CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Continuen les mobilitzacions dels treballadors del sector d’ambulàncies

Dilluns, 1 agost, 2011

Els treballadors del sector de les ambulàncies a Catalunya han decidit continuar amb les mobilitzacions. Aquesta vegada amb una concentració a la terminal-1 de l'aeroport del Prat, des de les 10 h. del dilluns 1 d'agost, per informar els estrangers que vénen a Catalunya que no es posin malalts ja que hi ha retallades econòmiques que afecten la qualitat i la eficàcia en l'assistència.


Els sindicats del sector del transport sanitari de Catalunya, CGT, ASAC, CCOO, UGT i USOC, hem realitzat quatre dies de vaga entre el 19 i el 22 de juliol, contra les retallades i congelacions en el sector i en protesta per la pèrdua de llocs de treball i la rebaixa en el Servei d'Ambulàncies per a la població. La plantilla del sector és de més de 5.000 treballadors i treballadores.

Al maig de 2010 la Generalitat va emetre una Ordre on retallava en un 3'21% els pressupostos destinats a les empreses que treballen per al Departament de Salut, s'aconsella la retallada salarial del 5% als funcionaris. La Patronal ACEA i moltes altres empreses que presten serveis per CatSalut, van decidir traslladar aquesta despesa als salaris dels treballadors, tot i no ser funcionaris.

La CGT i ASAC ens posicionem contra aquest acord ja que una menor assignació pressupostària implicava retallades, congelacions salarials i una disminució en el Servei d'ambulàncies per a la població. Les altres forces sindicals CCOO, UGT i USO si accepten la retallada del 2,5% del salari com una mesura transitòria fins al juny de 2011 i la congelació de l'IPC els anys 2012 i 2013. A data d'avui la patronal ACEA no ha complert el seu compromís de devolució als treballadors dels diners descomptats. Des de CGT sempre hem dubtat que la patronal complís el seu compromís per això des d'un inici no estàvem d'acord a pactar ni rebaixes ni congelacions salarials que posteriorment haguessin de tornar.

A partir del juliol del 2011, el SEM (Sistema d'Emergències Mèdiques), que presta serveis de transport sanitari d'urgències a Catalunya, aplica una reducció horària en alguns dels seus vehicles de suport vital bàsic que presten aquest servei, amb un total d'una reducció de la cobertura de 935 hores diàries. Això suposa una reducció del 6% anual però, com que l'aplicació és retroactiva, es converteix en un 12% o 14% a comptar del mes juliol. Aquesta reducció provocarà una important afectació tant en els serveis com en el nombre de treballadors i treballadores que es veuran afectats laboralment: 215 treballadors i treballadores en el servei no urgent i 270 treballadors i treballadores en la urgent. El conseller de Sanitat assegurava que la retallada sanitària mai afectaria als serveis d'urgències.

La retallada també afecta el transport sanitari no urgent, on a partir d'ara es reduiran de manera significativa, els transports per a serveis de rehabilitació, hemodiàlisi, centres de dia, radioteràpia, altes hospitalàries i trasllats interhospitalaris

E l detall per zones i hores diàries dels vehicles afectats per aquestes mesures en la cobertura assistencial és el següent:

Lot 1. Alt Pirineu, 5 comarques afectades, amb una reducció de 30 hores.

Lot 2. Terres de Lleida, 6 comarques afectades, amb una reducció de 63 hores.

Lot 3. Tarragona, 6 comarques afectades, amb una reducció de 78 hores.

Lot 4. Terres de l'Ebre, 4 comarques afectades, amb una reducció de 58 hores.

Lot 5. Girona, 8 comarques afectades, amb una reducció de 96 hores.

Lot 6. Catalunya Central, 5 comarques afectades, amb una reducció de 89 hores.

Lot 7. Alt Penedès i Garraf, 3 comarques afectades, amb una reducció de 32 hores.

Lot 8. Barcelona, ​​Sector de Sabadell, amb una reducció de 64 hores.

Lot 9. Barcelona, ​​Sector de Terrassa, Rubí i Sant. Cugat, amb una reducció de 24 hores.

Lot 10. Vallès Oriental, Sector de Granollers i Sant. Celoni, amb una reducció de 40 hores

Lot 11. Maresme, amb una reducció de 55 hores.

Lot 12. Baix Llobregat, centre nord, amb una reducció de 33 hores.

Lot 13. Baix Llobregat, delta litoral, amb una reducció de 39 hores.

Lot 14. Metropolitana Sud, amb una reducció de 41 hores.

Lot 15. Metropolitana Nord, amb una reducció de 16 hores.

Lot únic. Barcelona, ​​amb una retallada de 78 hores.

Això suposa una retallada de 47 vehicles de 12 hores.

Ens trobem doncs davant d'un deteriorament real de la qualitat assistencial, que repercutirà directament en els ciutadans i ciutadanes que necessitin aquests serveis, i no tinguin la possibilitat de poder sufragar el cost d'un servei privat de transport sanitari, igual que això posa en risc els llocs de treball dels treballadors i treballadores que en aquests moments estan prestant aquest servei. La rapidesa en l'actuació en temes com ictus o parades cardiorespiratòries es veuran minvades si continua la disminució de llocs de treball i la d'hores de cobertura de les ambulàncies.

Amb detall només tenim les dades concretes de l'afectació que tindrà en dues zones de Catalunya, Girona i Lleida, la resta de poblacions que veuran reduïts els serveis no els fan públics per la repercussió que pugui tenir.

A la província de Girona es veuran afectats: A Girona i Blanes una de les 2 ambulàncies que fan servei de 24 hores faran 12 hores, quedant un únic vehicle a la nit en cadascuna de les poblacions, a Besalú hi haurà sol servei de dia, a Banyoles de les dues disponibles, desapareix la que fa torn de dia i queda una 24 hores, a Arbúcies desapareix l'ambulància que operava tot el dia i a Ripoll la de 12 hores, a Empuriabrava desapareix l'única ambulància que hi havia i es mantindrà només els tres mesos d'estiu.

A la província de Lleida: es redueixen serveis a Lleida, Agramunt, Almenar, Balaguer, Bellpuig i la Granadella en una franja que va des de reduccions de 6 fins a 14 hores.

Des de CGT considerem que no es poden consentir rebaixes en serveis que posen en perill les vides i la salut dels ciutadans, considerem una irresponsabilitat de l'administració la seva pretensió de disminuir els serveis de les ambulàncies.

Des de CGT considerem que tots aquests canvis unit als problemes que ja teníem en el sector, estan minvant la qualitat de assistencial, ja que si fins ara tot i les pèssimes condicions laborals en què ens trobem, tot funcionava gràcies a l'alt grau de compromís i responsabilitat dels treballadors cap a un servei que considerem essencial i de primera necessitat per a la població, ara, amb l'espasa de Dàmocles sobre els nostres caps i la incertesa de no saber si continuarem en els llocs de treball, units a l'estrès que aquest treball comporta, la necessària capacitat de concentració i de l'estabilitat emocional per a un òptim desenvolupament de les funcions, es veuen clarament rebaixades. No només va associat a un inevitable descens de la qualitat assistencial respecte al pacient sinó que també augmenta significativament les probabilitats de patir un accident laboral en el qual a part dels pacients i treballadors també es poden veure afectats qualsevol usuari de la via pública.

CGT-AMBULÀNCIES