AUTOBUSOS DE TMB: SENTÈNCIA SOBRE ELS 15 MINUTS
Ja s'ha fet pública la sentència del Tribunal Superior de Catalunya en la que se'ns torna a donar la raó als conductors/es sobre el gaudi del descans diari de 15 minuts. Naturalment aquesta sentència no li ha agradat als nostres directius que han reaccionat intentant sembrar el dubte entre els conductors/es sobre les conseqüències de la sentència o sobre qui ha de pagar el temps de pausa que ara podem reclamar.
Amb aquest article volem sortir a l'encontre de les manipulacions de TMB, aclarint la sentència en els seus punts més importants i avançant els passos que es van a donar per a reclamar la seva correcta aplicació i els drets retroactius a què, segons els advocats, podem tindre dret.
Cal recordar que la demanda es va posar el 30/1/2007 i que fins al 10/12/2007, amb la sentència del Tribunal Superior de Catalunya no s'ha pogut donar per acabat el procés judicial.
Sentència del Jutjat núm. 18, març del 2007
La primera sentència va ser emesa pel Jutjat 18 del Social i en ella ja van quedar clar dos coses:
- Que els conductors/es que treballem més de 6 hores seguides hem de descansar 15 minuts seguits durant la nostra jornada.
- Que sobre la pregunta de qui paga els 15 minuts de temps de descans (empresa o treballador)? La sentència recorda que s'ha de pactar entre les parts.
Recurs de l'Empresa, juny del 2007
Davant d'aquesta sentència la Direcció de TMB va presentar recurs en què al·legava que els conductors/es descansàvem ja més de 15 minuts, el que passa és que els descansem de forma fraccionada i pagada com a temps de presència. L'empresa afirmava també que els temps d'espera dels finals s'havien establit per al descans dels conductors/es i per tant demanava que s'anul·lara la sentència i es considerara que els temps en els finals de línia eren temps de descans que, encara que fos de forma fraccionada, sumats superaven els 15 minuts que exigia la Llei.
CGT no va recórrer la sentència
Des de CGT es va entendre que no era necessari recórrer la sentència sobre si el temps de descans s'havia de considerar jornada efectiva o no ja que la sentència deixava clar que això era un tema que s'havia d'establir per acord. D'altra banda està també clar que fins que arribi aquest futur acord ens hem de regir per l'actual conveni en què s'estableix que sempre que el descans sigui inferior a 20 minuts, aquest temps no es pot considerar com a temps de partit i per tant ha de considerar-se temps efectiu de treball.
Sentència del Tribunal Superior de Catalunya, desembre 2007
L'alt tribunal català finalment va confirmar la sentència del Jutjat 18 al no contemplar ni una sola de les apel·lacions que va fer l'empresa. La sentència del Tribunal Superior estableix novament que els conductors/es de TMB tenim dret a descansar, de forma seguida, els 15 minuts que marca l'Art. 34.4 de l'Estatut dels treballadors. La sentència també recorda que hi ha una nova regulació (RD 902/2007) que eleva el descans que reclamem a una duració d'almenys 30 minuts cada 6 hores de conducció.
Com estan les coses?
Ara no es tracta d'interpretar res, ara el que cal fer és acatar la sentència i posar-la en pràctica. Nosaltres proposem que es faci aplicant l'actual conveni i de manera negociada, junt amb la resta de peticions del Comité de Descansos i és per aquest motiu que també hem posat el tema en la mesa de negociació.
Retroactivitat
Ha quedat clar que l'empresa, amb els seus recursos i amb la seva negativa a negociar res, l'única cosa que pretén és retardar l'aplicació d'una cosa que sap que ens pertany. Però ara, amb la sentència en la mà, ha arribat l'hora que els conductors/es comptes a la Direcció per haver-nos-hi deixat tants anys sense poder descansar dins de la nostra jornada i és aquest el motiu que ja s'ha anunciat que s'està preparant un nou Conflicte col·lectiu per a reclamar-li a la direcció que pagui, a preu d'hora ordinària/extraordinària els 15 minuts diaris que no hem pogut disfrutar des d'un any abans de la data en què es va posar la primera demanda (gener 2006)
No volem alçar falses expectatives però creiem que existeixen sobrades esperances que la demanda que es prepara pugui prosperar i per tant cada conductor/a hauria de cobrar els endarreriments pertinents. A manera d'exemple per a un company/a amb tres quadriennis d'antiguitat i que hagi tingut durant els dos últims anys sempre un servei seguit l'empresa li hauria d'abonar per endarreriments +/- el valor de 500 dies per 15 minuts (125 hores) a 18€ l'hora, total 2.250 €.
http://comitedescansos.blogspot.com/