CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Contínua la vaga indefinida de tripulacions de l’empresa Iscomar, en lluita per no cobrar els seus salaris

Divendres, 7 agost, 2009

jpg_arton27707-71705.jpg

La tripulació del buc Mercedes del Mar, del grup d'empreses CONTENEMAR-ISCOMAR, es troba en Vaga indefinida en el port de València amb el suport del STMM-CGT.


La totalitat dels tripulants d'aquest buc van acordar en Assemblea el passat dia 17 de juliol anar a la vaga en cas que ISCOMAR no abonés els salaris que els devia, corresponents a dues mensualitats. A petició de la pròpia empresa van postergar l'inici de la mateixa fins al dia 27. Al no haver-se realitzat el pagament, el buc es troba en Vaga Indefinida des d'aquella data sense que de moment s'albirin solucions. A més la companyia els ha comunicat que cessa en l'explotació de la línia.

L'empresa conta amb delegacions en les Illes Balears, Barcelona, Dènia i València. El buc atracat a València es dedica al transport marítim regular de passatge i càrrega rodada entre la península i Balears. El STMM-CGT denuncia que la situació de València no és un cas aïllat i explica que en els ports Vigo i Barcelona també hi ha embarcacions de la companyia amarrades perquè la tripulació està en vaga.

Els sindicats temen que la situació de Contenemar arrossegui a la naviliera a presentar suspensió de pagaments. És la política històrica que aplica Iscomar, quan les coses van malament no paga els salaris als seus treballadors, denuncia el STMM-CGT, per a definir l'actual situació per la qual passa la naviliera d'origen menorquí.

Uns 200 treballadors d'Iscomar, repartits per tota Espanya, duen entre dos i tres mesos sense cobrar. D'aquí que en alguns bucs d'Iscomar, concretament els amarrats en els ports de València i Barcelona, els treballadors s'hagin declarat en vaga indefinida. Extrem que no descarta el sindicat que s'apliqui a Menorca, si persisteix la situació actual.

Segons ha declarat públicament l'empresa, Iscomar no ha presentat cap concurs de creditors (antiga suspensió de pagaments), referint-se al que havia informat algun diari local de Mallorca. Per tant la naviliera d'origen menorquí no ha recorregut a cap Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO). No obstant això, algunes empreses vinculades a Iscomar, com Contenemar, dedicada al transport de mercaderies, sí que ha presentat suspensió de pagaments amb l'argument de plantar cara a la difícil situació econòmica, agreujada per la caiguda del tràfic marítim.

CGT tem que la resta d'empreses del grup, entre elles Iscomar, segueixin el camí de Contenemar, la suspensió de pagaments de Contenemar pot repercutir a Iscomar. La CGT està convençuda que el que farà el Grup Seguí (que aglutina diverses empreses de transport, entre elles Iscomar i Contenemar) és presentar concursos de creditors de forma individual.

Els sindicalistes de CGT recorden que la companyia, ja des de la seva fundació, l'any 1979, sempre s'ha vist immersa en una inestabilitat laboral, a més dels nombrosos problemes tècnics, avaries i fins i tot enfonsaments (el cas del Don Pedro). També remarca la permissivitat d'Hisenda i la Seguretat Social que ha donat aire a l'empresa, amb els ajornaments del pagament dels deutes.

L'empresa Isleña de Contenedores Marítimos va ser fundada el 1979 pel menorquí Andrés Seguí Mercadal. Va començar amb quatre bucs per a viatjar de València i Barcelona a Mallorca. No va ser fins a juny de 1998, que Iscomar va realitzar amb el Nura Nova el primer trajecte de Ciutadella-Alcúdia, línia sense problemes de rendibilitat. En l'actualitat, compte amb sis bucs que operen a Balears, Canàries, València i Barcelona. Quant a Menorca, la naviliera té un enllaç diari entre Ciutadella i Alcúdia, i un altre setmanal que uneix Maó amb Barcelona.