La CGT de Nissan es mobilitza de nou per fer front als nous acomiadaments previstos
Avui 26 de juny, la Secció Sindical de CGT a Nissan ha convocat una concentració a les 9.30 h. davant els Serveis Territorials del Departament de Treball a Barcelona, en defensa del manteniment de la plantilla i contra el nou ERO previst per l'empresa amb el consentiment del sindicalisme institucional (CCOO, UGT, SIGEN-USO).
Els treballadors/es de NISSAN, hem realitzat avui una mobilització de lluita per la defensa dels nostres llocs de treball. El passat 25 de febrer, els sindicats CCOO, UGT i SIGEN-USOC, van signar amb l'empresa un Pla Industrial en el qual s'incloïa un nivell de plantilla de 2.800 persones, assumint un excedent de 1.680 treballadors. Aquell mateix dia, van crear una taula de negociació, amb un únic objectiu, assumir que els treballadors de NISSAN sobrem i anar decidint com ens anaven acomiadant.
La CGT, ha defensat en tot moment el manteniment de l'ocupació per a tots els treballadors i treballadores. Avui, aquí, diem a totes les parts signants, que no volem aquest Pla Industrial, que volem mantenir els nostres llocs de treball i que si tenen tan clar que sobren treballadors, que donin exemple i no donin ordres.
Portem mesos, no solament els treballadors de NISSAN, si no tota la societat, pagant aquesta crisi, provocada pels bancs i les grans multinacionals. Suportant acomiadaments i ERO temporals. Hem de dir, PROU. Que la crisi la paguin ells.
La solució a la crisi, no passa pels acomiadaments, acomiadaments que en el cas de NISSAN, es deuen a la voluntat de voler ampliar els marges de benefici. Acomiadaments pagats amb els diners de les ajudes públiques. NISSAN ha rebut més de 100 milions d'euros, encara sense mantenir l'ocupació dels seus treballadors, ajudes que serviran per a sanejar els seus resultats econòmics.
Per això demanem, des de la CGT el repartiment del treball, perquè puguem treballar tots i totes. La solució ha de passar per no seguir augmentant la borsa de l'INEM, ha de passar per que tots puguem mantenir la nostra ocupació. La disminució de la jornada anual, de la jornada diària, dels feroços ritmes de treball, etc, han de fer que es reparteixi el treball, perquè puguem treballar TOTS i TOTES .
Hem d'acabar amb aquesta hipocresia dels sindicats subvencionats, que accepten totes les imposicions, tant empresarials com governamentals, acceptant reduccions de plantilles, acceptant ERO, acceptant pèrdues de drets, pel sol fet de mantenir la cadira. Si els treballadors, si la societat en general, volem acabar amb aquesta mentida, només ens queda una alternativa, la LLUITA.
Pel que fa a la situació concreta de NISSAN, des que es va iniciar tot aquest conflicte, des de la secció sindical de la CGT hem defensat, el dret de tots els treballadors de mantenir el seu lloc de treball. La ruptura de la unitat sindical amb la resta de sindicats ha estat motivada per l'obstinació de la CGT de defensar que dintre d'aquesta planta no sobra ningú, mentre que CCOO, UGT i USO assumien com plantilla necessària, la dictaminada per la Direcció de l'empresa i es dedicaven a buscar fórmules per a reduir la plantilla, ja sigui amb baixes voluntàries o acomiadaments forçosos.
El passat 19 de juny de 2009 va tenir lloc la primera reunió després de la presentació de l'ERO de 581 treballadors, la segona del període de consultes. En aquesta reunió la CGT va exigir la retirada de l'ERO, ja que, com venim reiterant, l'ajustament de plantilla que pretenen realitzar les parts signants del pla industrial, es deu a raons de reducció de costos, més que a necessitats reals de plantilla.
Davant aquesta situació aquest sindicat va plantejar la possibilitat d'implantar mesures de repartiment del treball, que evitin la reducció de la plantilla, a l'espera de l'augment de càrregues de treball. Existeixen possibilitats reals d'augmentar les produccions en breu, a causa de la situació de les plantes de Lutton (X-83) i Tailandia (X-61), fet reconegut per la Direcció de l'empresa. Les mesures per al repartiment del treball, passarien per la reducció de jornada diària i anual, eliminació dels “acords productius” (ritmes, coeficients de fatiga, eliminació d'aturades,...) pactats en anteriors convenis.
