CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

El Punt – 7/01/2008 – Vaga d’autobusos – Condemnats a negociar

Dilluns, 7 gener, 2008

dilluns, 7 de gener de 2008

Condemnats a negociar

El conflicte entre TMB i els conductors rau en la manera d'aplicar un decret nou

ANNA BALLBONA. Barcelona

Els set dies de vaga dels conductors d'autobusos, que van acabar divendres passat, han tingut una constant: les diferències d'interpretació del decret 902/2007, que regula els descansos i el temps de treball dels conductors. TMB, d'una banda, i els sindicats convocants de la vaga (CGT i ACTUB), de l'altra, han pregonat beneficis i perjudicis de la seva aplicació. Més enllà del nou marc normatiu que ofereix, el decret deixa clara la necessitat que l'empresa i els treballadors en negociïn l'aplicació.

Encara sense data fixada, la setmana que comença ha de ser clau perquè TMB i els representants sindicals dels treballadors s'asseguin a negociar com s'aplica el decret 902/2007, la nova normativa que estableix límits a la jornada de treball dels empleats del transport per carretera. Aquest decret i la manera com es posa en pràctica és, en realitat, el centre de la discòrdia entre TMB i els sindicats CGT i ACTUB, que han portat al carrer els conductors d'autobusos de Barcelona. Després de l'última setmana de protestes, resulta que la norma emplaça, de manera clara, empresa i treballadors a negociar-ne l'aplicació, per «a la concreció» dels aspectes de l'«ordenació del temps de treball».

El decret estableix que els conductors que treballin sis hores seguides al dia han de fer un descans d'almenys 30 minuts, que es pot fraccionar en temps de 15 minuts, sense especificar res més. D'aquí vénen les diferents interpretacions. CGT i ACTUB consideren que d'aquests descansos es deriven 12 dies més de festa a l'any, que els permetrien obtenir els dos dies de descans setmanals que reclamen.

TMB, en canvi, afirma que enlloc no està escrit que els descansos siguin acumulables i que l'aplicació de les pauses pugui fer allargar 30 minuts la jornada als treballadors o fer que la tinguin partida. També alerta d'un «motiu ocult de la vaga»: «Obtenir 12 dies més de descans en cap de setmana, per poder-los treballar a canvi de més de diners.» L'aplicació del decret pot comportar, doncs, augments salarials i d'empleats.

El decret diu més coses. Fixa un nou concepte, «el temps de presència», és a dir, el temps de treball efectiu, no previst en el conveni vigent, que inclou el trajecte de la cotxera al terminal de busos. A més, segons el decret, l'empresa hauria de comprovar que els conductors amb segones feines no superin el límit de 48 hores de conducció setmanals.

Per TMB, «la complexitat del decret» aconsella negociar-ne l'encaix en el nou conveni que s'ha de fer per al 2009. Els conductors reclamen avançar-ne l'aplicació i que, mentre no s'implanti el descans de 30 minuts, els el remunerin. També volen que el temps de treball ampliï la jornada i no redueixi les hores treballades. Arran de la publicació del decret, la Federació Nacional Empresarial de Transport en Autobús (Fenebús) assenyalava que la norma estatal preval sobre el conveni quan una i l'altre no lliguen, com és el cas de TMB.