CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Els treballadors de Nissan comencen les protestes contra els 1680 acomidaments

Dimecres, 15 octubre, 2008

Els sindicats del fabricant d'automòbils japonès Nissan han presentat aquest dimarts 14 d'octubre als treballadors el pla de mobilitzacions per donar resposta a la intenció de l'empresa de presentar un expedient de regulació d'ocupació. Nissan vol acomiadar 1.680 treballadors dels 4.500 que la companyia té a les plantes de la Zona Franca de Barcelona i Montcada. Els sindicats s'hi oposen frontalment i critiquen l'oportunisme de la companyia. Del calendari de protestes destaca la manifestació del 23 d'octubre pel centre de Barcelona. La Generalitat també ha manifestat la seva preocupació per la decisió de Nissan.


Calendari de mobilitzacions

Els treballadors de Nissan han decidit començar aquesta mateixa setmana les mobilitzacions en contra de l'expedient de regulació d'ocupació. Els actes començaran el dijous 16 d'octubre al matí a las 10.00 hores amb una concentració a Plaça Catalunya de Barcelona per a dirigir-se després als concessionaris de Nissan i Renault, on es repartiran pamflets per tal d'informar els clients d'on van a parar els seus diners. Divendres dia 17, les plantilles es concentraran a les portes de les fàbriques, i el 23 d'octubre a la tarda faran una manifestació pel centre de Barcelona en què han convocat els més de 4.000 treballadors de Nissan.

L'ERO

Nissan té la intenció de presentar un expedient de regulació per acomiadar prop de 1.700 treballadors de les plantes que té a la Zona Franca de Barcelona i a Montcada i Reixac. L'empresa, que ja havia anunciat la mesura, ho considera necessari per fer front a la crisi, i és que l'empresa automobilística japonesa s'ha vist especialment perjudicada per la caiguda de vendes de cotxes.

"Ha estat una decisió difícil, però necessària per assegurar la sostenibilitat de la planta", ha assegurat el conseller director general de Nissan Motor Ibérica, Fumiaki Matsumoto, que ha explicat que en els pròxims dies l'empresa presentarà l'ERO a Treball. Matsumoto ha afegit que el major impacte d'aquesta reducció, que s'emmarca en un pla de transformació fins al 2010, es produirà aquest mateix any i que la intenció és preparar la planta perquè pugui fabricar nous models a partir de llavors.

La Generalitat ha manifestat la seva preocupació. La consellera de Treball, Mar Serna, ha assegurat que el seu departament examinarà amb "el màxim rigor" la documentació que aporti Nissan per verificar que l'expedient està justificat i si l'acomiadament "d'un nombre tan important de persones" és proporcional a les causes que al·legui l'empresa. Serna ha destacat que "el més preocupant és que l'empresa no aporta un pla industrial".

El portaveu de CiU al Parlament, Oriol Pujol, ha instat el president de la Generalitat que "deixi d'amagar-se" i actuï davant l'ERO de Nissan. El diputat convergent ha criticat la "ineficaç i inexistent" política industrial de l'executiu català. Pujol ha recordat que quan Montilla era ministre d'Indústria "viatjava a qualsevol part del món per defensar els llocs de treball" i ara, en canvi, el president "s'amaga sota la taula".

En el cas de Nissan, els elevats preus de la gasolina s'han afegit a la crisi creditícia, i la combinació ha estat letal per a una marca que concentrava les seves vendes en els vehicles tot terreny, que són precisament els més cars i els que consumeixen més. La venda d'aquest tipus de vehicle de la marca, que es fabrica a la Zona Franca, va caure el mes passat un 46%.

Oposició frontal dels sindicats

La decisió, però, és incomprensible per als sindicats, que diuen que no té res a veure amb els números de la companyia, que va tancar l'exercici de setembre amb uns beneficis nets de 56 milions d'euros a Espanya. De fet, adverteixen que això pot provocar un dels conflictes laborals més importants dels últims anys i acusen la companyia de voler aprofitar la crisi per fer una reestructuració a costa dels treballadors.

Els sindicats, de fet, demanen de la Generalitat un "no" contundent a l'expedient. Temen que si s'aprova provoqui un efecte en cadena a la resta de proveïdors que podria afectar fins a 7.000 famílies. De fet, algunes empreses auxiliars ja han presentat també plans d'ajust de plantilles.

El sector de l'automòbil travessa moments difícils. Les vendes de cotxes van caure fortament al setembre i el sector no veu possible una recuperació a curt i mitjà termini. A més de Nissan, Seat, que també preveu caigudes de més del 12% en la demanda dels seus models, va aprovar un expedient de regulació, en el seu cas temporal, que afecta 4.500 persones.

Informació extreta dels Informatius de TV3 el 14 d'octubre de 2008