AENA: ERO o no ERO, aquesta és la qüestió
AENA i els Sindicalistes de la CSE (CCOO, UGT i USO) anuncien avanços en les negociacions del “Pla de Viabilitat Social”: Estan tots d'acord en no anomenar-lo ERO i per tant que NO volen presentar-lo a confirmació dels afectats.
En breu, previsiblement, AENA començarà a executar la següent fase del seu "Pla d'Eficiència Aeroportuària". Després d'haver imposat la retallada d'horaris dels aeroports de l'anomenat “Grup III”, sense negociar res amb les empreses i entorns econòmics afectats, s'iniciarà el denominat “Pla de Sortides Voluntàries” que pretén l'aprimament de la plantilla promovent l'abandó dels llocs de treball pels majors de 55 anys a canvi d'una “indemnització diferida en el temps i pactada per endavant”, compatible amb el subsidi d'atur durant dos anys i oberta a una futura jubilació anticipada com desocupat de llarga durada.
Qui no vulguin o no puguin, per edat, acollir-se a aquest Pla quedaran subjectes a una “oferta de trasllats voluntaris” per a redistribuir efectius entre els centres de treball del grup III (i de tots els altres on pugui generar-se un buit).
L'important és que una vegada esgotada la “fase voluntària”, sigui quin sigui el resultat, l'empresa considera que ja tindrà via lliure per a “adequar la plantilla” conforme a la reforma laboral, fins a culminar la liquidació, en la primera tanda, d'uns 1000 llocs de treball (menys del 10% de total de la plantilla no requereix ERO), doncs de 1500 places que pensa “buidar” reubicaria als temporals que són uns 500, i en aquesta etapa els trasllats ja podran ser forçosos.
L'objectiu principal de la negociació queda completament al descobert: L'ajustament d'AENA no ha de ser considerat “oficialment” un ERO, perquè no li sigui d'aplicació la regulació legal de la negociació a que un ERO ha de sotmetre's. S'esforcen en explicar-lo a la premsa, que AENA negocia amb els sindicats una de les "nombroses mesures" del "Pla d'Eficiència Aeroportuària" elaborat per a garantir la seva viabilitat davant les pèrdues que registra l'empresa. Malgrat aquestes divagacions la Premsa ho identifica inequívocament com un ERO, encara que per abast i plantejament legal un jutjat no ho faria així, tret que s'arribi a incórrer en frau de Llei. Des de la CGT romandrem vigilants a aquesta circumstància.
Pacte de Silenci i Pau Social
En contra el que intenten transmetre, AENA i els Sindicats de la CSE (CCOO, UGT i USO) mai han trencat les negociacions, doncs estan d'acord en el fonamental, presentar a la plantilla i a l'opinió pública un “plat original” que no alteri la pau social. L'amic Vargas vol cuinar a AENA la recepta que s'ha portat de Vocento i aparentment ja ha aconseguit convertir en els seus “ajudants” als sindicalistes de la CSE Però a canvi de què?.
L'objectiu final de Vargas “el liquidador”, com paladí neoliberal i valgut del PP, per molt que es disfressi, no és altre que continuar abaratint el treball en el Sector Aeri, destruint progressivament l'ocupació de qualitat i amb drets i en la seva estratègia és evident que necessita un pacte de silenci ampli. Tant és així que els sindicats negociadors ni tan sols es permeten opinar sobre altres temes que els enfronten amb AENA, com és el cas de la denúncia que AENA ha presentat davant la Comissió Nacional de la Competència (CNC), contra l'acord subscrit per l'Associació Nacional d'Operadors de Comerç en Aeroports (ANCOIN) amb CCOO, UGT i USO, el passat mes de juliol, en el qual s'indica que el futur contractista dels “duty free” dels aeroports haurà de subrogar-se en les obligacions contretes amb els treballadors per Aldeasa (actual concessionària d'aquests establiments lliures d'impostos).
Els “sindicats de la concertació” han assumit tant que la destrucció d'ocupació és imparable en aquesta fase de la crisi, que sembla que també en el cas de Aldeasa renunciaran a la mobilització fiant-lo tot només al marc judicial com últim recurs.
Aeronàutics i Aeroportuaris, Custodis i Valedors del Patrimoni Col·lectiu i del Servei Públic en el Sector Aeri
Els aeroports són patrimoni públic, de tota la ciutadania, i no hem de cessar de repetir-lo. Amb el producte de l'esforç i el treball de diverses generacions s'han construït i es fan funcionar servint al bé comú. Tenim en el nostre País les infraestructures aeroportuàries més modernes del món que són garantia de desenvolupament col·lectiu i font d'ingressos presents i futurs per a les arques de l'estat.
No és admissible que amb l'excusa del "estalvi de la despesa", vulguin vendre, a preu de saldo, un bé col·lectiu, a les mateixes empreses i bancs que es van folrar amb la bombolla immobiliària en el nostre País i que, una vegada espremut el maó, van descaradament a pel negoci del Sector Aeri.
Quan el normal és pensar que un dels principis ideològics del sindicalisme institucionalitzat és la defensa del servei públic com bé col·lectiu, a ultrança i sense contrapartides ni acords escapistes, ens diuen ara això de que "com és una decisió política no podem fer res". Precisament per això, perquè darrere de les decisions polítiques hi ha persones i ideologies, hem de plantar-los cara si atempten no ja només contra els drets laborals sinó contra el nostre ideari en defensa dels Serveis Públics.
