CGT Logo

spccc@nullspcgtcatalunya.cat

935 120 481

Informe de l’impacte social de les polítiques d’austeritat (Octubre 2013)

Dimecres, 6 novembre, 2013

Informe elaborat per Graciela Malgesini Rey (EAPN ES).

1. Les anomenades "polítiques d'austeritat", les estratègies d'ajust macroeconòmic de la Unió Europea, tenen relació amb la crisi social que viu Espanya.

2. Les polítiques europees imposen dos tipus de disciplina:
disciplina financera / macroeconòmica, de la forta, incloent una disciplina laboral, per aconseguir que els salaris siguin més baixos, per poder competir en l'economia globalitzada (devaluació interna) disciplina "tova", per als objectius mediambientals i socials de EU2020.

3. En molt poc temps ha sorgit una normativa que determina el marge d'acció independent dels Estats (la subsidiarietat en matèria de política econòmica desapareix) a favor d'una centralització de la UE i com primen els interessos dels tenidors de deute dels països de l'Eurozona, i els interessos econòmics d'alguns països europeus aquests.

L'augment de l'exclusió social posa en perill l'estabilitat social i la democràcia (exemple: la desafecció polític i el sorgiment de partits extremistes i antisistema al Parlament Europeu).

• Els documents publicats per la Comissió (Paquet d'Inversió Social, enfocament social de la Unió Monetària) aposten per reduir l'impacte negatiu de les polítiques d'ajust, però està pendent de veure la seva evolució, tractats, directives, pactes es transposen a la legislació dels EM. Serà difícil revertir-los.

4. Es genera una Europa allunyada del model social europeu:

- cada vegada menys social ( de 80 a 120 milions de pobres )

- menys transparent en el seu govern ( gestionada per la Comissió, el BCE , Eurogrup , l'FMI , el Consell ) amb secretismes i negociacions a porta tancada .

- menys democràtica en el seu funcionament ( el Parlament Europeu, únic òrgan representatiu de la ciutadania , queda en minoria davant la Comissió + el Consell + el Banc Central Europeu + el Fons Monetari Internacional , en el cas dels països intervinguts ) .

5. Conseqüències de la prolongació de la crisi

• Les polítiques socials es reduiran més severament encara , mentre que la recessió econòmica aprofundiria la desigualtat.

• Les persones desocupades, empobrides, augmentaran les seves necessitats bàsiques, però aquestes no poden ser satisfetes ja que no hi ha prou serveis o facilitats de promoció disponibles.

L'article 11 del Tractat modificat de la Unió Europea estableix la democràcia participativa com una eina per enfortir la legitimitat democràtica de la Unió Europea i, per tant, un principi de govern i un complement de la democràcia representativa. Les institucions de la UE estan obligades a fer "un diàleg obert, transparent i regular amb les associacions representatives i la societat civil". Un dels impediments per assolir aquesta fita és la inexistència d'un Estatut Europeu per a les Associacions, que pugui organitzar i validar el treball que aquestes desenvolupen a nivell de la Unió Europea. Durant 30 anys, les associacions més representatives han estat demanant que s'aprovi aquest Estatut, sense aconseguir-ho fins ara.

Segons diversos autors, com Jeremy Leaman i els economistes del grup europeu EUROMEMO, es tracta de mesures de caràcter ideològic en contra de l'Estat del Benestar, que se serveixen dels conceptes d '"austeritat", "eficiència" i "eficàcia", com ariets contra les polítiques socials i redistributives.

És important comprendre que les anomenades "polítiques d'austeritat" que s'han impulsat des de la Unió Europea tenen una relació molt estreta amb la situació espanyola i, especialment, amb les estratègies d'ajust macroeconòmic. Aquest procés té un gran impacte sobre les polítiques socials i de protecció social.

El Tractat de Funcionament de la Unió Europea declara que els Estats membres consideraran les seues polítiques econòmiques i el foment de l'ocupació com qüestions d'interès comú i les coordinaran al si del Consell.

