CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Barcelona: TMB vol estalviar 56 milions i paga 26 a la seva directiva

Dissabte, 14 gener, 2012

Antonio Fernández. El Confidencial. Barcelona 13/01/2012.

La cúpula directiva de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), formada ni més ni menys que per 300 càrrecs, cobra gairebé 27 milions d'euros a l'any, el que suposa el 15% del total de despesa salarial dels 4.000 treballadors de l'empresa. Ara, volen estalviar 56 milions, pugen les tarifes dels transports, acomiaden personal, però els sindicats denuncien que, a l'estar fora de conveni, els directius i càrrecs de confiança no veuran minvats els seus gairebé 88.000 euros de mitjana que cobren cadascun. Dietes a part.

En altres paraules: només el 7,5% dels empleats cobra el 15% dels diners destinats a salaris. “L'empresa no ens ha volgut facilitar mai dades de salaris dels càrrecs de confiança, encara que hem pogut aconseguir-ne alguns”, assenyala a aquest diari Josep Garganté, portaveu de la plataforma sindical que reuneix a la Confederació General del Treball (CGT), la Plataforma Sindical d’Autobusos (PSA) i l'Associació de Conductors de Transports Urbans de Barcelona (Actub).

Els treballadors, doncs, sospiten que les retallades s'aplicaran sobre conveni, del que queden exclosos els alts càrrecs. I TMB vol que dels 56 milions d'estalvi, 14 milions siguin en salaris. La situació de retallada es produeix, a més, en un moment d'increment dels bitllets, el que repercuteix també en les butxaques de tots els usuaris: el viatge senzill va passar el 1 de gener de 1,4 a 2 euros i la targeta amb deu viatges, la més comprada, va passar de 8,25 a 9,25 euros. No obstant això, el bo del Bus Turístic, que no repercuteix en les butxaques dels ciutadans, va créixer només un euro: va passar de 23 a 24 euros.

Però això no és tot: “És escandalós també que mentre la plantilla de conductors només va créixer un 1,15% en el 2010, la plantilla de les àrees funcionals hagi pujat, en el mateix període, un 3%, la d'enginyeria un 27% i la de serveis de suport, un 9,84%”, subratlla Garganté. Per si no fos poc, les despeses totals de personal es van reduir en el 2010 (últim exercici del que existeixen dades definitives) un 2,6% gràcies a la reducció de l'absentisme, però els emoluments als membres del consell d'administració van créixer un 4,6%.

Els sindicats tiren en cara a la Direcció de transports que en una època de crisi “gasten 293.000 euros en el projecte Retrofit, 388.000 euros en el canal Mou TV, 2.634.000 euros a convertir autobusos dièsel en híbrids i 4.031.000 euros en nous sistemes de veu i dades”, diu Garganté. I Saturnino Mercader, delegat de la CGT, afegeix una altra dada: “L'empresa acaba d'indemnitzar amb 6,5 milions d'euros a una companyia química que ocupava una fàbrica en la Zona Franca de Barcelona i a la qual li quedaven 15 anys de lloguer. La fàbrica és de TMB i la companyia va dir que necessitava l'espai per als seus autobusos, però en realitat aquesta mateixa setmana entra en vigor la reducció de línies anunciada”, subratlla Mercader.

Assemblea conjunta de Metro i autobusos

Els treballadors del Metro, pel seu costat, van realitzar ahir 12 de gener dues assemblees i van acordar la unitat d'acció amb els empleats d'autobusos. La qual cosa vol dir que, en cas de mobilitzacions o de vagues, la repercussió seria enorme, ja que pot paralitzar no només la capital catalana sinó tota l'àrea metropolitana i afectar a uns 4 milions d'usuaris.

En el Metro, la companyia vol reduir també la massa salarial en 14 milions d'euros d'aquest any o amenaça amb un ERO. Els comitès d'empresa d'autobusos i de Metro han acordat ja una reunió conjunta per a dimarts que ve, que serà prèvia a una assemblea general d'ambdós col·lectius: la primera gran assemblea de tot el transport en quinze anys de la qual sortirà una sèrie de mobilitzacions per a protestar contra les retallades.

A diferència dels empleats d'autobusos, la negociació amb els treballadors del subterrani és que en aquesta companyia s'està negociant també el conveni col·lectiu, ja que l'anterior va finalitzar el 31 de desembre del 2011. Del que estan segurs els treballadors tant d'un com d'altre col·lectiu és que no s'asseuran en una taula de negociació amb l'empresa si no es compleixen dues condicions: la readmissió dels 36 conductors acomiadats dilluns passat (que duien dos anys amb contracte temporal i que ara havien de passar a fixos) i que es parli de retallada de despeses però no de retallada de salaris ni de ERO.

Miguel Ángel Arias, president del comitè d'empresa d'autobusos, va destacar al Confidencial que el primer objectiu dels representants dels treballadors, la unitat d'acció, s'ha aconseguit ja. A més, el comitè va lliurar ahir una carta a la Direcció de la companyia en la qual demana la readmissió dels acomiadats i mostra el seu rebuig a les retallades. La mateixa missiva serà lliurada el pròxim dia 18 a l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, durant una concentració que els empleats de transports realitzaran al matí en la plaça de Sant Jaume. A la tarda, se sumaran a la gran manifestació que han convocat UGT, CCOO i AIC contra les retallades del Govern. “I buscarem suports d'altres col·lectius perquè la força sindical sigui la major possible”, adverteix el president del comitè. El conflicte, doncs, amenaça amb estendre's.

www.elconfidencial.com/espana/2012/01/13/barcelona-transportes-quiere-ahorrar-56-millones-y-paga-26-a-su-directiva-90834/