El passat 10 de setembre de 2012, el BOE publicava l'I Conveni col·lectiu que regula les relacions laborals de les empreses proveïdors civils privats de trànsit aeri de mercat liberalitzat i subjectes a règim concessional. L'I Conveni va ser subscrit amb data 16 de juliol de 2012, per una banda per l'Associació Proveïdors Civils de Trànsit Aeri (APCTA), i, d'una altra, pels sindicats UGT i CC.OO., atribuint-se la representació UNIVERSAL de TOTS els treballadors, sense intervenir Eleccions Sindicals, com a mostra del que pretenen per a tot el Sector Aeri.
A la CGT entenem que l'entorn aeroportuari és especialment arriscat per al treball, que els seus treballadors precisen d'amplis coneixements i una actitud permanent de precaució, prevenció i anticipació per a mantenir la seguretat i la salut pròpia i dels usuaris. La regulació i el control d'activitat aeronàutica implica assumir responsabilitats legals sobre riscos certs que, encara que amb una molt baixa probabilitat, tenen conseqüències catastròfiques quan es materialitzen.
En el cas d'AENA és palès que el deute (concepte negatiu) és producte de la inversió patrimonial (concepte positiu) amb un càlcul de la tornada del mateix de pocs anys per a ser infraestructures públiques bàsiques, si hi ha hagut errors en la capacitat d'endeutament els responsables han de donar la cara, si hi ha hagut una mala gestió interessada cal depurar les responsabilitats, però en cap dels casos es pot consentir que “paguin els plats trencats” els treballadors que fem funcionar el Sector Aeri, com estan intentant amb aquesta ofensiva de precarització generalitzada (Aena, Aldeasa, Iberia, EasyJet, Acciona, Groundforce, Swissport, Newco, Alaer, PMR, Eulen, Cespa, Pilsa, Valoriza i en general de tots els treballadors de Companyies, Neteja, Botigues, Restauració, Agents, Operadors, Handling, Contractes de Serveis i Manteniment).
Tampoc pot admetre's que a força de retallades es ressenteixi la seguretat operacional que a tots ens compromet. Una “eficiència aeroportuària” construïda a força d'externalitzar activitats, sense més objectiu que el seu abaratiment, limita amb el consentiment en el nyap i a la CGT no ho consentim. En aquestes circumstàncies sobren “negociadors” inútils, ja siguin “col·laboradors necessaris” o simples conformistes claudicadors, perquè en aquesta lluita no ens representen. Per contra quants estiguin disposats en acompanyar-nos seran ben acollits.
Sobren motius per a la mobilització i la protesta
Per la nostra banda des de CGT convoquem el 26 octubre, a Barajas, davant de Sortides de la T2 als treballadors de TOT el Sector Aeri, Aeroportuaris, Aeronàutics, contra la precarització, la destrucció d'ocupació i el minvament que això suposa tant per a la seguretat operacional com la dels treballadors i usuaris. Així mateix informem que CGT ha convocat el pròxim 31 octubre a la Vaga General, una vaga laboral, de consum, social i ciutadana.
Enllaç públic a aquest document: https://docs.google.com/document/pub?id=1uwcF41tLEw1QGNAT6Dkm5_nKeyU8TIGPQwHNG-rWSos&embedded=true
Des de CGT entenem que les condicions mínimes davant qualsevol negociació, han de ser:
Compliment i respecte d'acords (Conveni col·lectiu, plantilles mínimes, i Acta de Desconvocatòria de Vaga).
Que tota la negociació sigui pública i transparent i que qualsevol acord o preacuerdo sigui confirmat pels treballadors. Però de debò. No podem reeditar la votació de l'Acord “de Garanties”.
En aquesta negociació s'estan decidint el nostre futur laboral i la nostra economia personal, però sabem poc i és molt el que hauríem de dir.
Ja n'hi ha prou a la gran mentida que ens volen vendre! AENA és viable; AENA és un servei públic. Treballes i compleixes. No permetis que et convencin que el teu treball no és important. Darrere no hi ha més que interessos espuris.
EXIGIM:
El manteniment del 100 % de les plantilles actuals, incloent la consolidació dels treballadors temporals.
El manteniment de l'horari flexible d'entrada, per al personal de jornada normal, amb l'acord amb els treballadors.
Manteniment del poder adquisitiu dels salaris i les condicions de treball.
Un NO rotund a la privatització d'AENA. I denúncia de l'incompliment de l'Acord de Garanties de manteniment de plantilles de seguretat mínimes aeroportuàries.
Les aportacions al pla de pensions.
La recuperació de les certificacions de navegació aèria.
I què passa amb la paga extra de Nadal?
Els responsables de la mala gestió han de respondre; no permetem que qui portem endavant aquesta empresa i el servei públic paguem l'enriquiment d'uns pocs.
No a la degradació dels serveis públics.
No a les privatitzacions.
AENA és rendible; que ho sigui per a tots els ciutadans, no només per a uns pocs.
NI UN PAS ENRERE
Secció Sindical Estatal CGT AENA
http://www.rojoynegro.info/articulo/accion-sindical/aena-ere-o-no-ere-es-la-cuestion