Com s'aprecia, Alemanya i França són els països d'origen de la majoria dels tenidors de deute espanyol en 2011 i no és casualitat que siguin els governs dels dos països els més interessats a garantir la sostenibilitat financera per als seus estalviadors i inversors.

El govern va acudir a la Comissió Europea per aconseguir el seu suport financer al juny de 2011. Aquests primers fons de la UE van impulsar l'aplicació dels compromisos del Pacte Euro Plus: l´augment de l'edat de jubilació, la congelació de les pensions i la reducció dels salaris dels funcionaris civils (5%), les retallades massives de la despesa pública, i una reforma més profunda del mercat de treball.
A Espanya el TSCG va ser traslladat mitjançant la Llei Orgànica d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera de les Administracions Públiques, de 27 d'abril de 2012. En aquesta llei s'estableix, per exemple, que l'endeutament públic ha de ser menor al 60% del PIB ; que cap nivell de l'administració pot incórrer en un dèficit superior a l'establert i que , per tant , es fixen i respecten sostres de despesa consistents amb aquest criteri . En cas d'incompliment, se suspenen les condicions de finançament .

Aquestes mesures es van plasmar en el Programa Nacional de Reformes que Espanya va presentar a la Unió Europea 2012-2013, es tractava d'un ajustament estructural més fort que l'any anterior , basat en la contracció del dèficit pressupostari , reformes financeres , fiscals i laborals, aquestes últimes dirigides a millorar la competitivitat ( conegudes com " devaluació interna "; baixar més els costos salarials per poder competir i vendre més a l'exterior, quan no és possible una devaluació de la moneda , com passa als països que pertanyen a l'Eurozona )

En el pressupost de 2012, ja realitzat sota el nou marc europeu pel govern, les retallades en el capítol social van ser de gran calat. Per citar alguns (percentatges de reducció respecte al 2011):

• POLÍTIQUES D'ATUR -5,48%

• ALTRES PRESTACIONS ECONÒMIQUES - Renda Mínima -11,50%

• POLÍTIQUES D'ACTIVACIÓ -21,34%

• SERVEIS SOCIALS I PROMOCIÓ SOCIAL -15,96%

• INTEGRACIÓ DE LA IMMIGRACIÓ - de 80 a 5 milions d'euros

• El Pla Concertat de Serveis Socials (pilar dels serveis socials d'atenció primària) baixa un 43,18% (L'Estat sol aportar entre el 7 i 10% del Pla total).

El Pla Concertat de Serveis Socials (pilar dels serveis socials d'atenció primària) baixa un 43,18% (L'Estat sol aportar entre el 7 i 10% del Pla total).

• Els objectius i indicadors de seguiment del conjunt del Pla, preveuen un notable descens de tots els seus paràmetres de resultats:

• Descens del 42,48% de Centres de Serveis Socials

• Descens del 48,25% d'usuaris / àries directes

• Descens de llocs de treball en un 48,25%

El nou Programa Nacional de Reformes es va centrar en:

- La major contracció del dèficit pressupostari i les consegüents reformes per aconseguir

- Reformes financeres (nacionalització banca en fallida i banc "dolent") i fiscals (pujada IRPF i IVA)

- Una nova reforma laboral (amb l'objecte de "millorar la competitivitat")

En el pressupost de 2013 el servei del deute ( 36.000 milions d'euros ) és gairebé igual a tota la despesa social .

Memoràndum d'Entesa amb Espanya , 20 juliol 2012

En principi , el govern d'Espanya va sol · licitar el rescat financer només per al sector bancari . El grau de condicionalitat és més lleuger que als països intervinguts per "la Troica " (com Portugal , Grècia , Irlanda ) , però és igualment rigorós , tal com s'estableix en el Memoràndum d'Entesa , signat el 20 de juliol de 2012xiv .