Això proposa Nissan: 649 baixes i prejubilacions, 100 llocs recuperats, 200 opció reingrés, 150 opció reingrés per producció, 581 acomiadaments per l'ERO
El dia 16 de Juny de 2009 la Direcció de l'empresa va convocar a la plenària del Comitè d'Empresa de Zona Franca i Montcada per a comunicar que existeix un excedent de plantilla de 931 treballadors, després que hagin abandonat la companyia 649 treballadors a dia 31 de març de 2009 i s'hagi plantejat la recuperació de 100 nous llocs de treball.
Des del passat 25 de febrer, dia que NISSAN i els sindicats signants van pactar l'acord de Pla industrial han passat quatre mesos, que han utilitzat per a negociar la sortida dels treballadors, no per a garantir-los el treball. És ara, quan a l'empresa se li esgota el temps, quan decideix portar a terme la reducció de plantilla de manera forçosa.
La voluntat de l'empresa és tenir establerta la plantilla mínima al setembre d'aquest any. La sortida que ha plantejat la Direcció per a arribar a el projecte de planta establert en l'acord de Pla Industrial, passa per:
* Mantenir el pla de reingrés de 200 treballadors, d'inscripció voluntària amb una tornada que tindria lloc màxim a l'abril de 2012 .
* Proposar un pla de reingrés de 150 treballadors, d'inscripció voluntària, vinculades a càrregues de producció, que haurien de mantenir-se durant 18 mesos.
* Presentar un expedient de regulació d'extinció de contractes de 581 treballadors.
Des de la CGT, rebutgem no solament la presentació de l'ERO per part de NISSAN. Rebutgem plenament la reducció de plantilla que pretén fer la Direcció de l'empresa. Tornem a recordar que més de 1.200 treballadors ja han abandonat la companyia. Aquesta secció sindical sap (no és aliena a la situació de crisi actual), que vivim en un context de baixa producció, però tornem a repetir que aquesta situació no se soluciona amb acomiadaments, se soluciona amb mesures temporals, que mantingui l'ocupació i que faci que la crisi no la paguin els treballadors. És absolutament innecessari, que se segueixi parlant de reducció de treballadors.
La CGT acordarà un nou calendari de mobilitzacions en els pròxims dies, per a donar resposta a aquesta nova agressió contra els treballadors, que ha realitzat NISSAN, però mobilitzacions perquè els treballadors, puguin mantenir el seu lloc de treball, no perquè siguin altres sindicats els que negociïn els acomiadaments, voluntaris o forçosos.
Des de la CGT plantegem els criteris i les propostes de negociació que mantingui la plantilla sense necessitat d'acudir als acomiadaments, propostes que generen ocupació en lloc de destruir-la:
- Repartiment del treball, reducció de jornada: (A l'augmentar les produccions es tornaria a la jornada ordinària)
· Establir torns de treball de 6 hores diàries en lloc de les 8 actuals. Nous torns de 8 a 14 i de 14 a 20 hores, mantenint el nivell salarial. (A l'estil de Volkswagen a Alemanya).
· Reducció de la jornada anual individual, passant de 218 NISSAN a 214 SEAT.
- Recuperació de la productivitat a càrrec del treballador.
· Recuperar els 10 minuts de pausa entrepà. (Perdut en el conveni de 2004 signat pels altres 3 sindicats)
· Recuperar els coeficients de fatiga. (Perdut en el conveni de 2004 per aquests 3 sindicats)
· Recuperar el ritme de treball al 100 MTM. (Perdut en el conveni de 2004 per aquests 3 sindicats)
- Organització del treball.
· Formació interna per a reubicar a treballadors per a evitar la realització d'hores extres. Actualment hi ha departaments que continuen realitzant hores extraordinàries.
· Creació de grups de treball tipus Kaizen. (petits treballs: útils, carros, pintat,... que evitin noves contractacions externes)
· Eliminació de la flexibilitat en dissabtes. Després d'una denúncia plantejada, la inspecció de treball considera, la realització de dissabtes cobrats exclusivament amb diners com hores extraordinàries.
Des de la CGT seguirem reivindicant la nostra postura i compromís contra els acomiadaments en lloc de treballar, cap a la idea de la Direcció de reduir la plantilla aprofitant-se del moment de crisi i de l'aprovació de la resta de sindicats.
Secció Sindical CGT NISSAN