Els sindicats rebutjen el pla de competitivitat de Nissan
El comitè d'empresa i l'Direcció de Nissan Ibèrica han esgotat sense arribar a cap acord el termini de negociacions fixat per l'empresa per a tancar un pla de competitivitat que permetés a la planta de Zona Franca (Barcelona) optar a la fabricació d'un model de furgoneta ´pick up´.
El comitè no està disposat a negociar en els termes en els quals s'ha plantejat la proposta, que consisteix en una congelació salarial durant els anys 2012, 2013 i 2014 i la supressió del plus d'antiguitat, així com noves mesures de flexibilització horària, tot just quatre mesos després de signar l'últim conveni col·lectiu.
Els sindicats retreuen a l'empresa que pretengui introduir aquests canvis menys de mig any després de tancar-se l'actual conveni col·lectiu, en el qual els treballadors ja van acceptar amidades de flexibilització, precisament perquè la planta de la Zona Franca fora més competitiva. Per això, els sindicats han titllat de "xantatge" l'actitud de la Direcció de Nissan i creuen que l'empresa ha decidit plantejar aquestes mesures simplement perquè sabia que anaven a ser rebutjades i com estratègia de cara al futur.
Finalment, el grup Nissan ha descartat el 2 de desembre la planta de la Zona Franca de Barcelona, com a candidata a fabricar el nou model de furgoneta pickup per al mercat europeu i dels països més propers. De moment, la furgoneta es fabricarà a Tailàndia per al mercat asiàtic, a Mèxic per a l'americà i a Sud-àfrica per a l'africà. Els sindicats desconfien de la viabilitat del projecte de fabricació de la furgoneta ´pick up´ ja que desconeixen quin volum d'ocupació comportaria. Els sindicats ja havien avançat que les condicions exigides, que incloïen tres anys de congelació salarial, eren inasumibles i una excusa per a justificar la no adjudicació del model a Barcelona.
Entre les mesures de flexibilització que proposava l'empresa, destacava també considerar 15 dissabtes productius obligatoris amb preavís d'una setmana, crear una borsa de 40 hores obligatòries i que les primeres 80 hores de dissabtes es paguin i no puguin generar dies de descans. Finalment, reclamava també un sistema de contractació laboral més flexible per a cobrir becs de demanda. Els representants dels treballadors també han expressat la seva preocupació pel fet que s'està retardant la decisió sobre l'adjudicació d'una altra furgoneta, en aquest cas un model elèctric, que la firma nipona havia de prendre abans de final d'any, i que la Direcció espanyola confia que vingui a Barcelona.
>>> Comunicats de la Secció Sindical de CGT Nissan
- EL PLA INDUSTRIAL HA CONCLÒS.JA NO HI HA MÉS FRUITS....
Ahir 30 de novembre tenir lloc una nova reunió per a tractar el xantatge que la Direcció va presentar a la plantilla. Aquesta reunió va servir per a traslladar la negativa del plenari del Comitè d'Empresa d'acceptar aquest tipus de coacció cap als treballadors de NISSAN.
La Direcció va assegurar que el desenvolupament del Pla Industrial, ha finalitzat i que ella ha complert amb tots els seus compromisos establerts, entre els quals es troben l'adjudicació del X11M, com “el vehicle de Pla Industrial”, l'augment de produccions i ocupació. Va reclamar que l'única cosa que queda pendent per complir del pla industrial són el desenvolupament de noves mesures de flexibilitat, costos i productivitat, que van pactar els sindicats signants en aquell Pla.
Des de la CGT tornem a reiterar, que aquell acord que van signar no va servir sols que per a assegurar uns acomiadaments i que no era cert que aquell pacte servís per a assegurar el futur de la Planta de Barcelona, com s'està demostrant. Fa menys de 6 mesos, es va signar un Conveni Col·lectiu, en el qual tant sindicats com Nissan establíem les condicions de treball per als anys 2010-2011. Aquestes condicions han de ser les oportunes, perquè en aquests anys s'aconseguís una estabilitat tant laboral com productiva.
La Direcció ha decidit traslladar la proposta d'optar al Pick-Up, amb les condicions que actualment tenim pactades en el Conveni Col·lectiu, condicions que des de les CGT considerem adequades perquè la Direcció general de NISSAN, adjudiqui nous productes a aquesta planta, reiterem que som flexibles, productius i competitius, per això ens adjudiquen noves produccions dels vehicles que tenim en l'actualitat. Aquesta planta no para de convocar dissabtes productius i proposar que cal treballar mes i mes dies.
La Direcció de la Planta és la que ha de lluitar per l'adjudicació de noves produccions i models i és ella la que ha de treballar durament per aconseguir vehicles amb les condicions que tenim pactades, per això van signar l'actual Conveni Col·lectiu. Si no es consideren capacitats per a aconseguir produccions, ni vehicles per a aquesta planta, el que haurien de fer és dimitir.
La Secció Sindical de CGT, ha mostrat la seva disposició ha negociar per garantir el futur de la planta, una vegada conegut que el Pla Industrial ha finalitzat i que no ha servit per a garantir-lo. Això sí, hem de deixar clar que el futur dels treballadors de NISSAN, no ha de passar pel continu empitjorament de les seves condicions de treball ni per la perduda del poder adquisitiu.
Secció Sindical de CGT NISSAN, Zona Franca, 1 de desembre de 2010
- AQUESTA DIRECCIÓ ÉS UNA RUÏNA
Ahir 2 de desembre la Direcció de NISSAN va convocar als portaveus de les diferents plantes a Espanya, per a comunicar el resultat de les conclusions dictades per la Direcció Global, quant a la fabricació del vehicle pick-up a nivell mundial. En primer lloc van notificar un canvi en la decisió de la multinacional d'establir lluites entre les plantes de Barcelona, Mèxic i Sud-àfrica, per a la producció d'aquest vehicle. Canviant la seva idea de producció al comunicar-nos que, “NISSAN s'ha compromès a que la producció de vehicles es realitzi propera al seu mercat”. És per això que estableix les següents adjudicacions: Àsia a Tailàndia, Amèrica a Mèxic, Àfrica + Addicionals Sud-àfrica, Europa Pendent de confirmar. Aquesta decisió no demostra més que la incompetència de la Direcció de la Planta de Barcelona, que no ha lluitat per aconseguir l'adjudicació d'un vehicle, que segons les seves pròpies paraules estava fet a mesura de la nostra fàbrica (NISSAN T'INFORMA, 25-11-2010): • Té bastidor • És d'alt valor afegit • Alt volum de producció • És un producte de llarg cicle de vida.
La decisió per a l'adjudicació de la producció del vehicle per al mercat europeu, es retarda per un mes a l'espera de trobar una planta europea o propera al continent que tingui una comparativa de costos similar a la planta sud-africana.
Des de la CGT, hem de tornar a insistir que la Direcció de la planta de Barcelona és la que ha d'aconseguir que es realitzin adjudicacions de vehicles a aquesta fàbrica. Barcelona ha demostrat sobradament que és competitiva i rendible al màxim. La seva funció ha de ser treballar per a aquesta planta i els seus treballadors i no amenaçar amb la viabilitat de la factoria si no s'empitjoren els seus drets. Facin el seu treball com directius i deixin als treballadors en pau. Estem farts d'acomiadaments, mentides i xantatges.
BOICOT A LES HORES EXTRES I LA COL·LABORACIÓ AMB UNA DIRECCIÓ XANTATGISTA
Secció Sindical de CGT NISSAN, Zona Franca, 3 de desembre de 2010.