CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Continua la Vaga contra els incompliments de conveni a Remolcanosa al port de Palma de Mallorca

Dilluns, 6 agost, 2007
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

El 29 de maig es va iniciar una vaga en els remolcadors de l'empresa Remolcanosa, empresa privada que explota en règim de monopoli aquest servei en el Port de Palma de Mallorca, vaga per a exigir el compliment de l'actual Conveni Col·lectiu, incloent el règim de descansos, vacances, jornada màxima anual i la resta de normativa en vigor, i de la legislació bàsica en matèria de prevenció i seguretat laboral en els Remolcadors que operen en el port de Palma de Mallorca. La vaga, convocada pel sindicat de Treballadors de la Marina Mercant (STMM) i la CGT Sector Mar, amb el suport de la CGT de Balears, va ser secundada des del seu inici per les tripulacions dels tres bucs en vaga, i des del 19 de juny té caràcter indefinit.

Davant la fermesa dels treballadors, l'empresa va demanar auxili davant el Delegat del Govern en les Illes Balears qui va dictar una resolució que deixava buida de contingut la Vaga. El Delegat del Govern prioritzava així els interessos de l'empresari sobre el dret constitucional a l'exercici de la vaga, posant els 2 únics bucs -que eren operatius abans de la Vaga- en servei durant les 24 hores del dia. A més, l'empresa va donar de baixa en la Seguretat Social a tots els tripulants sense respectar que formaven part del Comitè de Manteniment i Seguretat. Per això el STMM i la CGT van emprendre accions judicials contra la resolució de la Delegació del Govern així com contra l'empresa per atemptar contra el dret de vaga. Per la seva banda, la Capitania Marítima de Palma i la Direcció general de la Marina Mercant, respectant la vaga convocada, van impedir l'enrolament de tripulants evitant que la pretensió de Remolcanosa de substituir treballadors en vaga es portés a terme, pretensió que constituiria un delicte contra els drets dels treballadors.

Donada la intransigent actitud de l'empresa davant les demandes dels treballadors, el STTM i CGT van convocar de nou vaga el 19 de juny, aquesta vegada amb caràcter indefinit. Mentrestant, el Comitè d'Empresa estatal controlat per UGT exercia de “veu del seu amo” i escenificava la celebració d'una comissió paritària a Vigo, per a dictaminar que l'empresa compleix al 100 % amb el Conveni Col·lectiu, donant-li “solidaris arguments” a Remolcanosa per a castigar a aquells companys que davant l'abandó dels representants d'UGT s'han vist forçats a reivindicar per altres vies el compliment de les seves condicions laborals.

El que aquesta ocorrent amb els tripulants dels Remolcadors de Palma, és vergonyant i vergonyós, i deixa en evidència la fragilitat dels nostres escassos drets. L'Empresa, davant la nova convocatòria de vaga, amb la total col·laboració del delegat del Govern de Balears va establir de nou uns serveis mínims abusius per a donar plena satisfacció als plantejaments caciquils de Remolcanosa i de la Capitania Marítima que va furgar en una normativa arcaïca per a autoritzar l'embarcament d'esquirols, i uns sindicats majoritaris completament servils als interessos de l'empresa, pretenen deixar sense efecte el dret fonamental dels treballadors a reclamar la millora de les seves condicions de treball, i especialment amb l'exercici del dret a la vaga.

Com a complement a aquesta situació, Remolcanosa, en demostració de l'exposat i amb plena voluntat de conculcar els drets dels treballadors, i d'utilitzar la coacció i la repressió com mecanismes de control de la situació, en lloc del diàleg i el pacte, es va dedicar a sancionar a tots els treballadors vagistas amb tres mesos d'ocupació i sou, basant-se que la vaga (convocada en manera, forma i temps completament legals i correctes) era il·legal, atorgant-se per tant Remolcanosa també la condició de jutge i part, sense necessitat que cap tribunal així ho establís.

No volem empresaris cacics, ni governs que els donin suport

Davant aquests fets el STMM i la CGT assumeixen totalment la defensa dels drets dels treballadors i actuen en conseqüència, engegant totes aquelles mesures legals i sindicals oportunes per a acabar amb la persecució laboral i sindical que estan sofrint els nostres companys. La situació, bastant comuna en altres serveis públics privatitzats, és la següent: el govern de torn mai s'ha preocupat, en aquest cas, d'esbrinar en quines condicions es dóna el servei públic, quant al compliment de normatives, o de si els bucs oferixen garanties d'operativitat (o són material de desballestament, com és el cas), o de si en aquest servei públic es donen situacions d'il·legalitat laboral, incompliment de condicions mínimes de descansos, prevenció de riscos laborals, etc.

Sembla que aquests responsables governamentals només es recorden dels serveis públics privatitzats quan els treballadors es declaren en vaga, per a desequilibrar el conflicte decididament a favor de l'empresari, i deixar les possibilitats de pressió dels treballadors reduïdes a zero. També l'Autoritat Portuària té les seves responsabilitats davant la situació, ni s'ha preocupat de solucionar el conflicte ni de fiscalitzar les condicions que Remolcanosa està prestant aquest servei en el Port de Palma de Mallorca, i de que el seu eficaç i correcte funcionament depèn en gran amidada la Seguretat Marítima i de les possibles conseqüències per al propi port, la ciutat, l'entorn més pròxim i el més important els seus habitants.

CGT i el STMM, en suport als vaguistes, van convocar concentracions el 28 de Juny davant la seu de la Delegació del Govern a Palma i el 19 de juliol davant l'Edifici de l'Autoritat Portuària de Palma, i van obrir un compte de solidaritat econòmica per a poder mantenir la lluita, que el seu numero és: 2051 – 0016 – 68 – 1070004050.

