Amb la vaga de l’1 d’octubre s’inicia una nova tanda de mobilitzacions als Autobusos de TMB
Aquest dilluns 1 d'octubre s'ha viscut a Barcelona una nova vaga d'autobusos. Aquesta convocatòria, realitzada per la CGT, COS, ACTUB i PSA, arriba després de l'incompliment del conveni per part de TMB i en solidaritat amb Andreu de Cabo, treballador acomiadat per denunciar la corrupció.
La jornada s'iniciava amb l'acció dels piquets informatius a les cotxeres a les 4h. de la matinada i a les 11h es portava a terme una assemblea general de la plantilla a les Cotxeres de Sants, una multitudinària assemblea que ha desbordat aquest matí la capacitat de la sala d'actes de les Cotxeres de Sants i en la qual han decidit desconvocar les aturades de dues hores previstes pels dies 2, 3 i 4 d'octubre, però mantenir la vaga de cinc hores pel proper divendres 5 d'octubre, entre les 10.00 i les 15.00 hores. Un cop aquest matí ha finalitzat l'assemblea a les Cotxeres de Sants, la plantilla s'ha manifestat per la carretera de Sants fins a la plaça Espanya.
Havien convocat vaga indefinida de 2 hores en els torns de matí, tarda i nit des del dia 2 d'octubre, a més d'una aturada de 5 hores pel 5 d'octubre, dia en que es tornaran a reunir els treballadors i treballadores en Assemblea General per decidir si modifiquen el seu pla de lluita. La única convocatòria que es manté és la del dia 5, i aquests quatre dies són el marge que té l'alcalde Xavier Trias per tal de reconduir la situació i arribar a un acord. Divendres es farà una nova assemblea on es decidiran noves mesures de pressió.
Aquestes jornades de vaga són la resposta de la plantilla al fet que la Direcció de TMB es nega a dir quan pagarà els diners que deu als treballadors i treballadores i una forma de protestar per les retallades salarials, especialment per la paga extra de Nadal, que ha ordenat el Govern del PP per als funcionaris i els treballadors d'empreses públiques.
En la reunió del 27 de setembre, la Direcció d'autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona es va tornar a negar a pagar els abonaments pactats en el Conveni Col·lectiu que va signar 5 mesos enrere i s'ha tornat a negar a readmetre al company Andreu de Cabo. Això implica que l'Alcalde, Xavier Trias, que és qui nomena al President de TMB és el culpable que el dia 1 d'octubre, Barcelona visqui una jornada de vaga als autobusos de TMB de 24 hores. La vaga ha coincidit amb la posada en marxa del Retbus, cinc noves línies d'autobús, en concret els busos H6, H12, V7, V21 i D20 que debuten amb rutes que substitueixen i canvien les dels desapareguts 10, 30, 56 i 74, als quals se sumen variacions en les línies 50, 57 i 157.
La Generalitat havia decretat per a la vaga de l'1 d'octubre uns serveis mínims del 50% en les hores de més intensitat de viatgers, de 6.30 a 9.30 hores i de 16.00 a 20.00 hores. A més a més, les línies 9, 21, 63, 65, 92, 95, 109, 150 i 157 havien de mantenir almenys el 25% del servei tot el dia, quan també havia de funcionar un bus de barri per ruta com a mínim.
Els serveis mínims previstos per al divendres 5 seran com els d'avui quan les aturades coincideixin amb els horaris abans esmentats per a aquesta jornada.