les que hi treballem.

Aquests són només alguns dels exemples on es reflecteix que la privatització d’un servei d’aquestes característiques va en detriment no només de les treballadores sinó també del ciutadà:

1. Donat que la principal funció i despesa de l'empresa adjudicatària és la gestió del personal que atén i gestiona les trucades del 112, aquesta fa mans i mànigues per tenir el mínim de treballadors necessaris per tal de donar cobertura a les necessitats del servei. Tant és així que a l’empresa li surt més a compte assumir les sancions per tenir trucades perdudes o en espera, que tenir sempre a sala el personal necessari per garantir que això no passi. No només és un problema pels treballadors que estem a sala assumint un gran nombre de trucades, sense el descans mínim entre trucades recomanat per conveni, sinó que la principal afectació recau en la ciutadania que pot ser que truqui i no l’atenguem quan ho necessiti.

2. Es dóna la circumstància que més del 90% de la plantilla està treballant a jornada reduïda, d'aquesta manera la companyia té flexibilitat per a sol·licitar canvis de jornada i cobrir els imprevistos que, d'altra manera, deixarien al descobert el servei. Això provoca que hi hagi molta temporalitat, que constantment s'estigui formant gent nova que, un cop ja ha adquirit els coneixements i les dinàmiques de treball, acaba marxant, repercutint en la qualitat del servei.

3. Pel que fa a les jornades reduïdes creiem que més enllà dels beneficis que aporta a l’empresa jugar amb els canvis de jornada, és una problemàtica que obvia de forma clara a la perspectiva de gènere. I és que la majoria de les companyes que treballen al 112 són dones. Per quin motiu? Bàsicament perquè les dones lamentablement són les que més “obligades” es senten a agafar feines de mitja jornada o amb jornades reduïdes ja que són les que continuen tenint el pes de les cures a família o familiars, entre d’altres.

4. Les treballadores ens sentim lligades de mans, ja que com a personal essencial tenim molt limitat un dret fonamental de protesta i reivindicació com és la vaga.

5. Malgrat patir els inconvenients que comporta ser un servei essencial, que assumim com a part de la nostra feina, ens trobem subjectes a un conveni de call center que ens precaritza, que no s'adequa gens al nostre tipus de feina ni a la importància de la mateixa.

6. Per si no fos suficient, en molts casos l'empresa a càrrec del servei incompleix de forma flagrant o ignora les recomanacions de l'esmentat conveni, en detriment dels nostres drets laborals i la nostra salut física i mental. En aquest aspecte hem vist recentment com l'empresa es negava a mesurar els decibels a sala o buscar solucions per suplir les deficiències acústiques de sala, causant perjudici als treballadors i als ciutadans que necessiten trucar-nos.

7. Per últim volem destacar que aquesta és una problemàtica que fa gairebé 20 anys que existeix i cap Govern, sigui del color que sigui, ha fet res per tal d’arreglar la situació. Creiem que més enllà del color polític del govern, els serveis essencials, han de ser tractats amb respecte per totes les formacions polítiques i els governs han de lluitar perquè els ciutadana rebin un servei de qualitat de tot allò que contribueixen a construir amb el pagament dels seus impostos.

Davant aquesta situació i la manca de suport i reconeixement per part de la Generalitat de Catalunya ens sentim indefensos i amb poques o cap eina per millorar, no només les nostres condicions laborals, sinó un servei bàsic per la ciutadania que està sent gestionat com si es tractés d'un negoci qualsevol. És per aquest motiu que avui, malgrat patir uns serveis mínims de màxims, som aquí per reivindicar la creació d’un conveni propi i la internalització del servei.

Comitè d'empresa 112 Reus / 112 en lluita! Zona Franca