El transport públic de Barcelona fa vaga durant el Mobile World Congress
Dilluns 22 i dimecres 24 de febrer el Metro funcionarà amb serveis mínims i dimarts 23 i dijous 25 els autobusos faran aturades parcials de dues hores per torn. La plataforma Stop Pujades també organitza concentracions pel dimecres 24
Jesús Rodríguez - DIRECTA
La tradicional maquinària de col·locació dels quadres intermedis dels partits polítics a les estructures directives de TMB i l'Àrea Metropolitana és un dels factors claus per entendre la situació de tensió que es viu al transport metropolità de Barcelona. Les assemblees de treballadors i treballadores convocades les últimes setmanes a les Cotxeres de Sants i al Casinet d'Hostafrancs tenien uns continguts més públics –amb les reivindicacions oficials– i unes converses de passadís, el les quals es reflectia de manera més descarnada el conflicte. "Chupoptero", "pilota", "endollat" o "xivato" són algunes de les expressions que fa servir la plantilla per a referir-se als directius de TMB, uns executius que segons fonts sindicals s'han apujat el sou un 14% durant els anys de congelació salarial generalitzada. TMB ho nega i manté que la variació ha estat d'un ínfim 0,5%.
Aquest greuge comparatiu és el que ha portat la plantilla a exigir millores salarials generalitzades i una major dignificació de les condicions laborals. Es podria fer a l'inrevés? Rebaixant el sou als directius? L'argument en contra emprat pel consistori és que sobre la taula sempre hi ha l'amenaça d'aquests directius de marxar al sector privat i deixar vacants aquestes places d'alta qualificació.
Les negociacions d'última hora amb presència de l'alcaldessa Ada Colau, la regidora de mobilitat Mercedes Vidal, els directius de TMB i els representants de la plantilla no han arribat a bon port. És per això que la setmana del 22 al 26 de febrer esdevindrà tot un repte per a la mobilitat de la ciutat. Després de nou hores de converses a porta tancada, a la 1 de la matinada d'aquest diumenge es van trencar les negociacions que es feien a la seu de la conselleria de Treball, Afers Socials i Família. En sortir dels despatxos Òscar Sánchez (CGT), portaveu del comitè del Metro, va considerar una “provocació” i una “vergonya” l’última oferta de TMB. Les treballadores demanen que es facin 600 nous contractes fixes –TMB n'ofereix 265– i que s'incrementi linealment el sou, la mateixa pujada tant pels que cobren més com pels que cobren menys.
L'alcaldessa Ada Colau va justificar la posició del consistori en roda de premsa tot dient que “hi ha un marc pressupostari limitat i si anéssim més enllà de la proposta estaríem comprometent la qualitat del servei públic, o hauríem d'empitjorar el servei o augmentar tarifes o augmentar impostos, per això no podem anar més enllà”. La regidora Mercedes Vidal va afegir “un increment mensual de sou de 150 euros el primer any i 150 euros més el segon any no ho podem assumir”.
Així doncs, amb l'inici del Mobile World Congress, es mantenen les espases en alt i el pols entre plantilla del transport públic i el consistori. Com a conseqüència de les aturades el dilluns 22 i el dimecres 24 de febrer, el servei de Metro reduirà la freqüència de pas en un 70% durant el conjunt de la jornada i en un 50% a les hores punta (de 6:30 a 9:30 del matí i de 16h a 20h de la tarda). La plantilla es manifestarà a 2/4 de 5 de la tarda de dilluns, amb punt d'inici de la marxa als Jardinets de Gràcia. El dimarts 23 i el dijous 25 es faran aturades parcials al servei d'autobusos, convocades per CGT, COS, ACTUB, USOC, PSA i CNT, i que poden tenir una alta incidència malgrat que CCOO i UGT se n'hagin desmarcat. Seran entre les 9 i les 11 del matí i entre les 2/4 de 8 del vespre i 2/4 de 10 de la nit, i les reivindicacions se centren en “frenar la privatització dels Serveis Públics”, “acabar amb la contractació precària” i “recuperar el poder adquisitiu de la plantilla”.
A tot això cal sumar-hi una vaga de personal d'ADIF (atenció al públic i venda de bitllets) convocada per dilluns, dimarts i dimecres, així com una vaga de RENFE Rodalies prevista per divendres. La vaga en el sector del transport privat per carretera i la vaga a Ferrocarrils de la Generalitat, en un principi també anunciades, han estat desconvocades pels principis d'acord amb la direcció.
Usuàries també protesten
La plataforma Stop Pujades també aprofitarà la setmana del 'Mobile' per protestar pels preus 'abusius' del transport públic. Dimecres 24 de febrer han convocat concentracions, a migdia a Palau Reial i a la tarda a plaça Catalunya, Sagrera, Ciutat Meridiana, Llucmajor, Fontana, Maragall, Arc de Triomf, Horta, Plaça de Sants i Sant Andreu. Sota el lema “Si els congressistes viatgen gratis, nosaltres també!” reclamen tornar a les tarifes de 2013, una T-Mobilitat 100% pública, la creació d'una Taula social per decidir la tarificació i l'arribada del Metro a La Marina-Zona Franca.
* Notícia extreta del setmanari Directa
https://directa.cat/actualitat/transport-public-de-barcelona-fara-vaga-durant-mobile