CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Es consolida la vaga d’autobusos amb una participació pràcticament total de la plantilla

Diumenge, 23 desembre, 2007

Avui és el tercer dia de vaga dels conductors de Transports de Barcelona convocada per la CGT i Actub, desenvolupant-se la mateixa amb absoluta normalitat, un escrupolós compliment dels serveis mínims i una participació de quasi la totalitat de la plantilla.

El primer dia de vaga, de la cotxera d'Horta només va sortir un sol cotxe que no era de serveis mínims; de la cotxera del Triangle, cap que no cobrís els mínims, i de les cotxeres de Zona Franca i Ponent, van sortir un 15% mes d'autobusos dels previstos pels serveis mínims. Durant el matí es van viure moments de tensió a la cotxera de Triangle, a Sant Andreu i una de les més grans. La policia municipal va carregar contra un centenar de vaguistes que es trobaven a la instal·lació. Segons declaracions de Saturnino Mercader, delegat de CGT a Autobusos de TMB, la Guàrdia Urbana va desplaçar a aquella cotxera sis furgonetes del cos i la càrrega s'ha produït a primeres hores del matí, quan els agents han empès i tirat a terra diversos vaguistes, encara que ningú ha resultat ferit, mentre que la Guàrdia Urbana nega aquesta actuació. Al vespre, la situació a les cotxeres ha estat "molt més calmada amb la Policia, ja que s'han portat com persones", després dels incidents registrats aquest matí, segons s'ha reflectit en alguns mitjans de comunicació.

Més de 1.500 conductors d'autobusos de TMB van participar al migdia del divendres a les cotxeres de Sants en una assemblea. Va haver-hi algun moment de tensió com quan José María Martínez , de la UGT, ha volgut justificar davant de l'assemblea l'actitud contrària a la vaga, i als interessos dels treballadors, per part del seu sindicat. Martínez ha sigut escridassat i no va finalitzar la seva intervenció fins que Saturnino Mercader, president del comitè d'empresa en representació de CGT, ha demanat a l'assemblea que se li deixara parlar. Durant l'assemblea, s'han donat altres intervencions com la crema d'un carnet de la UGT per part d'una afiliat d'aquest sindicat com a mostra de rebuig de l'actitud del seu sindicat respecte a les reivindicacions dels conductors o les intervencions crítiques amb l'oportunitat o no de la convocatòria i contra el Comitè de Vaga. La disparitat d'intervencions, contradiuen la imatge que s'intenta donar des dels mitjans de comunicacions, presentant la vaga i l'assemblea com a actes exclusivament de dos sindicats en contraposició a la resta de la plantilla. La plantilla participa massivament en la vaga i en l'assemblea, una altra qüestió és l'actitud sectària dels representants d'alguns sindicats que no participen, però si ho fan els seus afiliats. Les intervencions dels conductors anaven majoritàriament en el sentit de que la reivindicació dels dos dies es basa en la necessitat de conciliar la vida familiar i laboral, "i descansar. Necessitem descansar dos dies", asseguraven. En la assemblea, els treballadors van acordar continuar les vagues previstes, des del divendres fins dilluns, i els dies 2, 3 i 4 de gener. Després de l'assemblea tots els conductors van decidir fer una manifestació fins a la plaça d'Espanya.

En el segon dia de vaga, ahir dissabte, l'actuació policial va tornar a crear moments de tensió en les cotxeres sense arribar a majors gràcies a la prudència dels treballadors concentrats. El representant de la secció d'autobusos de la CGT, Josep Garganté, va manifestar que estan secundant les aturades "el 95% dels treballadors que estan convocats", "només han sortit cinc cotxes més" que els serveis mínims establits per la Generalitat a primera hora del matí, per la qual cosa ha considerat que la vaga està tenint un "amplíssim seguiment". El president del comitè d'empresa, Saturnino Mercader (CGT), va dir que el suport a la protesta és "massiu" i que "ha anat a més" després de l'assemblea que van celebrar divendres a les Cotxeres de Sants.

Avui, diumenge i tercer dia de vaga, ha tornat la tensió davant de la provocació policial a les portes de cotxeres, especialment la de Zona Franca, on els piquets informatius han sigut increpats pels antiavalots porra en mà. Representants dels treballadors han explicat que la presència dels piquets informatius és necessària en les cotxeres ja que l'empresa no informa com cal als treballadors sobre els serveis mínims. La empresa "ha enganyat alguns conductors dient-los que tenien serveis mínims quan no en tenien" a la cotxera de Zona Franca. Un representant de la CGT ha explicat que això "ha creat mal ambient". El representant sindical ha afegit que han informat "un per un" els treballadors sobre els serveis mínims i que en la resta de cotxeres la situació ha estat de "tranquil·litat". De totes maneres, els companys han actuat amb la deguda prudència davant de la clara provocació policial i no cal lamentar ferits. També ha anunciat que demà, últim dia previst en el primer període de vaga, celebraran una assemblea en què informaran sobre "tot el que ha passat" aquests dies i tornaran a demanar a l'empresa que "s'assegui a la taula amb propostes concretes".

El mateix representant sindical ha expressat la seva voluntat que l'empresa "s'assegui a negociar" abans del 2 de gener, i ha assegurat que, si no és així, prosseguiran amb el segon període de vaga, previst del 2 al 4 de gener.