ONO descobreix les Amèriques: L’operadora de cable ha destruït 3.000 llocs de treball a l’Estat Espanyol per a crear-lo a Xile i Colòmbia
El grup tecnològic Ono, creat a partir de la fusió de les diferents operadores de cable per a formar Aunacable (Menta, Madritel, Cabletelca, Able i Supercable), que aviat va passar a denominar-se Auna amb l'entrada de Retevisión i Amena, i que finalment va ser adquirit per Ono, continua imparable el seu procés de deslocalització a Llatinoamèrica.
Des que Ono va absorbir Auna a la tardor de 2005, ha implantat una estratègia comercial exclusivament centrada en els costos i això ha suposat la destrucció de prop de 3.000 llocs de treball a Espanya, que s'han creat a Xile i Colòmbia on el sou mig d'un teleoperador es tradueïx en 239 € mensuals.
La companyia de telecomunicacions ha eliminat més de 2.000 llocs de treball directes, dels 785 previstos inicalmente per un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO), afegint nombroses baixes per diferents motius, des de finalitzacions de contractes temporals a acomiadaments disciplinaris, fins a disminuir el seu volum d'ocupació directa en un 40 %. D'igual forma, Ono ha vingut prescindint del personal subcontractat a través de les denominades empreses de telemarketing, minvant-lo en 1.000 llocs de treball, adduint successives “disminucions en el volum de trucades” per diferents causes.
Al març de 2007, 178 treballadors pertanyents a l'empresa Transcom van ser acomiadats a Sevilla, rebent la comunicació d'acomiadament el mateix dia que es feia efectiu; al maig de 2007, succeïa el mateix a Barcelona amb l'empresa Promofón i de nou a Sevilla amb la subcontrata Qualytel, prescindint en aquest cas de 80 i 41 treballadors respectivament per una “baixa en les previsions del tràfic de trucades a atendre degut a la implantació interna d'un nou sistema tecnològic en Ono”. Per idèntica causa ja ha notificat l'acomiadament de 120 treballadors a Elx i procedirà a rescindir el contracte a 115 treballadors a Barcelona, contractats a traves de l'empresa Promofon, i de 60 empleats més de Madrid, que presten els seus serveis a Ono mitjançant la subcontrata de telemarketing Unísono.
De forma paral·lela, Ono ha anat incrementant el volum d'atenció de clients espanyols a Santiago de Xile a través de l'empresa Sitel Internacional Chile Limitada i Unisono Soluciones de Negocio Chile SA, contracte d'atenció que s'ha estès fins al 30 de setembre de 2008, i que ve a sumar-se al d'altres empreses de telemarketing internacionals com Konecta Centenario, tambien a Xile, i Sitel Floresta, a Colòmbia. Un frau al consumidor, perquè Ono oculta als seus usuaris la informació d'on són atesos, prohibint als treballadors d'aquests països descobrir la seva ubicació.
Des de CGT denunciem l'enorme perjudici que per al conjunt dels treballadors té la globalització capitalista. Volem fer a més una crida d'atenció davant el que pot suposar la finalització de la campanya en llocs com Jerez, Valladolid i Sevilla, on, si Ono continua amb la mateixa política deslocalitzadora, desapareixeran més de 700 llocs de treball en llocs on el nivell d'atur ja és notable.
El major cableoperador espanyol, Ono, ha anunciat que va tancar la primera meitat de l'any amb un benefici operatiu acumulat de 308 milions d'euros. En tan sols any i mig, l'operador ha aconseguit recuperar els nivells de rendibilitat que gaudia abans de l'adquisició de l'antic cableoperador Auna TLC, al novembre de 2005, data en la qual va ser absorbit per Ono.
La CGT ha iniciat un pla d'acció sindical coordinat i conjunt entre totes les seves seccions sindicals que d'una o altra forma s'ocupen de l'atenció al client Ono a l'Estat Espanyol, amb independència que aquestes ho facin directament o en règim de subcontractació -empreses del grup Konecta, Promofon, Transcom, Qualytel Teleservices, Unísono, Sitel i GSS Line-, amb la finalitat d'impedir nous acomiadaments en l'empresa de telecomunicacions.
Gabinet de Premsa Confederal CGT