En aquest acord es va admetre la intervenció del Banc Central Europeu i el Fons Monetari Internacional en el seguiment i control del mateix . Entre altres mesures per garantir l'alliberament de fons dirigits al rescat d'entitats bancàries en situació crítica , el Memoràndum establia una condicionalitat macroeconòmica causa que hi ha "una estreta relació entre els equilibris macroeconòmics , les finances públiques i la solidesa del sector financer i per això el progrés pel que fa a la implementació dels compromisos sota el procediment per dèficit excessiu i pel que fa a les reformes estructurals ( ... ) serà vigilat regularment i de prop " .

El Memoràndum deixa clar que el préstec a la banca està lligat al compliment no només de les condicions imposades al sector financer , sinó també de les condicions macroeconòmiques exigides al Govern , que són obligacions . Així , en primer lloc s'exigeix ​​que Espanya compleixi els objectius de dèficit (6,3 % el 2012 , 4,5% el 2013 i 2,8 % el 2014 ) . A més , es demanen una sèrie de reformes estructurals , a saber :

- Posar en marxa un sistema d'impostos d'acord amb els esforços de consolidació fiscal i que proporcioni més suport al creixement econòmic , en referència a una nova possible pujada de l'IVA ;

- Eliminar les bonificacions fiscals per compra d'habitatge ;

- Implementar les reformes del mercat laboral i adoptar mesures addicionals per augmentar l'efectivitat de les polítiques actives d' ocupació;

- Mesures addicionals per liberalitzar els serveis professionals , reduir els terminis en la concessió de llicències per desenvolupar activitats econòmiques i eliminar les barreres per fer negocis .

" Rescat " als bancs espanyols , novembre de 2012

d'autoritzar el desemborsament de 39.500 milions d'euros . S'estableix :

- Major condicionalitat per alliberar els fons del rescat bancari .

- S'adreça a quatre bancs nacionalitzats i que suposadament s'havien sanejat amb els fons europeus sol · licitats per l'anterior govern i la reconversió / fusió de les caixes d'estalvi: BFA - Bankia ( majoria dels fons) , Novagalicia Banc , Catalunya Banc i Banc de València

- Bankia rep un total de 18.000 milions d'euros , comptant amb els 4.500 milions ja injectats pel govern al setembre de 2012 . S'obliga a Bankia a tancar 1.100 oficines ( 40% ) i prescindir de 6.000 empleats ( 28% de la plantilla ) .

- De mitjana , les entitats que rebran ajudes europees una reducció del 60% de la seva grandària . Només podran operar a la seva comunitat autònoma . Han de sortir del negoci immobiliari .

- El " Banc dolent " anomenat SAREB , creat al desembre, vendrà els actius immobiliaris per un valor estimat en 45.000 milions d'euros , en poder de les caixes i bancs , per ajudar a la seva recapitalització futura ia la reactivació del crèdit .

- Aquells estalviadors que van adquirir participacions " preferents" ( " hybrid instruments " ) no podran recuperar els seus estalvis en la seva totalitat , assumint una pèrdua d'almenys un 40% . XV Aquest és un problema especialment greu des del punt de vista social, que es coneix ja com la "crisi de les preferents" . Aquests productes estaven dissenyats per a inversors experts i majoristes , però van ser adjudicats de manera pseudo - fraudulenta a prop d'un milió de petits estalviadors , majoritàriament jubilats , molts d'ells de més de 75 anys d'edat i baix nivell tècnic en l'àrea financera . A manera tristament anecdòtic , diverses víctimes de l'atemptat de l'11- M van veure atrapades les seves indemnitzacions per la mort de familiars en els mateixos en aquests productes , confiant en les entitats bancàries . Aquestes preferents no es poden rescatar fins d'aquí a 30 o 40 anys . Es calcula que la suma dels fons retinguts , en un veritable " corralito a l'espanyola" , és de 30.000 milions d'euros .

