Resum i fotos del tall de trànsit que ha tingut lloc aquest matí a Barcelona per les treballadores del Grup Turístic Orizonia.
Avui dilluns 18 de febrer els treballadors/es de Orizonia a Barcelona s'han concentrat i tallat el trànsit a la Gran Via a l'altura de la plaça Europa de l'Hospitalet del Llobregat davant la incertesa de que passarà amb els 5.000 llocs de treball. En diversos centres de treball de Palma de Mallorca, Madrid i Biscaia també s'han desenvolupat concentracions.
Des del passat divendres dia 15 de febrer, els aproximadament 5000 treballadors de Orizonia, grup d'empreses del sector turístic, que engloba entre d'altres a Viajes Iberia, viuen el drama de desconèixer si aquesta mateixa setmana l'empresa va a continuar desenvolupant les seves activitats.
Orizonia es trobava fins a aquest moment pendent que la Comissió Nacional de la Competència n'autoritzi la compra per part del grup GLOBALIA i negociant amb els treballadors un suposat pla de viabilitat que passava per l'aplicació d'un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) proposat per l'empresa.
Doncs bé, després d'anunciar la Comissió Nacional de la Competència un retard en l'autorització de la compra, el divendres dia 15 Orizonia fa públic un comunicat en el qual s'acull a l'article 5-bis de la llei concursal (article que li permet evitar el concurs de creditors durant quatre mesos) i, en una decisió les conseqüències poden ser irreversibles, envia en un primer moment als treballadors a casa per rectificar després adduint que era pels estats de nervis que s'estaven donant entre ells i no per ser un tancament patronal i al mateix temps que es produeixen irregularitats que afecten els clients de Orizonia, se suspèn algun vol de la seva companyia aèria i es deixen de vendre productes als clients. Immediatament aquesta situació surt a la llum pública.
Des de CGT denunciem l'actitud irresponsable dels diferents actors que han propiciat aquesta situació: Comissió Nacional de la Competència, Orizonia i Globalia.
En primer lloc, la Comissió Nacional de la Competència, que coneixent la delicada situació econòmica de Orizonia està retardant la decisió que l'ha sol·licitat temps enrere. Paradoxalment el retard de la seva decisió pot donar peu a que al mercat es trobi en una posició més favorable al desenvolupament d'un monopoli, que en principi hauria d'evitar i que justifica l'existència d'aquesta Comissió, amb l'eliminació d'un dels principals operadors del sector.
En segon lloc, l'empresa suposadament compradora de Orizonia, GLOBALIA, a qui la direcció del grup Orizonia atribueix la retirada de determinats compromisos sobre la base del retard de la decisió de la comissió de la competència i que sembla més una estratègia de Globalia.
En tercer lloc, els responsables de la gestió de Orizonia que han portat a la situació financera que pateix actualment el grup i la seva lamentable actuació cap als treballadors amb qui es trobava negociant un pla de viabilitat dijous 14 a la tarda i el divendres 15 per matí ordena que es vagin a casa sense que hi hagi cap explicació i provocant un desconcert i intranquil·litat difícilment narrable.
I finalment, a les autoritats polítiques que estan veient en els seus nassos com en un sector al qual se li pressuposa que constitueix un dels motors econòmics del país i on s'obtenen grans beneficis, es produeix el tercer escàndol en un breu període de temps, després de la fallida de Spanair i Viatges Marsans, en el qual es poden veure afectats milers de treballadors i desenes de milers de ciutadans en qualitat de consumidors, a més de la imatge de l'estat espanyol en l'àmbit internacional i en definitiva de tot el sector turístic espanyol al que no li convé gens semblant publicitat.
Als treballadors mai se'ns pregunta per la gestió i per les decisions polític econòmiques que desemboquen en aquestes situacions, només es preocupen de nosaltres per intentar "pactar" la ruïna i la destrucció de milers de llocs de treball.
Des de CGT creiem que tant el futur de Orizonia com el del conjunt dels treballadors del sector turístic a Espanya és viable, el que no tenim tan clar és que la seva viabilitat passi per la gestió de les persones i les institucions que han intervingut fins ara , menyspreant una vegada més, les conseqüències que suposarà la seva irresponsabilitat, quan no mala fe, si segueixen actuant com fins ara i que desconeixem, encara que podem suposar, que foscos interessos afavoreixen.
5.000 llocs de treball en joc. Pel manteniment de l'ocupació. Orizonia, solució ja!
Federació de Transports i Comunicacions de la CGT
Sindicat de Transports de CGT Barcelona
Secció Sindical de CGT a Orizonia-Barcelona
Barcelona 18 febrer 2013
La irresponsabilitat deixa a l´aire 5000 llocs de treball al Grup ORIZONIA: