CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

El comitè d’empresa del 112 de Reus es planteja convocar vaga pel possible impagament de les nòmines per part de Grupo Norte

Dilluns, 24 maig, 2021

El comitè d'empresa del 112 de Reus es planteja convocar una vaga de treballadors davant el possible impagament de les nòmines per part de Grupo Norte

- L’empresa Grupo Norte, encarregada de la gestió del 112, està en concurs de creditors voluntari.
- La companyia adjudicatària no assegura el pagament de les nòmines de les treballadores i ha deixat de pagar el servei de traducció que garantia l'atenció als ciutadans en 28 idiomes.
- Davant la vulnerabilitat del servei, el desamparament dels drets de les empleades i la falta de garanties que ofereix GN i CAT 112, el comitè es planteja la convocatòria de vaga.

El Comitè d’Empresa del centre d’Emergències de Catalunya de Reus (CAT112), format íntegrament per representants de la CGT, volem donar a conèixer la lamentable situació que viu el servei públic i les possibles conseqüències que se’n poden derivar a curt termini.

Actualment i fins el proper mes d’octubre, l’empresa GRUPO NORTE és l’encarregada de gestionar aquest servei de titularitat pública. Una empresa que actualment es troba en un procés de concurs de creditors voluntari i que dubtem que pugui seguir endavant amb el servei amb els nivells de qualitat exigits per la Generalitat de Catalunya.

En l'ultima reunió mantinguda entre Grupo Norte i les representants legals de les treballadores, l'empresa no ha pogut garantir el pagament de la nòmina de maig de les empleades ni la paga doble del mes de juny. A més a més, indiquen que no descarten continuar en el servei malgrat el procés de resolució del contracte iniciat per CAT 112. Ni la CGT ni el comitè de Reus ha rebut per part de l'empresa pública esmentada garanties de cobrament, malgrat van acceptar la possibilitat de fer-se càrrec de les nòmines pendents com a responsables solidaris (Art 42 del ET). Aquesta situació deixa encara més al descobert les mancances derivades d'un servei públic gestionat per una empresa privada, que prioritza la rendibilitat econòmica a les necessitats del servei.

Un dels primers exemples d'aquest deteriorament és que des de fa vàries setmanes el 112 no ofereix el servei de traducció que fins ara oferia l’empresa Seprotec degut a que Grupo Norte no ha pagat pel mateix. Totes les treballadores del 112 atenem trucades en els idiomes oficials del servei que són el català, el castellà, l’anglès, el francès i l’alemany, però molt sovint rebem trucades de ciutadans que no parlen cap d’aquests idiomes i aleshores és quan oferim un servei de traducció per tal de poder gestionar l’emergència. Actualment i degut a que l’empresa no ha complert amb les seves obligacions aquestes trucades no es poden atendre i ens sembla d’extrema gravetat que el CAT112 permeti que ciutadans que no parlen cap dels idiomes citats no puguin ser atesos com cal en una situació de risc o emergència.

El més greu de tot és que ni l’empresa GRUPO NORTE ni el CAT112 han donat coneixement d’aquesta incidència i s’han limitat a fer dir als comandaments del servei que el Seprotec està fora de servei per problemes tècnics.

Les treballadores del 112 no podem acceptar de cap manera que se’ns traspassi la responsabilitat de no poder atendre als ciutadans de la manera que es mereixen per una mala gestió del servei.

Fa anys que creiem i considerem que un servei públic tan important com el de la recepció i gestió d’emergències no pot estar en mans d’empreses subcontractades que no compleixen amb els requisits indispensables per tal d’oferir un servei públic de qualitat als ciutadans.

Com a Comitè d’empresa estem extremadament preocupats perquè creiem que la manca de qualitat del servei només ha fet que començar i que tot plegat pot anar a pitjor i els primers que en patiran les conseqüències són els ciutadans que confien en ser atesos per un servei de qualitat.

Fa molts anys que el CAT112 ha deixat de ser un servei de gestió pública i creiem que ha arribat l’hora de que la ciutadania prengui consciència de les possibles conseqüències d’aquesta mala gestió. Per això com a Comitè ens sentim obligats a donar a conèixer aquesta situació i fer una crida a la ciutadania per tal que es queixi del servei que està rebent.

Pel que fa a les deficiències del servei aquest només és un exemple i actualment un dels que considerem més important i que més afecta de manera directa als ciutadans, però òbviament la gestió d’aquest servei per part d’una empresa subcontractada ofereix moltes deficiències que afecten de forma directa als treballadors i que voldríem donar a conèixer en detall. A tall d’exemple, s’han donat casos d’un excés de trucades i l’empresa no ha activat als treballadors necessaris per tal d’oferir un bon servei o ha prioritzat complir amb exigències del plec de condicions a garantir l'atenció òptima de totes les trucades. Aquestes pràctiques provoquen que es donin casos de trucades en espera i que moltes d’elles no es puguin atendre. La raó, és bàsicament que l’empresa que gestiona el servei posa per davant del servei públic al ciutadà els interessos econòmics.

Per aquests motius hem decidit explicar la nostra situació als mitjans, denunciar la gestió i la situació d’un servei públic bàsic tan deficient i anunciar que ens plantegem la convocatòria d'una vaga imminent.

Quedem a la vostra disposició per poder ampliar aquesta informació i moltes d’altres que afecten al col·lectiu de treballadors del 112.

Comitè d’Empresa

Reus, 24 de maig de 2021