- El rescat als bancs se suma al deute públic espanyol . Aquesta dada és particularment sagnant des del punt de vista ètic , perquè la societat espanyola acaba pagant el rescat d'uns bancs i caixes que han despullat de les seves cases a menys de 300.000 famílies que no podien pagar les seves hipoteques , a les quals els bancs i caixes " no van voler rescatar" .
Programa Nacional de Reformes , 2013-2014
Aquest Programa nacional expressava clarament la contraposició entre l'aposta pel creixement i la necessitat de retalles les despeses:

El 12 de novembre 2012 el Eurogrup va donar llum verda a la decisió del directori del MEDE ( Mecanisme Europeu d'Estabilitat )

Segons les previsions del PNR , l'esforç de reducció del dèficit públic descansa bàsicament en la retallada de despeses . Aquí apareix clarament la qüestió de prioritats a l'hora de planificar la despesa pública .
Tot i que el pressupost de protecció social ha augmentat lleugerament el 2013 respecte al 2012 , això es deu a l'augment de l'assignació de les pensions .
El conjunt de la despesa social representa el 56 % de la despesa total dels Pressupostos de l' Estat, sent 2,01% menys que el 2011 .

Tenint en compte l'existència d'obligacions pendents de l'any anterior , la previsió de la despesa social es reduiria encara més del que es reflecteix en la Llei de Pressupostos.
El PNR posa en marxa la reforma del sistema de pensions , el centre de la reforma de la Seguretat Social consisteix a posposar l'edat de jubilació i augmentar la condicionalitat per accedir a la retribució completa de les mateixes , sense prendre en consideració el greu problema de l' desocupació .

No obstant això , augmentar l'edat de jubilació , sense considerar d'on vindran els llocs de treball, i com es mantindran els ingressos adequats de cada vegada més gent , és carregar l'ajust sobre el pilar de les pensions .

Pel que fa a l'augment dels impostos indirectes : aquest augment grava el consum de productes bàsics del pressupost familiar , que abans tenien un tipus molt reduït i que ara es veuen afectats .

Juntament amb la retallada dels ingressos i prestacions i l'augment de la inflació , la pujada d'impostos té un efecte d'empobriment de tota la població i , en particular, dels sectors amb rendes inferiors .

L'obligació d'aplicar un 21% d'IVA en el servei del menjador escolar , decretada pel Ministeri d'Hisenda , farà que les famílies pateixin un increment de la factura de fins a 15 euros mensuals . A això cal afegir la pujada que també patiran altres serveis , com l'acollida matinal o altres activitats extraescolars , que ara tampoc apliquen el tribut . Això generarà un deteriorament de la situació familiar , afectant la infància més vulnerable .

El PNR estableix que l'única manera de guanyar competitivitat és a través d'una devaluació interna més profunda . Com un " èxit" , s'ofereix la dada d'una reducció del 3,4% dels costos unitaris de la mà d'obra .

Des del punt de vista social , ens agradaria fer èmfasi que aquesta reducció està relacionada amb una pressió extrema sobre la població activa . Està causant un alt índex de pobresa en l'ocupació ( 12,3% de la població activa el 2012 ) i està alimentant un fort augment dels índexs de desigualtat ( El 2011 , l'índex de desigualtat S80/S20 per a Espanya és de 6 , 8, enfront del 5,3 de la UE - 27 ) . Mentre es redueixen els salaris , la força de treball ocupada està caient a registres històrics . La reducció del poder de compra està destruint a les petites i mitjanes empreses . Sent aquestes les principals ocupadores , juntament amb les administracions públiques , es pot explicar per què Espanya té les taxes més altes d'atur entre la zona euro i la UE -27 : 27% de la població en edat de treballar, que s'eleva a 39 , 21% dels residents estrangers en edat de treballar , i al 55,13% dels joves . Més de 1.900.000 de famílies es troben sense feina , i més del 40 % dels aturats no perceben cap ingrés en absolut . A més , uns 500.000 llocs de treball es perdran en 2013 .

