CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

El periodisme s’uneix per afegir la lluita pel dret a la informació a les reivindicacions ciutadanes

Dilluns, 29 abril, 2013
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

BERTRAN CAZORLA / @BCR_ | 28/04/2013 - Setmanari Directa

El sector de la informació és el més afectat per la crisi després de la construcció. Amb aquesta constatació va arrencar la primera assemblea de Mitjans en Lluita aquest dissabte al matí. Era la primera vegada que professionals de gran part dels mitjans catalans s’aplegaven per parlar d’una asfíxia econòmica que assola el sector. Unir forces en les lluites que actualment mantenen les plantilles de molts mitjans, públics i privats, contra rebaixes de sous, pèrdues de drets laborals i acomiadaments és el seu primer, però no únic objectiu.

També volen sumar la lluita pel dret a la informació a d’altres reivindicacions que molts ciutadans i ciutadanes ja han fet seves, com les ‘marees’ que reclamen el dret a la sanitat o a l’educació. Per començar, l’assemblea va aprovar afegir-se a la manifestació unitària en defensa del sector públic d’aquest diumenge a Barcelona.

No va ser fins dissabte 27 d'abril que un centenar de treballadors i treballadores de la informació es van aplegar al centre cívic la Sedeta de la capital catalana, però Mitjans en lluita s’havia començat a gestar durant la darrera vaga general del passat 14 de novembre, justament quan els treballadors del diari El País protestaven contra un ERO que finalment ha acabat amb la feina de 133 empleats. Llavors es va encendre l’espurna i des de fa un parell de mesos una coordinadora que agrupa els comitès d’empresa de mitjans diversos com el País, l’Ara, la Vanguardia, la SER o Sport, per citar-ne tan sols alguns, estava preparant la trobada de dissabte.

És la resposta a una crisi virulenta que ja s’ha endut molts llocs de treball per davant, n’amenaça molts més i que, va recordar dissabte aquesta coordinadora, va molt més enllà de la recessió econòmica general, que s’ha traduït en una davallada dels ingressos publicitaris als mitjans. Al sector de la informació s’hi afegeix una transformació tecnològica, amb la irrupció d’Internet, i una crisi de credibilitat de molts mitjans tradicionals per algunes pràctiques que, van reconèixer alguns dels assistents, no sempre es corresponen amb els principis periodístics. Malgrat això, el Col·legi de Periodistes no ha pres una postura prou clara pel que fa a l’enfonsament del sector, va opinar un dels assistents a l’assemblea de dissabte que va ser aplaudit. I tan sols una trentena escassa de persones havien assistit, tot just la setmana passada, al congrés anual de l’altra gran organització professional del sector a Catalunya, el Sindicat de Periodistes (SPC).

Els treballadors de la informació, doncs, estaven poc organitzats fins ara, malgrat que els efectes d’aquesta triple crisi s’estan notant en totes les redaccions catalanes. Així ho va demostrar la llarga llista de treballadors que dissabte van esbossar les retallades laborals a les seves respectives empreses. Estan afectats mitjans públics com TV3, Catalunya Ràdio, l’ACN, la Xarxa i TVE. I en el sector privat, hi ha descontent a diaris com l’Ara, el Punt/Avui, la Vanguardia, el Periódico, el País, el Triangle i l’Sport; a agències com Europa Press o Atlas (que serveix a Cuatro i Telecinco); a ràdios com la SER o RAC1 i a revistes sectorials com Enderrock. També a mitjans locals com Cugat.cat o Rubí TV.

Van intervenir a l’assemblea inclús membres de nous canals sorgits arrel del tancament d’altres, com eldiario.es, impulsat per extreballadors de Público, tot i que aquest sector de nous mitjans emergents estava molt menys representat a la trobada. La intervenció més aplaudida va ser la d'una estudiant de quart de Periodisme de la UPF, que va expressar la poca esperança que tenen les noves generacions de professionals de treballar en les redaccions convencionals. “Tampoc sabem si ens interessa”, va concloure.

Reivindiquen el periodista com a assalariat i reclamen un conveni sectorial

Davant d’això, d’una banda, molts dels assistents que van prendre la paraula van advocar per unir forces per fer més pressió en les lluites de cada plantilla. Però més enllà dels conflictes a cada empresa, algunes veus van defensar la necessitat de deixar de percebre el periodista com un professional liberal. “Qui pensi que un periodista és més que un assalariat, no sap què és un periodista ni què és un assalariat”: Roger Tugas del diari Ara, va ser qui va citar Ramon Barnils. En aquest sentit oradors com el veterà Ramon Espuny, de TV3 i president del SPC, van recordar l’avinença d’aconseguir una vella reivindicació: un conveni col·lectiu sectorial.

Però més enllà de les lluites sectorials van ser bastantes les veus que van defensar també que defensar la professió periodística passa per recordar la importància del dret a la informació en una societat de ciutadans lliures. Un dret que, van opinar alguns oradors, no defensen les empreses periodístiques preocupades pels resultats econòmics. João França, d’eldiario.es, va subratllar la importància de teixir complicitats amb altres moviments socials que la crisi ha esperonat des de l’ocupació de places del maig del 2011.

Una vaga del sector, horitzó encara llunyà

Paradoxalment un dels punts més debatuts dissabte va ser com comunicar aquestes reivindicacions davant unes empreses mediàtiques que silencien les retallades i les lluites al sector, inclús quan es produeixen en firmes de la competència. Davant la presència d’una sola càmera que va enregistrar l’acte, els professionals van subratllar la necessitat de potenciar la presència a les xarxes de Mitjans en lluita i van esbossar la possibilitat d’editar un butlletí explicant les seves lluites. Més enllà d’aquest repte, també van parlar de fer adhesius, cartells i inclús un micro amb el logo de la campanya per incloure’l entre la resta d’objectes de gravació a partir d’ara. Veus com la de Roger Palà, d’Enderrock, van parlar de la necessitat d’impulsar una vaga general del sector, una possibilitat llunyana per ara.

De moment Mitjans en Lluita ja té un bloc i és a Twitter (amb el compte @mitjansenlluita i impulsant un debat articulat entorn l’etiqueta #mitjansenlluita) i a Facebook. La propera trobada de la coordinadora tindrà lloc el proper 8 de maig. Fins aleshores han creat cinc comissions de treball que elaboraran materials i propostes.

* Notíca publicada al setmanari Directa.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print
  • Etiquetes

  • Dins la mateixa secció