La vaga dels treballadors de Remolcanosa és la lluita de tots i totes pels drets malmenats pels empresaris pirates, i també un exemple de dignitat per a tota la classe treballadora. Per això no han de menester intervencions patètiques de buròcrates desclassats, sinó la solidaritat activa de tots els treballadors.

Intenten rebentar la vaga

Per intentar carregar-se la vaga el 18 de juliol la direcció de l'empresa Remolcanosa va posar en servei un nou vaixell, de nom "Pau da Luz", fins llavors dedicat a la captura de tonyina, per fer tasques de remolcador. L'Autoritat Portuària de Balears, sense resoldre definitivament, va permetre que aquest vaixellcomencés a fer serveis a empreses privades, en una acció fora del Decret de Serveis Mínims de la Vaga en curs, i clarament atemptatòria contra el dret constitucional de vaga.

Aquests són un clar atac a un dret constitucional, sense que hi hagi cap causa legal que empari dita actuació. Suposen, en definitiva, buidar de contingut el dret de vaga. És un autèntic delicte, ja que l'article 315.1 del Codi Penal indica que: "Seran castigats amb les penes de presó de sis mesos a tres anys i multa de sis a dotze mesos els qui mitjançant engany o abús de situació de necessitat impedeixin o limitessin l'exercici de la llibertat sindical o el dret de vaga".

En aquest sentit, el Jutjat social de Palma, davant la demanda de drets fonamentals presentada per la CGT i el STMM contra Remolcanosa i a la petició de mesures cautelars per a garantir els drets dels treballadors, després d'escoltar les proves presentades per ambdues parts, va dictar Acta Judicial el 27 de juliol estimant positivament la nostra sol·licitud, i per tant va acordar “amb efectes immediats la suspensió de la incorporació al servei del remolc dintre del Port de Palma de Mallorca del buc Pau da Luz i de la seva plantilla”.

Lamentablement l'Autoritat Portuària no solament s'ha netejat les mans davant un conflicte del com és part responsable sinó que ha pres partit obert a favor de l'empresa. Des de l'actitud dels responsables de Remolcanosa negant-se a trobar una solució negociada al conflicte i arribant a sancionar a tots els treballadors en vaga, fins a la surrealista intervenció d'uns personatges d'UGT que pretenien declarar pel seu compte il·legal la Vaga i es van posicionar a favor de l'empresa, passant per uns serveis mínims abusius decretats per la delegació del Govern, els treballadors en vaga han suportat una situació difícil, on el més complicat ha estat l'exercici d'un dret fonamental recollit en la Constitució.

Aquí ens trobem davant la dura realitat de cada dia i davant la batalla d'uns treballadors que farts d'aguantar canallades, han decidit batallar pels seus drets i per la seva dignitat com persones i professionals; enfrontant-se a pors, temors i amenaces reals, i com podem veure a unes Administracions en general refractàries al nostre drets i embafadores amb algunes empreses, els responsables de les quals semblen més propers a l'època de les cavernes que a l'actual segle XXI.

Fins al moment, des de Remolcanosa, lluny de reconèixer que té un seriós problema i que no estan fent bé les coses a Palma, d'asseure's a dialogar amb els seus treballadors, han preferit utilitzar l'amenaça, la por i la coacció. Amb altra actitud segurament estarien en disposició d'haver donat no sol satisfacció en les demandes als seus treballadors, sinó segurament haurien posats com a mínim les bases per a prestar un millor servei al port de Palma, la qual cosa agrairien no solament els nostres companys sinó els propis usuaris.

Una de les conseqüències visibles de la vaga va ser que un dels bucs de creuer més importants del món, el Queen Elizabeth II, va comunicar a l'Autoritat Portuària de Balears el 2 d'agost que cancel·lava la seva visita al port de Palma perquè temia que li afectés la vaga de remolcadors, mesura que podrien prendre altres creuers turístics.

CGT denuncia la falta de seguretat en el port de Palma

La CGT i els treballadors de l’empresa Remolcanosa van denunciar també que el port de Palma no compleix les mesures de seguretat adequades, ja que no s’hi respecten les distàncies, ni hi ha espais delimitats quan es realitzen determinades activitats que en molts de casos són perilloses.

Per a la CGT el port és en general un recinte de precarietat i d’explotació laboral, i queda demostrat amb casos com els de les empreses Remolcanosa o Iscomar, que només són la punta de l’iceberg.

Quant a Iscomar, CGT recorda la grua que caigué fa quatre anys i que gairebé esclafà dos treballadors. Les autoritats ho atribuïren a una fallida mecànica, però eren més coses, com el deteriorament dels materials o les males condicions de les instal·lacions.

Quant a Remolcanosa, l’empresa que té el monopoli dels remolcadors als ports de les Illes, els treballadors alerten que les condicions en les quals treballen i els mitjans de què disposen podrien provocar accidents greus. S’encarreguen d’entrar dins el port grans vaixells de càrrega, entre els quals hi ha petroliers, amb unes embarcacions que poden tenir quaranta anys i tot. Són naus obsoletes, reciclades d’altres ports, que fallen moltes vegades.

Dos d’aquests vaixells estan amarrats un devora l’altre al port de Palma, de manera que per entrar a un s’ha de passar per l’altre i no tenen cap passarel·la per fer-ho, una situació que la normativa no permet, segons assenyalen. La precarietat de les embarcacions es manifesta en aspectes com les portes de fusta que tanquen les cabines de comandament, on l’aigua es filtra els dies de pluja, o una il·luminació deficient.

Més informació:
http://www.cgtbalears.org/

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print
  • Etiquetes

  • Dins la mateixa secció