Finalment , hi ha la qüestió de la continuïtat dels Serveis Socials . Diu el text del PNR :
"Entre les mesures que es posaran en marxa per fomentar el creixement i la competitivitat actual i futura de l'economia espanyola es troba l'Avantprojecte de Llei per a la racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local , que serà remès a les Corts Generals en el mes de juliol, que suposarà un estalvi estimat de 8.000 milions d'euros entre als anys 2014 a 2015 ( AGS 5.1.1 ) . " ( pàgina 91 ) L'APLICACIÓ d'AQUESTA NORMA PODRIA " DESMUNTAR "ELS SERVEIS SOCIALS LOCALS BASATS EN LA PROXIMITAT A ELS CIUTADANS .

L'impacte social de la crisi i les polítiques posades en marxa a Espanya : algunes xifres.

Caiguda de la renda i augment de la desigualtat

En analitzar el comportament de la renda per càpita , l'Informe " Desigualtat i drets socials Anàlisi i perspectives" , constata que les xifres actuals són molt similars a les que existien fa més de deu anys . És a dir , la renda de 18.500 euros que de mitjana van rebre els espanyols en 2012 és inferior en termes de capacitat adquisitiva a la qual ja existia l'any 2001 . Així mateix , des de 2007 la renda mitjana ha caigut un 4% , mentre que els preus s'han incrementat en un 10% , cosa que ha provocat un deteriorament de les rendes dels ciutadans espanyols sense parangó en les últimes dècades .

Per als autors de l' informe, el tret més preocupant de l'evolució de la renda en la crisi és l'augment sense precedents de la desigualtat en la seva distribució , ja que des de 2006 els ingressos de la població amb rendes més baixes han caigut prop d'un 5 % en termes reals cada any , mentre que el creixement corresponent a les llars més rics ha estat el més gran de tota la població . A Espanya , el 20 % de la població més rica concentra un 7,5 més riquesa que el 20 % més pobre ( dades d'Eurostat ) . Segons un estudi del banc Credit Suisse , en 2013 els milionaris a Espanya creixen un 13% fins a superar els 400.000 en plena crisis.

La destrucció de llocs de treball , les retallades i les mesures fiscals

La destrucció d'ocupació i la moderació salarial han estat determinants en la reducció del nivell de renda de les llars espanyoles , al que cal sumar l'efecte negatiu sobre la renda disponible que han tingut tant alguns dels canvis en les prestacions socials ( reducció de les quanties de la prestació contributiva d'atur ) com les majors exigències per percebre el subsidi i l'augment d'alguns impostos ( increment dels tipus marginals de l'IRPF i dels tipus de l'IVA ) .

El percentatge de llars en què tots els actius estan sense feina ha augmentat del 2,5 % del total al 10,6 % del total de llars , arribant a prop de 1,9 milions de persones .
Es posa també de relleu l'existència d '"una pobresa activa" , la que es dóna entre la població ocupada , i que està originada en l'acció combinada d'una caiguda de l'oferta de treball i de la rebaixa de les condicions laborals . Espanya té tres punts percentuals més de taxa de treballadors pobres que la mitjana europea .

Augment de la pobresa infantil

famílies nombroses tenen una renda per sota del llindar de la pobresa .
S'ha donat per fet que "la família espanyola és l'última xarxa de contenció" . Els avis i àvies s'estan fent càrrec dels seus fills i dels seus néts , en moltes ocasions , quan aquests es queden sense feina i sense recursos . També són un suport a l'hora de fer possible la difícil conciliació entre la vida laboral i la familiar . No obstant això , això no afecta els nens de famílies immigrants , amb poc teixit social a Espanya , que no compten amb una família extensa . Tampoc es tracta d'una xarxa de contenció infinita , perquè els avis i àvies estan afectats per retallades en les pensions i augments de les seves despeses per via indirecta (impostos ) i per via directa, en els augments dels preus (dels productes comuns , a causa del copagament de les medicines i serveis sanitaris ) .

