Vaga i Manifestació dels conductors d’Autobusos de TMB el 21 de novembre
Dimecres 21 de novembre, de 11h a 16h, vaga, assemblea i manifestació dels conductors d'autobusos de Transports Municipals de Barcelona per a reclamar dos dies de descans setmanals.
El col·lectiu de conductors ha anat retardant tot el que ha estat possible la vaga per a no agreujar la situació de caos dels trens de rodalia creada per les obres de l'AVE. Desgraciadament, després de mesos de peticions i cartes a la Direcció de TMB i al propi Ajuntament de Barcelona, el col·lectiu de conductors no ha rebut cap resposta.
D'aquesta manera, la irresponsabilitat i la intransigència de les caps empresarials i polítics no ha deixat altra possibilitat als treballadors que la mobilització.
Dimecres 21 de novembre, els conductors d'autobusos de TMB realitzaran una vaga de 11 del matí a 4 de la tarda per a mostrar el seu descontentament per la manca de descansos i per a reclamar dos dies de descans setmanals. Durant l'aturada els conductors es reuniran en la Plaça Universitat a partir de les 13h per a realitzar una assemblea, per a més tard marxar en manifestació cap a la Plaça Sant Jaume.
Sembla que l'Ajuntament i TMB no han après res de la crisi de rodalies Renfe, esperant amb un silenci absolut que la situació de manca de descansos en els autobusos de TMB acabés explotant i perjudicant a l'usuari del transport públic. Els demanem que rectifiquin. Volem recordar que el col·lectiu de conductors de TMB treballa sis dies a la setmana, comença i acaba la seva jornada laboral en dos llocs diferents de la ciutat i tots els conductors i conductores suplents coneixen el seu horari i la linea en la qual han de conduir l'endemà només amb un dia d'antelació.
El col·lectiu de conductors realitza només 5 dies de descans al mes. Els conductors i conductores d'Autobusos treballen a l'any: 1690 hores efectives, 83 hores de presència mínimes, 80 hores extres obligatòries, 7 dies de treball en festes oficials, temps partit, etc. Treballem 251 dies a any, més les festes oficials, quan la mitjana en el sector és de 220 dies a l'any. Aquesta situació de manca de descans està provocant:
1. Una conciliació de vida familiar i laboral molt difícil de dur. No és una casualitat que cada vegada són més els treballadors i treballadores que s'acullen a la reducció de jornada per fill, com una manera de poder estar més amb els seus. Altra dada que confirma aquesta manca de conciliació familiar és l'augment considerable de companys i companyes que agafen alguns dels seus 20 dies de permís no retribuït, ajustant-se el cinturó per a poder estar més amb la família.
2. Un alt nivell de tensió entre els conductors i conductores que ha fet disparar totes les alarmes pel nivell d'agressions que sofrim com col·lectiu. El complicat tràfic de la ciutat, la tardança entre Autobusos a causa de la gestió de segons quines línies, fent que la desesperació d'alguna gent es tradueixi en agressivitat i la pèrdua del respecte cap a la figura del conductor, ha derivat en agressions cap al conductor i conductora. (35 agressions físiques en 2006, 28 fins al dia d'avui el 2007. En relació a les agressions verbals no hi ha constància, però sabem que són diàries).
3. L'alt nivell de baixes per qüestions psicològiques (depressió, ansietat, etc.). Segons l'Informe de Salut de l'any 2002-2004, les malalties psicològiques eren la segona causa de baixes en l'empresa, després de les muscoesqueletiques. A dia d'avui encara no tenim dades de l'Informe del 2004-2006.