CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Conveni Transports Municipals de Barcelona (TB) 2005-2008: un conveni que fa aigua per tot arreu

Divendres, 3 agost, 2007
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

El Conveni Col·lectiu 2005-2008 és el pitjor negociat i el pitjor escrit de tots els que s'han pactat a Transports de Barcelona (TB). Les llacunes que existeixen en la seva redacció són utilitzades per l'empresa per a reduir costos i drets laborals de la plantilla d'Autobusos de TB. Des del SUC (SIT, UGT, CCOO) ens segueixen intentant vendre com bé un conveni que no millora el nostre descans i que econòmicament es queda molt curt per als conductors. El conveni només ha portat augments econòmics destacables als que treballen de nit, als que venen descansos en cap de setmana, als col·lectius minoritaris (75) i, a canvi de la venda de drets, també als comandaments.

A mesura que el conveni s'ha anat aplicant des de CGT i Actub, i ara també fins i tot des del propi SUC, s'ha hagut d'intentar minoritzar les seves conseqüències, utilitzant a cada moment les eines que s'han cregut més útils: la denúncia pública, la denúncia en els Tribunals i la mobilització. Fem una mica de memòria.

Juliol de 2006: CGT denuncia públicament que utilitzant l'Article 42 del Conveni el SUC va signar un nou acord de comandaments en el qual a canvi d'una perduda de drets important aquest col·lectiu tenia un nou augment econòmic de ± 3.400 euros per any, el que significava que gràcies a la signatura del conveni la diferència econòmica entre un comandament i un conductor per treballar les 1.690 hores que marca el conveni podia arribar a més de 6.000 euros a l'any.

Agost 2006: CGT i Actub vam convocar vaga per a impedir que la Direcció de TB, utilitzant l'Article 31 del Conveni dugués endavant les sancions que va imposar al juliol a tres companys que van agafar dies de permís no retribuït. Cal recordar que gràcies a aquella mobilització es van parar els expedients, i mentre la paritària no ho impedeixi, podem seguir gaudint dels dies de permís no retribuït que necessitem.

Estiu 2006: TB, sense que el SUC fés res, va contractar amb condicions discriminatòries per als tres mesos d'estiu a més de 100 conductors: un grup d'ells van treballar de dilluns a diumenge amb descans en laborable sense cobrar res pel canvi del descans setmanal de festiu a laborable i la resta va ser contractat per a treballar en dissabte i diumenge. Des de CGT, davant el pasotisme i consentiment sindical, vam denunciar el tema en els Tribunals i lamentablement en la sentència que va dictar el jutjat 18 a l'abril de 2007 el jutge li va donar la raó a la Direcció de TB. Segons el jutge l'Art. 22 del Conveni permetia aquest tipus de contracció.

Octubre 2006: Davant la falta d'un redactat clar de conveni en el qual s'indiqui com s'han d'incorporar i quins requisits han de tenir els nous treballadors, l'empresa contracta a un grup de conductores a través d'un acord que va signar amb el Departament de Treball. Perquè els companys que van treballar durant l'estiu no perdessin antiguitat respecte a aquestes companyes, des de la Comissió Permanent (tots els sindicats menys CCOO), es va pactar per als companys de l'estiu 2006 que no volguessin perdre antiguitat la possibilitat que treballessin durant un temps limitat en dissabte i diumenge. Cal recordar que aquell tipus de contractació va ser catalogat per CCOO de "contractes precaris".

Octubre 2006: Malgrat no haver-lo recollit en conveni i gràcies a la pressió de la plantilla, la Direcció de l'empresa es veu obligada a reincorporar a TB al company Cerón que havia estat acomiadat improcedentment segons va fallar un sentència judicial.

8 de gener 2007: La mala redacció de l'Article 19 del Conveni (plus de 50 euros per treballar una festa oficial d'un altre grup) obliga a CGT a acudir a la Inspecció de Treball per a exigir el seu cobrament. S'aconsegueix una resolució favorable que TB no acata pel que es torna a dur el tema a la Inspecció. El dia 5 de juliol es tornarà a veure el cas.

Abril 2007: CGT recupera el dret a l'entrepà. En una sentència que està actualment recorreguda per l'empresa el jutge ens dóna la raó i dicta que els conductors de TB també tenim dret a gaudir el temps de descans (entrepà) que marca l'Estatut dels Treballadors i que el conveni no regula.

4 de maig de 2007: CGT guanya una denúncia en els Tribunals, que l'empresa té recorreguda, sobre la incorrecta aplicació de l'Article 23 del Conveni. Gràcies a ella els mecànics podran triar si volen o no el nou sistema de descans pactat per a ells en conveni.

16 Maig 2007: Actub perd una denúncia en la que exigiria el pagament dels 75 euros que marca l'Article 41 del Conveni també per als conductors. En la sentència el jutge deixa clar que en el conveni signat pel SUC aquest plus no està pensat per als conductors.

Juny 2007: En algunes cotxeres, davant la falta d'un redactat clar de l'Article 24 del Conveni, imposen unilateralment el dia de gaudi que genera treballar una festa oficial sense possibilitat de negociació.

Juny 2007: L'empresa torna a contractar conductors i conductores discriminats amb la resta del col·lectiu, oferint-los entrar per setmanes senceres o, únicament, per caps de setmana, durant la temporada d'estiu. Aquestes condicions incompleixen el marcat en conveni col·lectiu on s'establix que la contractació serà estable, a jornada completa i amb el sistema de descansos conegut com grup 50. O sigui, que dels pactes no compleixen res, ja que no són contractes estables, sinó temporals. Només duraran el temps d'estiu. No són contractes a jornada completa perquè si només treballes el cap de setmana no s'arriba a la jornada establerta en conveni. I, finalment, tampoc compleixen amb la contractació amb el grup de descans 50, ja que els que treballen per setmanes realitzen la festa en un dia laborable; i, òbviament, els que treballen caps de setmana no tenen descans en dissabte o diumenge. El SUC i CGT convoquen vaga per a millorar el conveni i impedir amb això que es contracti a nous companys de forma discriminatòria com ja va ocórrer l'any passat sense que el SUC obrís la boca.

19 juny 2007. 14h: CGT Abandona el Comitè de vaga al negar-se el SUC a convocar Assemblea de treballadors per a autoritzar o no la vaga.

19 juny 2007. 20h: El SUC desconvoca la vaga al signar un acord en el qual es diu que només se li aplicarà el conveni al 60% dels contractats per a l'estiu del 2007 .

Què han aconseguit?

Com veieu aquest conveni fa aigua per tot arreu i malgrat això hi ha sindicalistes que encara el defensen el que només és comprensible si repassem el que ells han tret . No se sap com però la veritat és que des que es va signar aquest desastre els alliberats sindicals s'han multiplicat. Per exemple, UGT ha augmentat a 5 els seus alliberats en la Federació a més dels 5 que manté en la seva secció sindical i Pla de Pensions. També destaca que els ingressos de familiars directes de sindicalistes del SUC en les empreses de TMB ja es conten per desenes i segueixen sense treballar en cap de setmana i festius. A més ara també cobren les festes oficials que no treballen.

Des de CGT animem a estar atents per a resistir els embats de la Direcció de TB i/o dels seus aliats. Cal resistir i aprendre perquè en el pròxim conveni els sigui impossible a uns i a altres tornar a signar un acord tan lesiu per als nostres interessos.

Secció Sindical CGT Autobusos TB
www.cgtbus.com

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print