Prop de 2,5 milions de famílies reben bosses d'aliments de primera necessitat i kits d'higiene , per la seva situació de carència . Aquestes famílies no poden afrontar una compra normalitzada de productes alimentaris , pel que cada vegada són més els que mengen proteïnes menys de dues vegades a la setmana . També es ressent el tipus de producte , per altres de menys qualitat ( per exemple , menys carn de vedella , per més porc ; menys peix , fruita i verdures fresques , llet de menor preu ) .

Un altre grup vulnerable és el de les famílies que tenen malalts crònics , amb malalties greus i amb persones en situació de dependència . Aquestes famílies estan trobant dificultats per poder comprar la medicació o pagar les cures . En els casos de nens amb dependència , s'estan tancant molts centres i les famílies no poden assumir les despeses que significa l'atenció domiciliària o en una residència privada .

Augment de les necessitats socials i retallada de recursos per a les organitzacions d'acció social

L'austeritat aplicada a través dels Programes Nacionals de Reforma ha atropellat capítols sencers del pressupost , com el Fons d'Integració dels Immigrants o les Polítiques Actives d'Ocupació, fins deixar-los en mínims . Molts programes s'han quedat sense pressupost i les organitzacions no governamentals estan tenint creixents problemes per donar una assistència a les persones que acudeixen a elles, que van en constant augment . El 2010 el percentatge del PIB dedicat a despeses socials a Espanya estava tres punts percentuals per sota de la mitjana europea . No existeixen dades més actualitzades , però és de suposar que aquesta situació hagi empitjorat .

L'informe d'UNICEF sobre " La infància a Espanya 2012-2013. L'Impacte de la crisi en els nens " mostra un panorama molt clar sobre com la infància és la més afectada per la fractura social . Com vam dir , hi ha 1.900.000 famílies amb tots els adults desocupats , i en més de la meitat d'elles hi ha nens i joves . Més del 45% de les L'objectiu de reducció de la pobresa un objectiu perdut ?

L'Indicador arope per mesurar la pobresa i l'exclusió i altres dades descoratjadores
A partir de l'harmonització d'indicadors realitzat en el marc d'EUROSTAT , l'Estratègia EU2020 va posar en marxa un indicador específic, anomenat arope ( At - Risk - Of Poverty and Exclusion ) , o taxa de risc de pobresa i exclusió social . Com està harmonitzat a nivell europeu , permet comparar entre països . L'indicador complementa la mesura de la pobresa , basada en el monetari , amb aspectes d'exclusió .

Així , l'indicador combina factors de renda , privació material severa i baixa intensitat del treball , de manera que una persona en risc de pobresa i exclusió social és aquella el nivell de renda es troba per sota del llindar de la pobresa i / o pateix privació materials greus i / o resideix en llars amb baixa intensitat d'ocupació. El llindar de pobresa es marca en el 60 % de la renda mediana equivalent de cada país , la privació material severa al · ludeix a la població que no pot permetre almenys 4 9 ítems seleccionats a nivell europeoxvii i la baixa intensitat d'ocupació és la relació entre el nombre de persones que treballen en una llar i el de les que estan en edat de treballar , i el seu llindar es marca en 0,2 .

Un altre aspecte important és que l'indicador arope pren com a referència la llar , la qual cosa implica que els seus membres tenen sempre el mateix risc de pobresa i exclusió .

Com mostra la taula , la reducció de la pobresa el 2020 s'allunyarà cada vegada més d'assolir els objectius definits en 2010 , a causa del creixement de la desocupació i de arope . Segons l'estimació realitzada per Intermón - Oxfam , si els governs no abandonen les mesures d'austeritat , hi haurà 25 milions de nous pobres a Europa , 8 d'ells espanyols.

Més informació:

- EAPN (Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa i l'Exclusió Social)

- European Economists for an Alternative Economic Policy in Europe (EUROMEMO)