CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

El síndic esmena la plana a Correus

Dijous, 4 gener, 2007

Ribó demana a l'empresa més descentralització i reforços de personal per aturar el desgavell

IVAN VILA. Barcelona / El Punt 3/01/2007 .- Toc d'atenció del síndic de greuges, Rafael Ribó, pel desgavell de Correus. El defensor ha demanat a la companyia «canvis importants» en la gestió per millorar el servei postal a Catalunya, que en els darrers mesos ha provocat una veritable allau de queixes, moltes de les quals provenen dels mateixos ajuntaments dels municipis on el servei ha tingut més carències. Ribó va obrir una investigació d'ofici, i ha detectat mancances d'infraestructura, organització i personal. El síndic demana més descentralització de l'empresa, més col·laboració amb l'administració local i que s'incrementin els controls per garantir la qualitat del servei

Ribó va obrir a l'octubre una intervenció arran de la trentena de queixes rebudes, la majoria referents a retards en el lliurament de la correspondència, un problema especialment greu en urbanitzacions, però que passa també en algunes ciutats, com ara l'Hospitalet, Rubí i Sant Cugat. De la investigació posterior, el síndic conclou que el principal problema és de manca de personal, mancança que s'agreuja pel sistema de contractació d'empleats de reforç. L'estiu passat, els sindicats UGT, CCOO i CGT ja van protestar perquè el sistema utilitzat no atorga als contractats estabilitat laboral, un factor que comporta problemes per trobar gent. Segons Correus, el mecanisme, controlat no des de les oficines sinó des dels departaments de recursos humans de cada demarcació, funciona amb una llista de candidats. A l'escollit per cobrir una plaça se li comunica la decisió per telegrama. Si rebutja la feina, s'avisa el següent. Aquesta manera de procedir comporta que diverses vacants hagin trigat massa a cobrir-se, segons admet la mateixa companyia. El síndic considera que manca previsió a l'hora de dissenyar les substitucions de personal per les vacances, i que el fet que bona part de la plantilla tingui contractes temporals implica que molts empleats desconeguin el territori on han de fer el repartiment.

Els problemes, però, no s'acaben aquí. Ribó també ha constatat mancances en el repartiment en urbanitzacions i nuclis apartats, irregularitats en el lliurament d'alguns paquets, sobretot els certificats, i oficines massa petites o no accessibles a persones amb mobilitat reduïda.

Per tot plegat, el síndic demana que l'empresa es descentralitzi, per «superar» la concepció tradicional, diu, d'actuar com un ens estatal «en règim de monopoli», i que s'apropi a les institucions catalanes i «als diferents agents socials i públics». Ribó demana més marge de maniobra per a la direcció de zona de Correus a Catalunya, perquè «una adequada prestació del servei postal» requereix una «gestió directa» amb criteris de «proximitat, eficiència i agilitat», diu. De la direcció catalana hauria de dependre la contractació del personal, que hauria de garantir «una plantilla laboral estable i suficient». Però també els controls de qualitat, més freqüents, i la instal·lació de bústies «concentrades» en urbanitzacions o polígons industrials, bústies que les administracions haurien de preveure, i fins i tot exigir, en els planejaments urbanístics.