Mestres col·lapsats i escoles obsoletes: l’abandonament de l’escola rural
CGT Ensenyament ha fet públic un informe que denuncia la greu situació en què es troba l'escola rural catalana. En l'informe es recullen les mancances comunes de les escoles rurals a conseqüència d'una insuficiència estructural de recursos i d'una absència de polítiques educatives adaptades a les seves necessitats específiques.
El document s'ha elaborat a partir d'entrevistes presencials amb treballadors de Zones Escolars Rurals (ZER) d'arreu del país i d'una enquesta adreçada a totes les escoles rurals catalanes.
La principal problemàtica detectada és la falta de personal especialitzat. Tant és així que el 72% dels centres educatius rurals no disposen de personal d'atenció educativa, mentre que el 40% no disposen de personal administratiu i el 82% considera insuficients les hores de vetlladora. Aquesta falta de personal suposa una sobrecàrrega de feina pels mestres que es veuen abocats a assumir tasques que no els hi pertoquen reduint així el temps disponible per a l'atenció individualitzada de l'alumnat. Especialment preocupants són les mancances de personal d'atenció educativa i que dificulten la inclusió de l'alumnat amb necessitats educatives especials.
L'informe també mostra l'escassetat crònica de recursos materials i financers que pateixen les escoles rurals. El 70% dels centres afirma que les seves instal·lacions no són adequades per oferir una educació de qualitat i el 80% consideren que els recursos econòmics disponibles són insuficients per cobrir les seves necessitats. Això repercuteix en què tres de cada quatre escoles consideren que no poden sufragar sortides culturals i excursions per l'elevat cost del transport.
A tot això s'hi suma la inestabilitat de les plantilles, la precarització tant del personal de suport com del personal educatiu de les llars d'infants integrades a les escoles rurals i uns serveis mínims excessius que impossibiliten el lliure exercici del dret a vaga dels treballadors.
"El Departament d'Educació està condemnant l'escola rural a la desaparició", asseguren des de CGT Ensenyament. Per revertir la situació, des del sindicat proposen un seguit de mesures urgents. Consideren essencial l'augment de personal d'atenció educativa i de personal d'administració, l'adequació de la categoria laboral i la remuneració econòmica corresponent de les educadores de les llars d'infants integrades a les escoles rurals, la internalització de les vetlladores i la millora de les infraestructures, entre altres mesures. Els anarcosindicalistes fan una crida a l'administració perquè "abandoni la indiferència institucional i actuï amb responsabilitat per assegurar una educació pública, de qualitat i equitativa, també a les zones rurals".